
جدال عجیب شهرداری تهران با اسنپ و تپسی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اختلافنظر جدی با اسنپ و تپسی، راجع به نقش موثر تاکسیرانی مجازی در تشدید آلودگی هوا هشدار داد.محسن پورسیدآقایی، با اشاره به این که شهرداری به دنبال قانونمند کردن شرکتهای تاکسیرانی مجازی است، به ایلنا گفت: معاونت حمل و نقل ترافیک آیین نامه پیشنهادی تهیه کرده و به این شرکتها ارائه داده است. به اعتقاد ما این شرکتها نوعی شرکت تاکسیرانی بوده و باید تحت نظارت و کنترل قرار گیرند.وی در تشریح آییننامه پیشنهادی شهرداری به شرکتهای تاکسیرانی اظهار کرد:این آییننامه به راهاندازی شرکتهای تاکسیرانی اینترنتی مربوط میشود و قصد داریم پس از توافق آن را به تصویب مراجع مربوط برسانیم.او در تشریح اختلاف نظرهای موجود میان شهرداری و شرکتهای مربوط ادامه داد: اصرار داریم شرکتهایی که میخواهند تاکسی اینترنتی راه بیندازند تعهد دهند، سال اول پنج درصدخودروهایشان پاک و بدون آلایندگی باشد و سالی پنج درصد به این سهم اضافه کنند.در این زمینه با این شرکتها اختلاف داریم و میگویند هر ماشینی با هر سن و شرایطی که هم اکنون ثبت نام میکند، باید جزئی از سیستم باشد، در حالی که این اقدام همه تلاشهای ما را برای کاهش آلودگی هوا در تاکسیرانی از میان میبرد، چراکه هر پراید با هر سن، شرایط ومیزان آلودگی میتواند تاکسی باشد.او با اشاره به سهم اسنپ و تپسی در دامن زدن به آلودگی هوا افزود: این ها بیش از تاکسیهای رسمی شهر کار میکنند، چراکه مجهز به سیستم اینترنتی خوبی هستند. عملا میزان کارکرد یک ماشین در نظام تاکسیهای اینترنتی بیش از تاکسیهای رسمی شهر است، بنابراین اگر خودرویی آلاینده است بیش از تاکسیهای موجود به آلودگی هوا دامن میزند.وی با بیان این که این پیشنهاد فقط به دو شرکت اسنپ و تپسی فرستاده شده است، ادامه داد: بیشتر با این دو شرکت در حال گفتوگو هستیم، کارپینو مجوز خود را از شهرداری گرفته است البته برای ما تفاوتی نمیکند و همه جزئی از بخش خصوصی محسوب میشوند.اما درباره کارپینو این بحث وجود دارد که مایل نیستیم تاکسیهای اینترنتی دو منظوره کار کنند یعنی هم تاکسی و هم خودروی شخصی باشند و اعلام کردیم باید تکلیف خود را روشن کنید.
مخالفت سازمان راهداری با اسنپ بین شهری
درباره فعالیت تاکسی های اینترنتی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز از مخالفت با حضور اسنپ در جادهها خبر داد. کشاورزیان در گفت و گو با ایسنا، اعلام کرد: هرچند هر دو سامانه اسنپ و تپسی برنامه خاصی برای حضور در جادهها و سفرهای بین شهری ندارند، اما سازمان راهداری نیز مخالفت خود را با این موضوع به آن ها اعلام کرده و این مخالفت چند دلیل عمده دارد.ظرفیتی که در یک اتوبوس برای جابه جایی مسافران وجود دارد، نیاز به ۱۲ خودرو ی شخصی دارد و این یعنی ما باید یک خودرو را حذف و تعداد زیادی خودروی دیگر وارد جاده کنیم.از یک سو تمامی این خودروها باید پلاک "ع" داشته باشند و از نظر کیفی تایید شوند؛ از سوی دیگر رانندهها نیز باید تحت نظارت باشند و گزینش شوند. این در شرایطی است که راننده خودروهای اینترنتی زیر پوشش چنین نظارتی نیستند.