۴-۱: كاتالوگ الكترونيكي

كاتالوگ الكترونيكی بخش اصلی كليه سايتهايی است كه به منظور ارائه محصولات يا خدمات ايجاد می­شوند . در يک کاتالوگ  الکترونيکي ليستی از محصولات شامل اطلاعات مختصر و عكس آن نمايش داده می شود و کاربر قادر است به راحتی در ميان  صفحات ليست حركت کرده و محصولات و خدمات موجود را مرور كند . همچنين وجود قابليتهايی نظير دسته بندی و يا جستجو (بصورت ساده يا گسترده) به كاربر اين امكان را می دهد تا كالا يا سرويس مورد نظر خود را راحتتر پيدا كند .

۴-۲:  فروشگاه الكترونيكی

فروشگاه الكترونيكی در مرتبه بعد از كاتالوگ الكترونيكی قرار دارد . همانگونه كه از نام آن پيداست چنين سايتهايی محل فروش كالا بر روی اينترنت هستند و علاوه بر دربرگرفتن كليه خصوصيات يك كاتالوگ الكترونيكی نظير جستجو­های ساده و گسترده، صفحات معرفی كالا و وجود بخشهايی برای معرفی بهتر كالاهای خاص ، امكان خريد را نيز در اختيار كاربران سايت قرار می­­دهد.

از خصوصيات چنين سايتهايی وجود سبد خريد (Shopping Cart) و وجود حساب خاص ويژه هر مشتری و در نهايت پرداخت الكترونيكی می­باشد . سازمانها و مراكز مختلفی در سراسر دنيا با ايجاد شبکه های لازم مسئوليت انتقال پول و يا اعتبار را در چنين سايتهای بر عهده دارند.

البته در صورتيكه يك سايت فروش شامل كليه موارد فوق باشد يك eshop به مفهوم واقعی است. در برخی موارد به علت سياستهای خاص و يا وجود پاره ای محدوديتها نحوه سفارش گيری و خريد تغييرات اساسی پيدا می­كند. از جمله روشهای جايگزين ارتباط مستقيم و ارتباط الكترونيكی  است.

روش كنترل چنين سايتها و فروشگاههايی عموماً بصورت متمركز می باشد . به اين معنی كه هر چند ممكن است كالاها و خدمات ارائه شده در سايت از يك مكان تهيه نشود ولی اضافه كردن آنها به سايت و كنترل وضعيت سفارشات از طريق يك كنترل پانل صورت می گيرد. حسن استفاده از اين روش ايجاد هماهنگی در نحوه ارائه محصولات و پيگيری راحتتر مشكلات احتمالی در پروسه پردازش سفارش است . در كنار محاسن ذكر شده در اين روش اعمال حجم كاری وسيع و سنگين (بسته به حجم فعاليت سايت) بر يك گروه از جمله معايب اين روش است.

۴-۳:   بازارچه الكترونيكی

وجه تمايز اصلی يك بازارچه الكترونيكی و يك فروشگاه الكترونيكی در ميزان تنوع گروه محصولات و خدمات ارائه شده در سايت است . به عنوان مثال چنانچه سايتی فروشنده كتاب باشد در گروه فروشگاههای الكترونيكی قرار می­گيرد.
 در برخی موارد يك گروه يا مجموعه متولی راه اندازی يك بازارچه الكترونيكی شده و با ايجاد ارتباط با طيف وسيعی از فروشندگان انواع مختلفی از كالاها و خدمات را بر روی سايت ارائه می­كنند .

چنين سايتهايي با دسته بندی مناسب انواع کالا ها و خدمات در طبقه بندي هاي مناسب نظير گل ، كتاب ، نوار كاست تا كارتهای تلفن ، قطعات سخت افزاری ، سرويسهای آموزشی و ...يک بازارچه واقعی را  در ذهن بازديدکنندگان خود ايجاد مي­کند.

اتخاذ سياستها در پياده سازی و پشتيبانی سايت به نحوی كه كاربران در كمترين مدت زمانی و به ساده ترين نحو ممكن بتوانند به كالای مورد نظر خود دسترسی پيدا كنند در رونق تجارت سايت نقش به سزايی را ايفا می­كند .

روش كنترل چنين سايتهايی عموما? بصورت توزيع شده است . در اين روش معمولاً به ازاء هر گروه از كالاها كنترل پانل ويژه آن گروه از محصولات وجود دارد كه با آدرس خاص خود قابل دستيابی بوده و افراد خاص با داشتن كلمه و رمز عبور ويژه توانايی دسترسی به امكانات كنترل پانل در سطوح مختلف را دارا می­باشند.

در سطح بالاتری نسبت به اين كنترل پانلها ، يك كنترل پانل كلی با قابليتهای بيشتر نظير تعريف كاربران كنترل پانلها و امكان حسابداری كلی در اختيار گروه متولی سايت قرار می گيرد . به اين ترتيب علاوه بر اينكه حجم كار بصورت توزيع شده بين گروههای مختلف تقسيم می شود، امكان رديابی و بررسی كليه رويدادها نيز از طريق كنترل پانل اصلی وجود دارد.

