2- Hosting يا ميزباني وب چيست ؟

Hosting يا ميزباني وب بدين معني است که شما بتوانيد صفحات طراحي شده وب سايت خود را در فضايي روي اينترنت قرار دهيد ، بدين معني که ، به فضاي اختصاص داده شده به شما دسترسي کامل داريد ، مي توانيد فايلهاي خود را upload (بالاگذاري) کنيد.

3- رابطه Domain با Hosting چیست ؟

Domain نامی است که شما برای سایت خود انتخاب می کنید و Hosting میزبانی است که به Domain شما سرویس دهی می کند

 

4- کنترل پنل هاست

با دريافت هر پلن ، يک پنل مديريتی (Control Panel) در اختيار شما قرار خواهد گرفت که در آن ميتوانيد براحتی سايت خود را مديريت نماييد.

قسمتی از امکانات در دسترس شما در پنل مديريتی سايت به شرح زير است:

 

.کاملترین کنترل پنل با امکان تغییر کلمه عبور، مدیریت بانک اطلاعاتی، ارسال فایل و ...کنترل پنل کامل برای پست الکترونیک با امکاناتی از قبیل :ایجاد صندوق جدید، تغییر کلمه عبور، حذف صندوق وقابلیت انتقال خودکار Email به سایر صندوقها از قبیل Yahoo و hotmail وامکان پاسخ دهی اتوماتیک به پست الکترونیک در تعطیلات و مواقع ضروریایجاد کاربر با امکان تعیین دسترسی به فایل و فولدرها معرفی رایگان سایت به موتورهای جستجو بانکهای اطلاعاتی امکان گزارشگیری دقیق از سایت با امکاناتی از قبیل :نمایش IP بازدیدکننده، تعداد صفحات مورد بازدید، زمان بازدید از هر صفحه وانتقال سایت به صفحه یا آدرس وب دیگر پشتیبانی از برنامه های مختلف طراحی پشتیبانی از زبانهای برنامه نویسی تحت وب با استفاده از این سیستم قادرید به تعداد نا محدود منوو زیرمنودر سایت خود تعریف کنید و محتویات سایت خود را بصورت آنلاین بروز نمائید. همچنین میتوانید با اضافه نمودن امکانات متنوعی از قبیل فروشگاه اینترنتی،تابلوهای بحث وگفتگو، گالری عکس، خبرنامه، نظرخواهی، سیستم تبلیغاتی، پیام کاربران، پیام مدیر سایت، مدیریت کاربران، ارسال ایمیل های گروهی و ده ها امکان جذاب دیگرسایتتان را به یک سایت کاملا حرفه ای تبدیل نمائید.

4-1  نحوه استفاده از کنترل پنل host

اين راهنما، برای آن دسته از کاربرانی که برای بار اول از صفحه کنترل cPanel استفاده می‌کنند، در نظر گرفته شده است.

پس از ثبت يک نام دامنه جديد، ممکن است حداکثر 3 روز طول بکشد تا نام دامنه شما در پايگاه‌های داده سرويس‌دهنده‌های دامنه‌های سطح بالا ظاهر شود.  اگر نام دامنه خود را از قبل رزرو نموده‌ايد نيز ممکن است حداکثر 3 روز تا به‌هنگام شدن تغييرات نام دامنه شما طول بکشد.  بنابراين، اگر مدتی امکان ورود شما به صفحه کنترل سايتتان وجود نداشت، لطفاً صبور باشيد.  معمولاً، صفحه کنترل پس از 24 ساعت اول قابل دسترسی است، ولی ما تأخيرهای 72 ساعته را نيز مشاهده کرده‌ايم.

برای ورود به صفحه کنترل سايتتان، در هر کدام از صفحات سايت ما کافيست در کادر موسوم به "ورود به صفحه کنترل" در سمت راست صفحه، نام دامنه خود را وارد کنيد و دکمه "ورود" را فشار دهيد.  توجه داشته باشيد که نام دامنه‌تان را بايد بدون هيچ پيشوندی، و به صورت your-domain.com وارد نمائيد.

سپس، از شما يک نام کاربری و کلمه عبور پرسيده خواهد شد.  از نام کاربری و کلمه عبوری که ما برايتان فرستاده‌ايم، استفاده کنيد.  از صحت نام و کلمه عبور و همچنين کوچکی و بزرگی حروف الفبايی آن، اطمينان حاصل نمائيد (PASSWORD با password يکی نيست).

1. در ابتدای کار، شما با مقدار زيادی شمايل (icon) که هر کدام شما را به يکی از کارهايی که می‌توانيد با سايت خود بکنيد می‌برند، مواجه خواهيد شد.  اولين جايی که شما مايل به بازديد از آن هستيد، بخش پست (Mail) می‌باشد.   در صفحه مربوط به پست، گزينه سوم موجود در ليست يا همان "Default Address" را انتخاب کنيد.  اين گزينه به شما امکان انتخاب آدرس پيش‌فرض را می‌دهد.  مقدار اين گزينه را به آدرس پست الکترونيکی که مايل به داشتن آن هستيد، تغيير دهيد (مثلاً: FirstName.LastName@domain.com).  بايد آدرس کامل را به همراه علامت @، مشابه مثال وارد نمائيد.

