يكي از ويژگيهاي مهم تجارت الكترونيكي در مراحل نهائي اجرا،روان ساختن روشهاي فعاليت و كاهش هزينه عمليات بازرگاني است.بررسي هاي مختلف نشان مي دهد كه استفاده از مبادله الكترونيكي اطلاعات به جاي روشهاي سنتي مبتني بر كاغذ،روي هم رفته موجب 21 تا70 درصد صرفه جويي در هزينه فعاليتهاي مختلف تجاري است.

شركت ميلنياويژن شركتي است كه سرو سامان دادن اقتصاد الكترونيكي را بر عهده گرفته است . مانند شركتهايي كه زير بناي بازرگاني در اينترنت را آماده مي كنند اين شركت هم با اطمينان به دنبال پروژه ها و مشترياني است كه بتواند به بهترين شكل نيازهاي آنها را برطرف نمايد . اين شركت بجاي ايفاي نقش فراهم كننده تكنولوژي , به دنبال شهرت در مسير بازيگر استراتژيك است . شركت ميلنياويژن , طرح قواعد و روشهاي جديد استراتژيك در حال تبديل بازار كنوني به شيوه هاي ديجيتالي است . اين يك فرصت جديد براي راه حلهاي تخصصي از طريق استراتژي تحت پوشش قرار دادن مجموعه هاي تكنولوژي براي ارائه يك راه حل يكپارچه بود . تا آن زمان , شركت ميلنياويژن اين مفهوم را حفظ كرده و به عنوان يك FSP كار خود را دنبال كرد . اين شيوه انتقال جسورانه مطمئنا يك خلاصي براي يكپارچه كننده هاي ديجيتالي شد و به عنوان يك شريك در موفقيت چندين شركت ديگر راه خود را ادامه داد . در اين جا به بعضي از نقش آفرينان جديد و روش موفقيت آميز آنها اشاره شده و به گرد آوري افكار و استراتژي ها ارائه مي­گردد . آيا شما بايستي تك تك اين قواعد را دنبال كنيد ؟ احتمالا خير زيرا هر فعاليت اقتصادي ضعف و وقت خودش را دارد ليكن مطالعه همه آنها يك ديد عميقتر از تركيب آينده اقتصاد جديد و رقباي شما را باعث مي شود .

قاعده اول : انتقال به آنسوي “E

آيا شركت شما در مسير ديجيتال شدن است و مي خواهيد با صرف تمام پول و منابع خود به يك ارائه كننده راه حل تجارت الكترونيكي يا يكپارچه سازي Web تمام عيار تبديل شويد ؟ آيا فكر نمي كنيد فرصت هاي زيادي را از دست داده ايد ؟ شركتهاي پيشرو در اين زمينه ها قبلا متدولوژي هاي الكترونيكي را تدوين كرده و بعضي ديگر ميليونها دلار براي ايجاد شهرت و سابقه در دنياي تجارت حديد هزينه كرده اند . از ديد مشتري روشن است كه دنياي آجر و ساروج و شركتهاي Doctom بسرعت در حال تمركز در اينترنت هستند . شركتهاي سنتي با تلاشهاي شبكه اي مي خواهند وضعيت قبلي خود را تقويت كنند . شركتهاي Doctom نيز در نهايت به دنبال درك اهميت در اختيار داشتن حلقه هاي پشتيباني غير شبكه بازار يابي , فرآيندهاي ارتباط با مشتري هستند . يكپارچه سازها زيرك , قبل از اين به اين واقعيت پي بردند كه صنايع مختلف از صنايع شيميايي گرفته تا طراحي و غيره , در حال استفاده از راه حلهاي تجارت الكترونيكي مي­باشد و شركتها به تنهايي در جستجوي راه هايي براي مشخص كردن خودشان در بيرون از Web هستند . اگر شما نمي­توانيد آن راه را به آنها نشان دهيد آنها خود كسي را كه قادر به اين كار باشد پيدا مي-كنند .

