با توجه به اعتراض های گسترده کاربران،معاون وزیر ارتباطات وعده راه اندازی سامانه اندازه گیری سرعت اینترنت و برخورد با اپراتورهای متخلف را مطرح کرد .فلاح جوشقانی در گفت وگو با مهرافزود: در این مدل تعرفه ای، مشترک می تواند بر مبنای سرعتی که انتخاب می کند و نیز آستانه مصرفی که اپراتور برای حجم اینترنت پیشنهاد می دهد از سرویس استفاده کند و در صورت اتمام حجم سرعت اینترنت به پایین ترین حد ممکن می رسد. از سوی دیگر مشترک می تواند در صورتی که حجم مصرف منصفانه به پایان رسید گیگ اضافه بخرد که در این مصوبه به ازای هر گیگ دو هزار تومان در نظر گرفته شده است.وی درباره یکی از بندهای مصوبه تعرفه اینترنت ثابت مبنی بر تعیین میزان استفاده از ترافیک سایت های داخلی و خارجی گفت: برخی اپراتورها تفسیر اشتباهی از بندهای مصوبه در این زمینه داشته اند که در جلسه ای بار دیگر بر این موضوع تاکید کردیم که باید در این مدل از ترکیب حجم مصرف داخلی و خارجی استفاده شود  یا این که میزان مصرف به صورت دو به یک برای محتوای خارجی نسبت به داخلی محاسبه شود.وی با بیان این که برآوردمان این است که میزان مصرف سایت ها و محتوای داخلی نسبت به خارجی در ایران ۴۰ به ۶۰ درصد است، گفت: اپراتورها باید میزان مصرف مشترکان را به گونه ای محاسبه کنند که برای مثال در صورتی که مشترک ۵۰ گیگ اینترنت داخلی استفاده کرد، ۲۵ گیگ اینترنت بین الملل استفاده کند و یا این که به صورت دو به یک برای مصرف وی محاسبه شود.وی با اشاره به برآورد بازار افزود: برآوردهای سال ۹۵ نشان می دهد میانگین مصرف کاربران حدود هشت گیگ حجم اینترنت درماه است. این در حالی است که از نظر کارشناسان کاربران خانگی مصرفی بین 50 تا 150 گیگابایت در ماه دارند.وی با بیان این که برخی فضاسازی ها در شبکه های اجتماعی این مصوبه را زیر سوال برده است، گفت: تا زمانی که مصوبه به صورت کامل اجرایی نشده و بازخوردی از آن نگرفته ایم نباید به پیشواز نارضایتی برویم.وی با بیان این که در این مصوبه در کوتاه مدت شاهد کاهش درآمد اپراتورها خواهیم بود، افزود: این مصوبه به نفع مشترکان اینترنت است.در گذشته تفاوتی بین سرعت ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه و سرعت دو مگابیت بر ثانیه نبود ، چرا که اپراتورها حداقل و حداکثر سرعت را برای هر سرویس اعلام می کردند و برای هر خط ضریب اشتراک در نظر گرفته می شد اما هم اکنون در این مصوبه رقابت بر سر کیفیت و سرعت است و اپراتور در این بازار رقابتی با یک قیمت واحد و یک سرویس باکیفیت اینترنت را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

الزام اپراتورها برای دایری ۱۲ ساعته سرویس
وی از برگزاری جلسه با حضور اپراتورهای اینترنت برای آغاز اجرای این مصوبه خبر داد و گفت: در این جلسه اپراتورها الزام شده اند طی ۱۲ ساعت کاری از زمان درخواست مشترک و یا ۲۴ ساعت معمولی برای راه اندازی سرویس با تعرفه های جدید اقدام کنند.در گذشته رانژه کردن سرویس مخابرات بیش از ۷۲ ساعت زمان می برد و تغییر یک اپراتور برای مشترک با مشکلاتی همراه بود که اپراتورها و مخابرات  را ملزم کرده ایم طی ۱۲ ساعت برای درخواست راه اندازی مشترک و یا تغییر اپراتور وی اقدام کنند.وی از مشترکان خواست در صورتی که در این زمینه با مشکلی مواجه شدند ،به رگولاتوری منعکس کنند و به شدت با این موضوع برخورد خواهد شد.وی همچنین از تذکر به دو اپراتور که برخی تعرفه های مصوبه جدید را اشتباه اعلام کرده بودند خبر داد و گفت: این اپراتورها موظف شدند تعرفه های خود را اصلاح کنند.وی همچنین از راه اندازی سامانه ارزیابی سرویس دریافتی مشترک از سوی اپراتورها در ۲۰ روز آینده خبر داد و گفت: این سامانه که توسط رگولاتوری راه اندازی می شود، امکان مدیریت دریافت سرویس را برای مشترک فراهم می کند و با این وجود دیگر ابهامی در میزان مصرف وجود نخواهد داشت.
در همین حال، اپراتورها ملزم هستند از طریق اپلیکیشن، پیامک و یا هر نوع اطلاع رسانی میزان مصرف روزانه و ماهانه مشترکان را قبل از پایان محدودیت حجم مصرفی به وی اعلام کنند تا مشترک بتواند مصرف خود را مدیریت کند. همچنین اپراتورها موظف هستند میزان اطلاعات و آگاهی مراکز پاسخ گویی به تماس مشترکان را افزایش دهند.در این زمینه به اپراتورهایی که عمدا از اطلاع رسانی شفاف به مشترکان طفره می رفتند تذکر داده ایم.
محدودیت خطوط سیم مسی در سرعت های بالای اینترنت
وی همچنین درباره نارضایتی برخی مشترکان از قیمت سرعت ۱۶ مگابیت توضیح داد: با توجه به ظرفیت سیم مسی در کشور به طور متوسط یک خط تلفن حدود ۴ مگابیت بر ثانیه پاسخ گوی سرعت اینترنت است و این که بسیاری از مشترکان انتقاداتی به قیمت سرعت ۱۶ مگابیت بر ثانیه دارند، غیرمنطقی است.ظرفیت سیم مسی از مرکز مخابراتی تا خانه مشترک حدود پنج کیلومتر است که در سرویس ADSL روی این خط مشترک می تواند به طور متوسط دو تا چهار مگابیت اینترنت دریافت کند. بر اساس آماری که گرفته ایم حدود ۵۰ درصد مشترکان در بهترین حالت ممکن از نظر فنی سرعت بیشتر از چهار مگابیت بر ثانیه نمی توانند دریافت کنند.راهکار ارتقای این سرویس حرکت به سمت فناوریVDSL به جای ADSL است که با افزایش طول خط و ترکیبی از فیبر و سیم مسی امکان ارائه سرعت روی خطوط تلفن را تا ۱۶ مگابیت بر ثانیه فراهم می کند،اما اکنون در بهترین حالت ممکن سرعت چهار مگابیت بر ثانیه را برای مشترکان پیش بینی می کنیم. در همین حال برآورد این است که ۹۵ درصد سرویس اینترنت ADSL در کشور با سرعت دو تا چهار مگابیت بر ثانیه فعال خواهد شد.وی گفت: بر مبنای برآورد ها، برای سرعت دو مگابیت بر ثانیه و بالاتر میانگین هزینه ای که مشترکان در ماه باید پرداخت کنند، ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان خواهد بود.برآورد کلی از کاهش هزینه ها در اجرای مصوبات جدید نداریم و کاهش ۳۰ درصدی هزینه ها یک برآورد کلی است.