اولین قطعه ای که جز اصلی ترین قطعات داخل کیس است مادربورد است که اگر بخواهیم آن را به ایرانی ترجمه کنیم مادر تمام قطعات رایانه می باشد که به جراًت می توان گفت که بیشترین قطعات کیس بر روی آن قرار می گیرد و یا توسط یکسری کابل به قطعات دیگر مرتبط می شود که شامل قطعات زیر است ؛

1-      بعد از مادربوردیکی از اصلی ترین قطعه های رایانه سی پی یواست که مغزرا یانه محسوب می شودکه نام اصلی آن واحد پردازنده ی مرکزی گفته می شود .

2-      عنوان این قطعه بصورت آمیانه در لوازم رایانه به نام رم است که به زبان فارسی به آن حافظه اصلی رایانه می گویند که موجب سرعت در رایانه می شود .

3-      بعد از این سه قطعه بهتر است حافظهی سخت رایانه را نام ببرم که آن قطعابه نام هارد است که بیشترین حافظه را در بر دارد .

4-      حال پس از انجام کار های سخت کوشا نه ی این قطعات قطعه ای است به نام کارت گرافیک که کار آنها را بر روی صفحه نمایش اجرا می کند این قطعه است ، که به زبان آمیانه همان جی وی ای است که کار به سختی را انجام می دهد .

 

 

از اینجا به بعد سراغ قطعات دیگری می رویم که قطعات جانبی نام گرفته اند البته لازم به ذکر است که اگر یکی از همین قطعات جانبی نباشید کیس رایانه معنای واقعی خود را پیدا نمی کند ولی به هر حال بدون انها هم رایانه کار    می کند .

1-      حال بعد از این همه دردسر ها به طرف قطعه ای می رویم که ما را به جهان اینترنت وصل میکند بله درست حدس زده اید مودم است که فعلا نام فارسی برای آن یافت نشده است که یکی از بهترین قطعات جانبی رایانه است .

2-      چه طور است که یکسری از اطلاعات جمع اوری شده توسط دوستان را هم به رایانه وارد کنی که به نظر من این قطعه در نوع خود فوق العاده است همان سی دی رام خودمان را می گویم که البته جالب است بدانید که برای ای اسم هم مثل بالایی نام فارسی قرار داده نشده است .

3-      بهتر نیست که خودمان یکسری از اطلاعات را جمع اوری کردیم در دسترس دیگران قرار دهیم  که در اینجا است که سی دی رایتر به کار ما می اید که بر روی سی دی اطلاعاتی را ثبت کنیم البته درست است که لوازم جانبی دیگر مثل فلش مموری آمده است ولی ما ذبه همین قطعات پسنده می کنیم .