همانطور که می دانید بازاریابی آنلاین و آفلاین دو رویکرد کاملا متفاوت با یکدیگر دارند و میتوان گفت که حتی در دو جبهه قرار دارند اما آیا نتایج متفاوتی از هرکدام حاصل میشود؟ و اینکه کدام یک برای کسب و کار شما بهتر است؟ در ادامه قصد داریم این دو نوع بازاریابی را بررسی کنیم و به تمامی این سوالات پاسخ دهیم.

 

 


بازاریابی آنلاین

حدود 10 سال است که بازاریابی آنلاین به عنوان یکی از ابزارهای فروش مورد استفاده قرار گرفته است و میتوان گفت که بازاریابی آنلاین در ابتدای راه است، ویژگی ها و انواع مختلفی دارد که هنوز به طور کامل و گسترده شناخته نشده اند و شاید به شکل درستی هم مورد استفاده قرار نمی گیرند.
 

مزایای بازاریابی آنلاین

امروزه 3 میلیارد نفر از اینترنت استفاده می کنند درنتیجه شما میتوانید با بازاریابی آنلاین جمعیت زیادی را در داخل و خارج از کشور در مدت زمانی کوتاه مورد هدف قرار دهید و توجه آنها را به خودتان جلب کنید.

در بازاریابی آنلاین دست شما بسته نیست یعنی میتوانید از هر رسانه ای شامل متن، تصویر، GIF و ویدئو برای جلب توجه کاربران استفاده کنید.

از طریق بازاریابی آنلاین به راحتی میتوانید اطلاعات مصرف کنندگان را جمع آوری کنید و کمپین های تبلیغاتی متمرکزی را ایجاد کنید.

 

و اما اشتباهاتی که باید از آنها دوری کنید

ارسال بیش از حد در شبکه های اجتماعی و تبدیل کردن پست ها به اسپم، این کار مخاطبان را فراری می دهد.

عدم رعایت مسائلی که در ارتباط با سئو (بهینه سازی) وب سایت می باشد.

کپی کردن کلمات کلیدی و هشتگها در تمامی ارسال ها.

نکته ی قابل توجه این است که الان در دورانی قرار داریم که بازاریابی آنلاین نسبت به هر زمان دیگری ارزان تر شده است یعنی همین الان مناسب ترین زمان برای استفاده از بازاریابی آنلاین است چون به راحتی میتوان وب سایتی طراحی کرد یا انجام این کار را به یک شرکت بزرگ سپرد. البته بعضی از افراد هستند که به دلیل جدید بودن بازاریابی آنلاین خیلی به آن اطمینان نمی کنند و یا با شک و تردید از آن استفاده می کنند ولی میتوان گفت که این افراد اشتباه می کنند چون بسیاری از شرکتهای بزرگ هستند که تیم های حرفه ای در زمینه بازاریابی آنلاین استخدام کرده اند تا از آن در افزایش فروش خود استفاده بکنند.


بازاریابی آفلاین

بازاریابی آفلاین از زمانی که فرآیند خرید و فروش در بین جوامع انسانی آغاز شد بین مردم وجود داشته است و در هر کسب و کاری هم میتوان از آن استفاده کرد.


مزایای بازاریابی آفلاین

با بازاریابی آفلاین به راحتی میتوانید با افرادی که در زمینه اینترنت سر رشته ای ندارند مانند افراد سالمند و با آن آشنا نیستند که تعداد آنها محدود است بهتر در ارتباط باشید.

به راحتی میتوانید با مشتریان محلی در ارتباط باشید و به آنها دسترسی داشته باشید.

از طریق بازاریابی آفلاین میتوانید یک بازاریابی شخصی سازی شده را برای خود ایجاد کنید و رویکردی مستقیم داشته باشید.


و اما اشتباهاتی که باید از آن دوری کنید

کاهش تبلیغات به دلیل هزینه ی بالای تبلیغات در تلوزیون و بیلبوردها

تلاش برای جلب توجه جامعه به کسب و کار و محصولاتتان، چون در این نوع بازاریابی تمامی جامعه هدف شما نیست و تنها تعداد محدودی از افراد که به اینترنت آشنایی ندارند مورد هدف شما هستند و تنها میتوانید نظرات آنها را به خود جلب کنید.

نکته ی قابل توجه این است که هزینه ی بازاریابی آفلاین خیلی بیشتر از بازاریابی آنلاین می باشد و همانطور که قبلا هم گفتیم با بازاریابی آنلاین میتوانید تعداد افراد بالایی را به کسب و کارتان جذب کنید و هزینه ی آن نسبت به بازاریابی آفلاین کمتر است علاوه بر این میتوان از خلاقیت بیشتری در بازاریابی آنلاین استفاده کرد درصورتی که بازاریابی آفلاین کاملا برعکس می باشد تعداد محدودی از افراد را میتوانید جذب کنید و هزینه ی بالایی هم دارد البته اگر بتوانید از هرکدام به درستی استفاده کنید یا از هر دو  باهم استفاده کنید که اصطلاحا یک رویکرد دوگانه محسوب میشود میتوانید نتایج خوبی از آنها بدست آورید.