اما هم چنان در موضوع تعداد کاربران و مشتری های یک سایت، موردی نادیده گرفته می شود: در مورد تایپوگرافی صحبت می کنم.

این مورد اندکی ناشناخته است، اما خیلی در بازاریابی و کسب و کار اهمیت دارد و این قضییه اثبات شده است. در این نوشته، نگاهی به تایپوگرافی و اثر آن بر میزان کاربران و مشتریهای طراحی سایت می اندازیم.

نخست به صفحه ​اول سایت خود نگاه نمایید. اگر علی رغم تیتر قوی و چارچوب طراحی عالی که در همگی مولفه های متنی سایت تان مشهود است، میزان کاربران قابل توجه ای ندارید، پس این نوشته را تا انتها بخوانید.

تایپو گرافی چیست؟

ساده است اما بایست این را گفت که تایپوگرافی جایی است که هنر متن و نوشته ها آشکار می شود. این قضییه به طرز قرارگیری حروف باز می گردد و در اواسط قرن 15 از هنگامی که حروف متحرک اختراع شدند، به وجود آمد. تایپوگرافی یک ابزاری است که قادر هستید به وسیله آن ویژگی و سبک خاصی را به متن سایت تان بدهید.

هنگامی که کاربران وارد صفحه اول فروشگاه ساز شما می شوند، به طور کلی به همه صفحه نگاه می اندازند. آن ها نحوه نمایش دادن اطلاعات در سایت، نحوه به نظر آمدن متن ها، سایز حروف، سایز خط ها و غیره را مرور می نمایند. در نهایت، کاربر طراحی سایت به صورت ناخودآگاه با خود تصمیم می گیرند که این سایت و طراحی آن قادر است مشکل و نیاز او را رفع نماید یا خیر. همگی این موردهای تنها در عرض چند ثانیه بیشتر روی نمی دهد. همه ما این قضییه را در سایت های خود تجربه کرده ایم.

درک تایپوگرافی در این جا به کمک شما می آید. تایپوگرافی ابزاری است که خواندن و درک نمودن اطلاعات موجود در طراحی سایت را برای کاربران تان آسان تر می نماید.

 
مولفه های کلیدی در تایپوگرافی طراحی سایت

اجزای مختلفی هست که قادر است هنر تایپوگرافی را تشکیل دهد. بیایید اجزای اساسی و مبنا در تایپوگرافی را ارزیابی کنیم:

1.طرح و سبک حروف- سبک حروف، به منظور فونت نیست. این مورد به گروهی از کاراکترها، حروف و اعداد باز می گردد که طراحی یکسانی دارند. برای مثال GARAMOND، TIMES و ARIAL مدلی از سبک حروف هستند، نه فونت. این قضییه به سادگی خطای گرفته می شود.

2.فونت- به نوعی از یک سبک حروف با عرض، ارتفاع و وزن خاصی، فونت می گویند. برای مثال، GEORGIA یک سبک حروف است؛ GEORGIA 9PT و برجسته یا پررنگ، یک نوع فونت است. افراد فونت را یک مکانیسم و سبک حروف را یک نوع هنر در مموضوع تایپوگرافی می دانند.

3.طول خط- به فضایی گفته می شود که به وسیله متنی اشغال شده است که از حاشیه سمت چپ تا سمت راست یک خط قرار گرفته است.

4.ارتفاع- فضای بین خطوط یک متن.

5.تنطیم فاصله- فضای خالی مابین کاراکترها و یا حروف. خیلی از فونت ها دارای میزان فاصله بین حروف استانداردی هستند که سبب می شود تا حروف و یا به طور کلی کلمات به نظر طبیعی بیاید.  

6.نظارت بر فاصله- به منزله فاصله بین حروف نیز در نظر گرفته می شود و برای یکنواخت نمودن فاصله های میان کاراکترها به کار می رود. این مورد قادر است روی فشردگی کاراکترها و حروف در در متن اثر بگذارد.