اين موضوع چه پيامي براي شما دارد ؟ يكي از پيامهاي آن اين است كه در اين مرحله از فضاي بازار جديد , بازرگاني الكترونيكي يك كار منحصر به فرد و بدون رقيب است .

آنچه باعث تفاوت شركتها از يكديگر مي­شوند توانايي آنها در افزايش درآمد و ايجاد ارتباط با مشتريان در تمام كانالهاي شبكه و غير شبكه است كانال با ارزش اينترنت يكي از كانال هاي مشتري است و نمي تواند تنها كانال باشد .

قاعده دوم : همه چيز در يد واحد اطلاعات نيست .

شركت هاي تجارت الكترونيكي كنوني ديگر بدنبال تنگناهاي تكنولوژي خاصي نيستند بلكه آنها بدنبال راه حلهاي جامعي هستند كه كل مدلهاي تجاري را منتقل كرده تا بتوانند در اقتصاد ديجيتالي فردا رقابت كند براي تامين بهتر نيازهاي آنها معمارهاي تجارت الكترونيكي خدمات خود را براي پوشش دادن يك جاي استراتژي تجاري و دانش فني صنعتي , فراتر از تكنولوژي قرار داده اند با اين توجه ذهني , چرا وقت را در كوك كردن تمام توان خود به اختيار كارشناسي كه تنها جريان ذهني او IT است , از دست مي دهيد ؟ بجاي آن گوش به كارگزاران و مديران تجاري بدهيد كه دستهاي خود را روي كيفهاي پولشان قرار داده و مسئول درآمد از طريق مشتريان خود هستند . فرآيند خريد براي راه حلهاي تجارت الكترونيكي فراتر از بخشهاي IT رفته و به كارگزاران شركت و مديران فروش و بازاريابي توسعه يافته است . اما نظريات راه حلهاي تجارت الكترونيكي يك غالب ثابت و يك شكل ندارد . براساس گزارشات كارشناسي در شركتهايي كه CIO يا مديران واحد اطلاعات بطور كامل در راه حلهاي تجارت الكترونيكي نفوذ نكرده اند (برعكس شركتهايي كه داراي مديران فرآيند تجاري و ارتباط مشتري هستند) به دست پديده قدرتمند واسطه ها و يا دلالها هدايت و مديريت مي شوند . در اكثر راه حلهاي تجارت الكترونيكي امروزي قدرت CIO در حال كاهش است . بنابراين اين قدرت به سمت كساني مي رود كه مسئوليت هزينه كردن و توانايي نظارت بر كل تصوير شركت را دارند .

تكنولوژي معين فرآيندهاي تجاري نيست , بلكه يك چرخ دنده مهم در موتور اقتصادي شركتها است . مطمئنا مدير عامل و آنهايي كه در رده اصلي شركت مسئوليت دارند طرفهاي خوبي براي گفتگو مي باشند اما توجه كنيد كه مباحث كارشناسي و اجرايي در سطح واحدهاي تجاري بايستي عملي شود گر چه در يك شركت CIO بازيگر هدايت كننده نيست اما معمولا بازيگر كليدي است .

قاعده سوم : پرداختها را كم نكنيد .

اگر مسئول يك موسسه مشاور عصر جديد هستيد , بيشتر كارشناسان شما از نسل جوان هستند و آنها نقش كليدي را در موسسه شما بر عهده خواهند گرفت البته نقش آنها به دليل سن آنها نيست بلكه بدليل توانايي آنها و آينده شركت است . در اين مواقع صرفه جويي و پرداخت حقوق اندك به آنها صلاح نيست اگر بخواهيد كارشناسان و متخصصين شما خوب كار كنند و باعث موفقيت شركت شما شوند , بايستي شيوه پرداخت بيشتر , به استعداد بيشتر را پيش بگيريد . اگر اين كار را شما نكنيد رقباي شما خواهند كرد . معناي آن هزينه امروز سرمايه گذاري در بازار فردا است بهتر است سهمي از درآمد شركت را در اختيار همكاران باهوش و با استعداد خود قرار دهيد حتي اگر شركت شما خصوصي باشد با اين عمل اهميت و نقش افراد با استعداد بيشتر شده و توانايي شركت نيز افزايش مي يابد .

