5- پهنای باند چيست؟

پهنای  باند، اصطلاحی است که به ميزان تبادل اطلاعات اطلاق می‌شود.  در دنيای کامپيوتر، مقدار اطلاعات بر حسب واحد "بايت" اندازه‌گيری می‌شود.  يک بايت، در اکثر سيستم‌های کامپيوتری، معادل يک حرف الفبای لاتين است.   مثلاً، يک حرف A يک بايت حافظه را اشغال می‌کند.

در جريان تبادل اطلاعات بين سايت شما و بازديدکنندگان آن، مقداری اطلاعات از کامپيوترهای بازديد کنندگان برای سايت شما فرستاده شده، و سايت شما نيز متقابلاً اطلاعاتی را به عنوان پاسخ به آنها ارسال می‌کند.  پهنای باند مصرفی سايت شما، مقدار اين اطلاعات بر حسب بايت است.  عموماً پهنای باند در واحدهای زمانی مثل هفته يا ماه اندازه‌گيری می‌شود.  بايد توجه داشت که پهنای باند مصرفی، شامل تمامی اطلاعات تبادلی، از جمله در جريان بازديد از سايت، ارسال و دريافت پست الکترونيکی، استفاده از خدمات گپ، و غيره می‌باشد.

6- مقايسه سيستم‌عاملها

امروزه، سيستم‌عاملهای مختلفی برای سرورهای وب استفاده می‌شوند.  معمولترين آنها، سيستم‌های ويندوز (Windows) و يونکس (Unix) می‌باشند.  سيستم‌های سرور ويندوز، شامل Windows NT4، يا Windows 2000، و يا Windows 2003 می‌باشند.  يونکس، در واقع خود يک سيستم‌عامل نيست، بلکه نامی است که به مجموعه‌ای از سيستم‌عاملها اطلاق می‌شود، که شامل سيستم‌های زير می‌باشند:

Solaris از شرکتSun MicrosystemsHP-UX از شرکت Hewlett Packard IRIX از شرکت Silicon Graphics (SGI) AIX از شرکت IBM Sco از شرکت Santa Cruz Operation, Inc. BSD از شرکت BSDI FreeBSD نسخه رايگان BSD OpenBSD نسخه رايگان ديگری از BSDGNU/Linux که يک محيط شبه‌يونکس نوشته Linus Torvalds و با استفاده از ابزارهای گنو (GNU) است و توسط توزيع‌کنندگانی از جمله Caldera، Corel، Debian، Mandrake، RedHat، SlackWare، Storm، SuSE، Turbo Linux، و Yellow Day عرضه می‌شود.

سيستم‌عامل يونکس دارای سابقه بيشتری نسبت به ويندوز است.  اولين سيستم‌های يونکس در اواخر دهه 60 و اوايل دهه 70 ايجاد شدند، حال آنکه نسخه‌های سرور ويندوز به دهه 90 ميلادی بازمی‌گردند.  يکی از پراستفاده‌ترين سيستم‌های يونکس، سيستم گنو/لينوکس، يا به اختصار، لينوکس است.  اين سيستم‌عامل، همانند بقيه اعضای خانواده يونکس، شامل دو بخش اصلی "هسته" و ابزارهای سيستم است.  هسته اين سيستم توسط Linus Torvalds نوشته شده است، و ابزارهای آن تحت پروژه گنو تهيه شده‌اند.  اين سيستم، "رايگان" است، به اين معنا که برای استفاده از آن، هيچ هزينه‌ای نبايد پرداخت شود، و همچنين، استفاده‌کنندگان آن، آزادی تغيير آن برای هر مورد استفاده دلخواه را دارا می‌باشند.  اين امر موجب شده است که تيمی به بزرگی تمام استفاده‌کنندگان آن در سراسر جهان، در امر توسعه و اشکال‌زدائی از آن مشارکت ورزند، که باعث ايجاد سيستمی با قدرت و اطمينان خارق‌العاده‌ای گشته است.

در زير، مقايسه‌ای بين سيستم‌های سرور ويندوز و گنو/لينوکس انجام داده‌ايم:

  • راحتی استفاده: پس از گذشتن زمان زيادی از توسعه هر دو سيستم، اين دو تفاوت زيادی از جهت راحتی استفاده ندارند، و در واقع راحتی مديريت هرکدام از اين سيستم‌ها به مهارت شخص استفاده‌کننده بستگی دارد.  در اينجا بايد به دو نکته توجه داشت: يکی اينکه سرورهای لينوکس دارای قابليت مديريت از راه دور ساده‌تر و ايمنتری نسبت به ويندوز هستند، و همچنين اينکه برای مديريت يک وب‌سايت به تنهايی، چون هر دو سيستم از پروتکل‌های استانداردی مثل FTP استفاده می‌کنند، اصولاً برای کاربران تفاوت قابل مشاهده‌ای وجود ندارد.  بنابراين، اين که شما شخصاً از چه سيستم‌عاملی در کامپيوترهای شخصی خود بهره می‌بريد نبايد در انتخاب سيستم‌عامل سرور شما تأثيری داشته باشد.
  • قابليت اطمينان: سرورهای لينوکس از قابليت اطمينان به مراتب بيشتری نسبت به ويندوز برخوردارند، به حدی که در هيچ پروژه بر پايه شبکه‌ای که امنيت نقش عمده‌ای را داراست، از سرورهای ويندوز استفاده نمی‌شود.  برخلاف تصور عده‌ای از مردم، مشکلات امنيتی ويندوز با ويرايش‌های جديد اين سيستم هم برطرف نشده است؛ به عنوان مثال، Microsoft پيش از ارائه Windows 2003 اين وعده را می‌داد که اين سيستم‌عامل، "ايمنترين" محصول اين شرکت است، ولی پس از گذشت زمانی کمتر از يک ماه از شروع زمان ارائه اين سيستم و پس از کشف صدها حفره امنيتی در اين نرم‌افزار، مسئولان شرکت Microsoft به اشتباه خود در ايمن تلقی کردن اين سيستم، اعتراف کردند.