 

 

۴-۴:   حراجی الكترونيكی

در اينگونه سايتها هيچگونه محصول خاصی از طرف مؤسسات و يا مراكز ارائه خدمات نمايش داده نمی­شود، بلكه همانگونه كه از نام آن پيداست چنين سايتهايی مكانی برای فروش انواع مختلف كالا از سوی كاربران سايت است.

هر فردی در صورت داشتن شرايط خاص كه تحت عنوان مقررات در سايت ذكر شده است قادر است كالای مورد نظر خود را برای فروش و يا مزايده در سايت قرار دهد. وجود مراكز واسط معتبر به نحوی كه فروشنده تضمينی برای دريافت پول و خريدار تضمينی برای دريافت كالا داشته باشد در جلب اعتماد كاربران نقش عمده ای دارد.
چنين سايتهايی اغلب مورد استقبال بازديد كنندگان خود قرار می گيرند چون به راحتی قادر هستند كالاهايی نظير كتاب كه ديگر نيازی به آن ندارند را بر روی اين سايت به فروش برسانند و يا لوازم مورد نياز خود را با قيمت مناسب تهيه كنند .

 

۴-۵:  نحوه سفارش گيری و پرداخت

 ارتباط مستقيم

در برخی موارد به علت وجود محدوديتهای خاص و يا نوع كالا لازم است خريدار و فروشنده با يكديگر ارتباط مستقيم برقرار كنند . اين ارتباط می تواند از طريق پست ، تلفن و يا بصورت حضوری باشد.

 ارتباط الكترونيكی

در اين روش خريدار سفارش خود را از طريق mail ارسال می كند و فروشنده پس از دريافت آن مجدداً  از طريق mail با خريدار ارتباط برقرار كرده و پروسه خريد از اين طريق انجام می­شود.

 كارتهای اعتباری

عمومی ترين و كاربردی ترين روش جهانی در پروسه خريد و فروش كالا و يا ارائه سرويس روی اينترنت استفاده از كارتهای اعتباری است.

بسته به نوع سياست اعمال شده در سايت، انوع كارتهای اعتباری قابل قبول متفاوت است. از كارتهايی نظير visa كه اعتبار جهانی دارد تا كارتهای اعتباری خاص هر كشور با شرايط و ضوابط ويژه خود قابل استفاده در اين روش هستند.

پس از انتخاب كالاها و يا سرويسهای مورد نظر توسط خريدار ، اطلاعات لازم راجع به كارت اعتباری شامل شماره و رمز كارت (در كلی ترين حالت) دريافت شده و با توجه به نوع كارت صحت و تطابق شماره و رمز، چك شده و در صورت مثبت بودن نتيجه، مبلغ لازم از اعتبار خريدار كسر شده و به اعتبار حساب مخصوص سايت اضافه می­شود.

با توجه به اينكه در اين روش شماره و رمز كارتها از طريق اينترنت منتقل می شود. رعايت نكات امنيتی در اين بخش از اهميت خاصی برخوردار است .

ايجاد لا يه های امنيتی ( نظير SSL ) از جمله راهكارهای موجود است

پرداخت الكترونيكي

سرويس پرداخت الكترونيكی (Exirsoft Online Peyment) امكان پرداخت وجه خدمات و كالاهای دريافتی را برای مشتريان تجارت های گوناگون فراهم می­كند.

به كمك اين سرويس كه همراه با بسته های نرم افزاری سبد خريد (Shopping Cart) و سفارش گيری الكترونيكی (Online Ordering) ارائه می­گردد، صاحبان تجارت های گوناگون می توانند كليه مراحل سفارش گيری تا دريافت وجه سفارشات را به صورت الكترونيكی و از طريق تارنمای (Web Site) خود انجام دهند.

 در سيستم پرداخت الكترونيكی exirsoft انواع كارت های اعتباری VISA ، Master Card ، e-Card و حوالجات بانكی به عنوان شيوه های پرداخت پذيرفته می شود. كد VISA و Master Card برای پرداخت های دلاری و حوالجات بانكی برای پرداخت های ريالی و e-Card هم برای پرداخت های دلاری و هم ريالی استفاده می­شود.
در دنيای رقابتی امروز ورود به دنيای تجارت الكترونيكی امری حياتی است و داشتن خدمات پرداخت الكترونيك در تارنمای يك تجارت می تواند ارتباط تجارت با مشتريان را در دنيای الكترونيكی جدی تر وكامل كند .

۴-۶:  سفارش گيری الكترونيكی (Online Ordering)

فرايند سفارش گيری يك سايت می بايست متناسب با نوع كالا و يا خدمات ارائه شده در آن باشد. به عنوان مثال در فرايند سفارش گيری يك سايت كه سفارش ارسال گل به نقاط مختلف ايران را دريافت می­كند فقط لازم به داشتن يك مرحله دريافت اطلاعات آدرس مقصد ارسال گل می باشد و از آنجائيكه ارسال گل فقط به ايران انجام می­شود، در فرم دريافت اطلاعات آدرس مقصد، لازم به وجود ليست كشورهای جهان نمی باشد و در عوض وجود فيلد ليست استان های ايران می تواند جالب باشد.