در اين زمينه مثالهاي زيادي وجود دارد كه شركتهاي موفق توانستند با شيوه ها و طرحهاي مختلف كاركنان خود را به كار بيشتر و نتايج بهتر تشويق كنند بعضي از شركتها پرسنل خود را در سود سالانه شركت سهيم كردند بعضي ديگر از طريق سرمايه گذاري هنگفت در آموزشهاي سطح بالا آنها را راضي نگه داشتند بعضي شركتها هم با اجراي طرحهاي مناسب , در ازاي كار بهتر تشويقهاي نقدي و غير نقدي قابل توجهي به پرسنل خود اعطا مي كنند .

قاعده چهارم : Doctom خود را در چاه بياندازيد .

انقلاب Doctom در حال فروپاشي است . با ورود بازيگران صنعتي و نقش آنها زمان اتكاي اميد بخش به Doctom به سر آمده است .

سرمايه گذارها ديگر خوابهاي خوش فردا را بجاي سودآوري هاي امروزي قبول نمي كنند به همين دليل بيشتر شركتهاي موفق اينترنتي به دنبال شركتهايي هستند كه داراي تجربيات تجاري و بودجه هنگفت براي ايجاد سايتهاي تجاري در Web و ادغام آن با مدلهاي تجاري كنوني مي باشند توصيه كارشناسان فن اين است كه موسسات فعال در زمينه يكپارچه سازي بايستي يك چهارم درآمد خدمات اينترنتي خود را متوجه كارگران Web كنند شركت ملينياويژن تنها 25 % فعاليت هاي خود را روي كاربران اينترنتي متمركز نموده و بقيه را در بازارهاي با سرعت رشد بيشتر وارد نموده است در اين ميان اين شركت خود را منحصر به شركتهاي B2B كرده و از اندك درآمد B2C صرفنظر كرده است البته اين به معني عدم وجود موسسات با ارزش Doctom نيست بلكه بايستي با ديد عميقتر به دنبال آنها بگرديم به دنبال آنهايي باشيد كه مي خواهند سايتهاي تجارت الكترونيكي خود را كاملا با كانالهاي غير شبكه يكپارچه كنند .

قاعده پنجم : انتخاب شركاي قوي تنها در يك يا دو تكنولوژي .

امروزه مشتري ,كمتر به نام روي بسته دقت مي كند . بلكه بيشتر به دنبال راه حلهايي است كه سريع تر , معتبرتر و موثر كار كنند . آيا كار شما تمام اين سه نياز را با هم تامين مي كند ؟

شركتهاي زيرك فروشندگاني را انتخاب مي كنند كه تكنولوژي آنها موجب تكامل محصولاتشان است و همراه با آنها به موفقيت مي انديشند

مهم اين است كه بازار را شناخت و فهميد كه به كدام طرف مي رود سپس تلاشها را براي ايجاد توان و قدرت در آن محيط صرف نمود به دنبال كمال مطلق نرفتن موجب شكست است چرا كه صنعت به سرعت در حال تغيير است اين استراتژي براي بعضي شركتهاي يكپارچه ساز به معني هر از گاهي رد كردن فرصت هاي كاري به خاطر آماده سازي نيروي متخصص است . برخي از اين شركت ها هنگام طراحي راه حلها براي مشتريان خود تصميم مي گيرند كه روي تعدادي از تكنولوژيهاي معتبر اينترنتي تمركز كنند . برخي از شركتها به تجربيات و تخصص متنوعتري نسبت به آنچه اكنون انجام مي دهند نياز دارند . ليكن علاقه اي به بازار كار جديد ندارند در صورت مراجعه چنين پروژه هايي به آنها از پذيرفتن آن خودداري مي كنند . حال بايد ديد كدام استراتژي بهتر است بهترين فكر اين است كه به آنچه مي دانيد بچسبيد و از پراكنده شدن خودداري كنيد چرا كه در نهايت موفقيت با شما خواهد بود به عبارت ديگر چرا براي سود آوري بيشتر خود را با تمركز روي تنها روي يك يا دو تكنولوژي كه رقباي كمتري دارد افزايش نمي دهيد ؟ با اين روش خودتان را در مقام سودآور بودن در بازار بسازيد .