2. پس از تنظيم آدرس پست الکترونيکی خود، به صفحه قبل باز گرديد و گزينه دوم يا همان "Add/Remove Accounts" را انتخاب نمائيد.  در اين صفحه، نام حسابی را که در مرحله اول وارد نموديد، اضافه کنيد (مثلاً: FirstName.LastName).  توجه داشته باشيد که در هنگام افزودن اين حساب پست الکترونيکی، از وارد نمودن @ و يا نام دامنه اجتناب نمائيد.

اگر هيچ حساب پست الکترونيکی ديگری نسازيد، هر نامه الکترونيکی که به نام دامنه شما فرستاده شود، به آدرس پيش‌فرض خواهد رفت.  اين راه خوبی برای داشتن حساب‌های پست الکترونيکی مجازی است.  مثلاً، با داشتن يک حساب واقعی به نام info@domain.com می‌توانيد آدرس‌هايی مثل sales@domain.com، و support@domain.com، و غيره را به بازديدکنندگان خود بدهيد، و هر نامه‌ای که به اين دو آدرس فرستاده شوند به حساب پيش‌فرض خواهد رفت. البته اگر تمايل داشته باشيد، می‌توانيد آدرس‌های پست الکترونيکی ديگری نيز بسازيد، ولی اين امر در حال حاضر ضروری نمی‌باشد.

3. حال به صفحه اول کنترل سايت بازگرديد.  در رديف چهارم ستون دوم از سمت چپ، بر روی "FrontPage Extensions" و سپس "Install Extensions" کليک کنيد.  اين کار، سايت را به نحوی تنظيم می‌کند که بتوانيد با نرم‌افزار FrontPage، سايت خود را بر روی کامپيوترتان بسازيد، و سپس آن را بر روی سرور، منتشر کنيد.

4. جال به صفحه اصلی کنترل سايتتان باز گرديد، و اين بار بر روی لينک "Change Password" کليک کنيد.  کلمه عبور سايتتان را به چيزی غير از کلمه عبوری که ابتدا برای شما فرستاده شده است تغيير دهيد.  اين به خاطر امنيت بيشتر سايت شما می‌باشد.  اين کلمه عبور را به خاطر بسپاريد، چرا که هر بار که بخواهيد به صفحه کنترل سايتتان وارد شويد، آن را لازم خواهيد داشت.

5. برای تنظيم نرم‌افزار Outlook Express (که از آن برای دريافت و ارسال پست الکترونيکی استفاده خواهيد نمود)، از منوی Tools، گزينه Accounts را انتخاب نمائيد.  نام حساب شما (که از آن برای ورود استفاده می‌کنيد)، نام کامل حسابتان به همان نحوی که در مرحله 1 وارد کرديد، می‌باشد، و تمام حروف آدرستان بايد کوچک باشند (مثلاً: rstname.lastname@domain.com). کلمه عبور پست الکترونيکی‌تان نيز، همان کلمه عبور سايتتان با رعايت نمودن حروف بزرگ و کوچک می‌باشد.  هر دو سرور پستی POP3 و SMTP سايتتان، mail.domain.com می‌باشند.  پس از ايجاد حساب پست الکترونيکی‌تان، پنجره Properties آن را باز نموده، و سپس به قسمت Servers برويد، و گزينه "My server requires authentication" را چک بزنيد.

اگر از نرم‌افزار پست الکترونيکی ديگری استفاده می‌کنيد، تنظيمات آن هم بايد مشابه آنچه که شرح داده شد، باشد.

همچنين، اگر شما از نرم‌افزار Internet Explorer در Windows استفاده می‌نمائيد، می‌توانيد نرم‌افزار Outlook Express را به طور خودکار با فشردن دکمه Auto-Config Outlook تنظيم سازيد.

حال، تنها کاری که باقی مانده است، اين است که صفحات سايت خود را بسازيد، و آنها را بر روی سرور منتشر کنيد.  اگر در حال حاضر تصميم به انتشار سايت خود نداريد، لااقل يک صفحه به عنوان صفحه اول برای سايت خود در نظر بگيريد، زيرا تا قبل از اين که اين کار را انجام دهيد، تمام افرادی که از سايت شما بازديد می‌کنند، خودبه‌خود به سايت ما ارجاع داده خواهند شد، و احتمالاً اين چيزی نيست که شما به آن تمايلی داشته باشيد.  پس يک صفحه به نام index.html ساخته و آن را به عنوان صفحه اول سايت خود بر روی سرور منتشر نمائيد.