 
به چه دلیلی تایپوگرافی در طراحی سایت شما اهمیت دارد؟

اگر متن موجود در طراحی وب سایت شما برای خواندن دشوار باشد، آن هم تنها به این خاطر که حروف خیلی نزدیک به یکدیگر هستند، یا سایز حروف کوچک هستند، یا کلمات به هم چسبیده است، به گونه ای که مخاطبان سایت نتوانند کلمات را از هم تشخیص دهند، کاربران طراحی سایت تان احتمال دارد یکی از دو مورد زیر را انجام دهند:

احتمال دارد که طراحی سایت شما را ترک نمایند، که سبب می شود که میزان کاربران طراحی سایت تان کاهش یابد و یا هم چنان با متن درگیر می گردند و در آخر هم به هیچ نتیجه ای نمی رسند، به این خاطر که خیلی متن خسته نماینده ای است. بعد، در این شرایط کاربران از متن سایت شما چیز به ذهن خود نمی سپارد، تنها به یاد زحمتی می افتد که در هنگام خواندن متن سایت تان متحمل شده است.

تایپوگرافی در طراحی سایت ها خیلی ضروری است، به این خاطر که روند درک و فهم اطلاعات موجود در طراحی سایت را برای مخاطبان و کاربران تان ساده و بی زحمت می سازد. یک تایپوگرافی که دارای فرمت و طراحی خوبی است، سبب می شود تا فوکوس مخاطبان روی مطالب و معانی آن باشد، نه روی به چه نحوی خواندن آن.
برای اینکه در زمینه ایجاد نمای دیداری جذاب برای حروف و کلمات و یا به طور کلی متن ها در طراحی سایت مهارت کسب کنیم، بایست نخست درک کنیم که افراد به چه نحوی اطلاعات را در ذهن خود سازمان دهی و درک می نمایند و قواعد گشتالت در این زمینه قادر است به خوبی همه چیز را شرح دهد.

ما دوست داریم تا هر چیزی را در ذهن خود سامان دهی کنیم. این عادت در روح و روان انسان ها ریشه دوانده است. تئوری گشتالت اظهار می دارد که انسان ها مولفه های دیداری را بر پایه 5 مورد زیر در ذهن و یاد خود سامان دهی و مرتب می نمایند:

1.شباهت.
2.ادامه دارا بودن و یا تداوم شکل ها.
3.مجاروت و نزدیک اشیاء به هم.
4.تکمیل نمودن شکل اشیاء در ذهن خود.
5.شکل و چارچوب.

هنگامی که متنی را در طراحی سایت خود سازمان دهی و مرتب می نمایید، هدف شما بایست این باشد که روند پردازش این اطلاعات برای کاربران ساده چگونه است. شما بایست دریابید که کدام قسمت های طراحی سایت در معرض توجه بیشتری از کاربران قرار می گیرد.
آیا سایز فونت ها در طراحی سایت نیز اهمیت دارد؟

متن هایی که دارای تایپوگرافی خوبی باشند، بر طرز درک و فهم خوانندگان خود خیلی اثر می گذارند. به عبارت دیگر هنگامی که یک فرد متنی را که دارای تایپوگرافی مناسب است را بخواند، نیازی نیست وقتی را صرف نحوه خواندن آن نماید، بلکه همه فوکوس خود را روی مفهوم و پیامی که در این متن هست معطوف می نماید. این در حالی است که در متن های با تایپوگرافی ضعیف، همگی این موردهای معکوس است.

برای افزایش میزان کاربران یک طراحی سایت، بایست از چه سبک حروفی در متن ها استفاده کرد؟

1.به خاطر بسپرید که فونت هایی که ساده خوانده می گردند همواره ظاهری ساده نیز ندارند. احتمال دارد فونتی دارای زیبایی ظاهری باشد ولی ساده نیز خوانده شود. اما یک قانون به طور کلی هست که هر چه متن از نظر ظاهری ساده تر باشد، راحت تر نیز خوانده می شود.

2.به خاطر بسپرید که فونتی که گزینش می نمایید بایست مکمل متن موجود در طراحی سایت تان باشد و نبایست بر آن برتری داشته باشد. به گونه ای که افراد بعد از خواندن متن طراحی سایت تان بایست به یاد قضییه ای که در متن به آن اشاره داشتید، بی افتند، نه سبک حروف و یا فونتی که در متن خود استفاده کرده بودید.