حالا يك سايت فروش كتاب را در نظر بگيريد كه سفارشات دريافتی خود را به اقصا نقاط دنيا ارسال می كند. در مرحله دريافت اطلاعات ارسال اين فروشگاه می بايست فيلدهایی شامل نام تمامی كشورها وجود داشته باشد. همچنين ممكن است در فرايند سفارش گيری اين سايت يك مرحله با عنوان (Gift & Wrap) در نظر گرفته شود كه در صورت تمايل مشتری بتواند درخواست وجود پوشش خاص برای سفارش خود را بدهد.

سبد خريد (Shopping Cart)

در بسياري از سايت ها مشتريان تعدادي از كالاها را يكجا خريداري مي­كنند. در اين حالت مشتريان در حال مرور بخش هاي مختلف سايت كالاها و يا خدمات مورد نظر خود را مي يابند و در سبد خريد مجازي خود قرار مي­دهند و پس از تكميل كالاها و خدمات انتخاب شده وارد فرايند سفارش دهی می شوند. نرم افزار سبد خريد exirsoft قابل اتصال به هر سايت با هر تكنولوژی و مستقل از نوع سرويس پرداخت الكترونيكی آن می­باشد.

شرايط فروشندگان

هر فروشنده كالا و يا ارائه دهنده هر نوع خدمات از طريق اينترنت به استثنای موارد زير ، امكان دريافت خدمات از سيستم پرداخت اينترنتی شركت اكسير را دارا می­باشد.

1- فروش CD ، نرم افزار، فيلم يا کاست موسيقی بدون مجوز (در صورتی که پخش کالا قوانين منعی نداشته باشد اجازه لازم نيست.)

2 - فروش نرم افزارهای Crack شده

3-  فروش كالا و يا ارائه خدمات در زمينه های غير اخلاقي

تعهدات فروشندگان

1- فروشنده می­بايست كالا و يا خدمات خريـده شـده و يا سـفارش داده شده را با همان كيفيت ارائه شده در سايت اينترنتی و با همان شرايط در اختيار خريدار قرار دهد.

2- درصورت عدم رضايت خريدار از كالا و يا خدمات و درخواست خريدار مبنی بر برگشت مبلغ كالا و يا خدمات ، فروشنده ضامن جبران كليه ضررهای ناشی از برگشت مبلغ می­باشد .(البته در صورت تمايل فروشنده می تواند با طـی مراحـل قانـونی در اثـبات خلاف ادعای مشتری بكوشد كه در اين صورت كليه هزينه های قانونی به عهده وی می­باشد.

3- فروشنده می بايست برای فروش كالا و يا خدمات خود يك بخـش مقـررات خريد در تهـيه شـده است و آن exirsoftسايت خود داشته باشد كه متن آن با هماهنگی شركت مقررات مرجع اختلافات احتمالی خريدار و فروشنده خواهد بود .

4- فروشنده می بايست كليه آدرس های اينترنتی كه محصولات يك حساب فروشندگی معرفی نمايد .exirsoft در آن قرار می گيرد را به شركت (merchant Account)

5- فروشنده می بايست از طريق كنترل پانل ويژه ای كه در اختيار وی گذاشـته می شود وضعيت هر سفارش را درصورت تغيير به سيستم پرداخت اطلاع دهد .

تعرفه ها

فروشندگان كالا و ارائه دهندگان خدمات برای استـفاده از سيـستم پرداخـت الکترونيکي می­بايـست ماهيانه مبلغ 000/250 ريال و 8 درصد از فروش ماهيانه خود را به عنوان هزينه استفاده از سيـستم پرداخت الکترونيکي پرداخت نمايند .

دريافت مبلغ سفارشات

1- فقط مبلغ سفارشاتی كه طبق مقررات فروش خاص سايـت اينتـرنتی امكان  Cancel كردن آنها از جانب مشتری  وجود ندارد، طبـق زمانبـندی پرداخـت معـين شده به فروشنده پرداخت می­شود.

(به عنوان مثال سفارشات كالا كه كالای آنها به آدرس آنها پسـت شده است و فروشـنده وضعيت سفارش را در كنترل پانل خود به وضعيت Shipped تغيير داده است .)

2- مبلغ سفارشات هر 10 روز يـك بار و پـس از كسر 8 درصـد كارمزد خـدمات پرداخت اينترنتی به حساب ارزی فروشنده واريز می­شود.

3- درصورتی كه فروشنده مايل به دريافت معادل ريالی پول سفارشات خود باشد ، معادل ريالی با توجه به نرخ روز ارز و با كسر هزينه انتقال در ايران قابل پرداخت می باشد.

فسخ قرارداد

  • مشتری در هر زمان امكان فسخ قرارداد را دارست
  • عدم رعايت هر يك از مفاد قرارداد از طرف مشتري، منجر به فسخ قرارداد می شود.
  • درصورت عدم ارسال به موقع كالا و يا ارائه خدمات و نارضايتی مشتريان پس از 3 بار گزارش مشتريان، حتی درصورت جبران خسارات مالی از طرف فروشنده قرارداد فسخ می­شود