    البته ناگفته نماند که اين به معنی اطمينان کامل به سرورهای ليکنس و يا عدم استفاده مطلق از سرورهای ويندوز نمی‌باشد، بلکه هدف ما صرفاً مقايسه اين دو سيستم است.
  • سرعت: اين دو سيستم از لحاظ سرعت، تفاوت زيادی ندارند، ولی سيستم‌های لينوکس، به دليل اينکه امکان غيرفعال کردن هر جزء از سيستم را به ما می‌دهند، کمی سريعتر هستند.  به عنوان مثال، عموماً کامپيوترهای سرور نيازی به داشتن يک محيط گرافيکی ندارند، و دستورات خط فرمان برای اداره آنها کافی است، ولی در سرورهای ويندوز، امکان غيرفعال کردن محيط گرافيکی، موجود نمی‌باشد.
  • عملکرد: کارهای بسيار کمی وجود دارند که به يکی از اين دو سيستم بتوان انجام داد، و ديگری از انجام آن ناتوان باشد.  تفاوت عمده در ابزارهای مورد استفاده است.  به عنوان مثال، معمولترين نرم‌افزار سرور وب برای لينوکس، آپاچی (Apache) است، ولی در ويندوز، از IIS استفاده می‌شود.  نکته جالب اين است که اکثر ابزارهای تحت لينوکس، به ويندوز هم منتقل شده‌اند، ولی ابزارهای کمی از ويندوز به لينوکس منتقل گشته‌اند، که خود اين امر، مفيدتر بودن ابزارهای تحت لينوکس را نشان می‌دهد.
  • استفاده از منابع سخت‌افزاری سيستم: سيستم‌های لينوکس، بسيار صرفه‌جويانه‌تر از سيستم‌های ويندوز به استفاده از منابع سخت‌افزاری سيستم (از قبيل حافظه و پردازنده) می‌پردازند.  يک سيستم سرور لينوکس، به راحتی می‌تواند تحت يک کامپيوتر 486 با تنها 16MB حافظه راه‌اندازی شود، کاری که حتی تصور آن برای يک سيستم سرور ويندوز هم محال می‌باشد.  اين امر باعث می‌شود که در دو سيستم ويندوز و لينوکس که هر دو بر روی سخت‌افزار يکسان اجرا می‌شوند، سيستم لينوکس هميشه منابع آزاد بيشتر و بنابراين، قدرت کاری بيشتری نسبت به سيستم ويندوز داشته باشد.
  • نرم‌افزارهای رايگان و همراه با کد منبع: اکثر نرم‌افزارهای مخصوص لينوکس، رايگان هستند، و کد منبع آنها هم قابل دريافت می‌باشد.  اين باعث می‌شود که سرورهای لينوکس هم هزينه کمتری نسبت به سرورهای ويندوز داشته باشند، و هم در صورت بروز مشکلی، راحت‌تر تعمير شوند.  اين امر به اين دليل است که يک مدير سيستم در صورت کشف يک مشکل در سرور لينوکس، می‌تواند با دريافت کد نرم‌افزار، مستقيماً به رفع آن مشکل بپردازد، در حالی که يک مدير سيستم ويندوز بايد منتظر ارائه نرم‌افزار رفع اشکال مربوطه از شرکت سازنده نرم‌افزار بماند، که بعضاٌ چندين ماه به طول می‌انجامد!
  • سازگاری با محصولات Microsoft: اين که اکثر کامپيوترهای شخصی جهان از ويندوز استفاده می‌کنند، غيرقابل انکار است.  اين امر باعث می‌شود که پشتيبانی از محصولات Microsoft يک حسن برای يک سرور محسوب شود.  سرورهای لينوکس هم‌اکنون از بسياری از اين استانداردها (از قبيل Microsoft FrontPage Server Extensions و ASP و غيره) پشتيبانی می‌کنند، و پشتيبانی از بسياری استانداردهای ديگر (از قبيل .NET) نيز در جال توسعه است.

به تمامی دلايل بالا، شرکت فردا تصميم به ارائه تمام خدمات خود بر روی سرورهای لينوکس گرفته است.  سيستم امنيتی ما، Firon 8.1 نيز، بر پايه لينوکس بنا شده است.  ما بر اين عقيده هستيم که سرورهای لينوکس، بهترين امکانات را برای کاربران فراهم می‌کنند، و کمترين هزينه را نيز دارند.