قاعده ششم : كپي برداري نكنيد .

اكنون شركتهاي سنتي بسياري هستند كه كسي را مي خواهند كه داراي مهارتهاي تجارت الكترونيكي بوده و بتواند آنها را بسرعت در Web فعال نمايد . عليرغم تزلزل در ارزش سهام شركتهاي اينترنتي , هنوز فرصتهاي زيادي براي بكارگيري كارشناسان و اهل تكنولوژي Web نيز وجود دارد .

اما چه اتفاقي براي سايتي كه شما طراحي و راه اندازي نموديد مي افتد ؟ اگر پس از 6 ماه درآمد ناچيز , با شكست مواجه شديد چه مي كنيد ؟ البته اين چيزي نيست كه شما در انتظارش باشيد . بلكه دليلي است بر اينكه پروژه راه اندازي سايت Web براي يك شركت سنتي به اتمام نرسيده و كار دنباله دار است . اين يك تلاش و كار سختي است كه براي دستيابي به موفقيت , طرح ويژه اي را مي طلبد

از عوامل بارز ممكن است داشتن يك پشتيبان اصلي براي پروژه باشد  مثل نيازهاي تكنولوژي عميق كه تنها از عمده شركتهاي بزرگ بر مي آيد ياي يك شريك مهم تجاري كه مي تواند موجب جهش فوق العاده در فضاي بازار شود .

خبر جالب توجه اينكه سرمايه گزاران جسور هم اشتياق كمتري در تزريق پول به اشخاص داراي طرح آزمايش نشده در Web دارند .

شركتهايي كه داراي روش خوب سودآوري و مدل تجاري قابل قبولي نيستند از سرمايه گذاري بيشتر در آنها خودداري مي شود . شركت ملنياويژن روي شركت هايي متمركز شده كه داراي پشتوانه مالي خوب هستند و در نتيجه و خوب كار مي كنند .

قاعده هفتم : جهاني فكر كنيد , جهاني عمل كنيد .

بسياري از شركتها در فكر توسعه جهاني هستند اما بدون رعايت شرايط تكاملي آن .

بسياري از شركتها , تجارت الكترونيكي را بعنوان يك راه تاكتيكي در فعاليت بين المللي دنبال مي كند . با كمي نگرش به اطراف خود , آشكار مي شود كه بازار براي بازرگاني الكترونيكي جهاني (Global) در حال انفجار است . براساس تحقيقات Internetional Data Corp بخش آمريكايي كاربران Web از نسبت 43% در سال 1999 به كمتر از33% در سال 2003 كاهش يافته است .

به علاوه , سهم درآمد بازرگاني در اينترنت از 61% از كل 130 ميليارد در سال 1999 به كمتر از 44% از 1/6 تريليون دلار در سال 2003 رسيد كه اين ارقام نشان دهنده سرعت بيشتر رشد اقصاد الكترونيكي در ساير كشورهاي جهان است با انفجار هر چه بيشتر استفاده از اينترنت در خارج از آمريكا , سهمي از درآمد در اينترنت نصيب منطقه آسيا- اقيانوسيه و كشورهاي اروپا مي گردد . آيا اين يك درس براي شركتهاي يكپارچه ساز نيست؟ به جايي برويد كه پول آنجاست . شركت I   nforte Corp كه در زمينه راه حلهاي تجارت الكترونيكي كار مي كند در حال توسعه به خارج از آمريكا است .

اين يك تفكر جهاني است , نه صرفا جهاني عمل كردن .

 

قاعده هشتم : يك قدم به طرف در منجر به دعوت به داخل شدن نخواهد شد .

سالهاست كه صاحبان حرفه هاي تجاري سنتي و مشاورين با اين باور زندگي مي كنند كه كار كوچك انجام دادن نهايتا درب كارهاي استراتژيك و سودآور را به روي آنها باز مي كند . امروز حجم زيادي از كارهاي خوب براي شركتهاي يكپارچه سازي وجود دارد كه وقت آن رسيده تا درب را فراموش كنند و از پنجره وارد شوند . اگر سرويس گيرنده آينده نگر به شما نقش بازيگر استراتژيك نمي­دهد , به دنبال شخص ديگري باشيد كه اين اجازه را به شما مي­دهد .

قاعده كلي هنگام پيشاهنگ شدن در كار اين است كه شما تنها به خوبي راه حلهايتان خواهيد بود . لذا آيا نمي خواهيد بين كاربران خود معروف شويد يا به عنوان يك سرمايه دار استراتژيك كه ابتكارات و نوآوري هاي تجارت الكترونيكي را مي توانيد به طور كامل و يكپارچه توسعه و اجرا كنيد معروف شويد ؟

هرچند كه با تكنولوژي اينترنت و دانمنه كاربردهاي متفاوت براي انجام كارها , شركتهاي يكپارچه ساز اهرم جديدي براي حركت به بالا و يك شركت استراتژيك شدن دارند .

به خاطر داشته باشيد كه ارتباطات استراتژيك امروز شما قالب آينده شما را مي سازد . هر چه خدمات Web پيچيده تر و بيشتر قابل رقابت شوند , پالايش بيشتري بين مشاورين خواهد بود . آنهايي كه تجربه تخصصي قوي و ارتباط استراتژيك با مشتريان خود را مديريت كردند اكنون همانهايي هستند كه پا بر جا مانده اند .

قاعده نهم : با مسئوليت خودتان شريك شويد .

شركت شما مي­تواند انواع خدمات يكپارچه به كاربران ارائه كند . آيا هنوز بايد پروژه هاي جزئي را كه نهايتًا شما را با ديگر شركتها شريك خواهد كرد اجرا نمود ؟ بعضي معمارهاي اينترنت تعجب مي كنند , مشاركت براي بسياري از شركتهاي يكپارچه ساز الكترونيكي , خصوصا آنهايي كه كوچك هستند يا منابع كافي براي ارائه به مشتريان خود ندارند , قابل رد كردن نيست . يك مطالعه صنعتي اخير نشان مي­دهد كه 60% از يكپارچه سازها با ديگر ارائه كننده هاي اين خدمات شريك هستند . دليل آن حجم عظيم سرمايه گذاري آنها و تبديل شدن به يك ارائه كننده كامل خدمات به مشتريان است . به همين دليل اين پرسش مطرح مي­شود كه چرا شركايي را از بيرون دعوت مي­كنند تا امكانات بالقوه آنها تقسيم شود ؟

شركت ميلنيا ويژن در جريان يك ارائه كننده كامل خدمات , مشغول جداسازي از ديگر شركتهاي همكار است . اكنون تنها شراكت شركت مورد اشاره با دفاتر مديريت اجرايي , حقوقي يا شركاي سرمايه گذاري جسور است . همچنين شراكت با آنهايي است كه خدمات مشاوره اي فراتر از مرز راه حلهاي تجارت الكترونيكي به اين شركت مي دهند .

در نهايت , شراكت بين يكپارچه سازها , به دليل ضرورت آموزش متدولوژي هاي حل مشكلات به ديگر شركتهاي بزرگ شريك , مي تواند موجب دردسرهاي غير ضروري شود . شركت ميلنيا ويژن با يك سرمايه گذاري قابل قبول توانست مطمئن شود كه تخصص و مهارتهاي لازم براي ارائه خدمات كامل به مشتريان را پيدا كرده و ضرورتي به شراكت با ديگر شركتها و نهايتا آموزش متدولوژي محرمانه خود به آنها ندارند . البته كل مشاركت , بنا به نياز قراردادها پا برجاست , ولي تلاش اصلي براي انجام بخش عمده كار توسط خودشان صورت مي گيرد كه اين موجب ارائه كيفي كارها و سرعت به كاربران مي­شود .