وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اهمیت بازی‌های رایانه‌ای در دنیای جدیدبر لزوم توجه بیشتر به بازی‌سازان تاکید کردوگفت:اگر در افق ۲۰ ساله در برخی حوزه‌ها هنوز به رتبه اول منطقه نرسیده‌ایم اما در بازی‌سازی رتبه اول منطقه شده‌ایم و این نشان می‌دهد می‌توانیم این مسیر را در رقابتی گسترده‌تر و جدی‌تر دنبال کنیم.

به گزارش مهر،اختتامیه هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران شنبه شب با حضور وزیر ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.سید عباس صالحی در این مراسم با ابراز خوشحالی از حضور در جمعی ازجوانان خلاق گفت:اگر مهم ترین تحولات چند دهه اخیر در زندگی بشر را بخواهیم نام ببریم به نظرم دو چیز یعنی فضای مجازی و دیگری صنعت بازی بیشترین تحولات زندگی بشر را به خود اختصاص داده‌اند.وزیرارشاد تأکید کرد: بازی درسال‌های اخیرهم در حوزه سخت‌افزاری و هم در حوزه‌های نرم افزاری تحولات بسیاری را تجربه کرده که آنقدر گسترده و سریع است که خیره‌کننده به نظر می‌رسد.درحوزه اهداف، اگرچه بازی‌ها با سرگرمی مسیر خود را آغاز کردند اما امروز بازی‌ها آنقدر جدی شده‌اند که در حوزه‌های آموزش، ‌ درمان، دین، سیاست و فرهنگ اهدافی برای آن‌ها تعریف می‌شود که این یعنی بازی دیگر بازی نیست و جدی شده است.در ایران سال ۸۲، ۱۶ میلیون بازیگر داشتیم که سال ۹۴ به ۳۲ میلیون رسید. میانگین سنی بازیگرها هم دیگر نوجوانان نیستند. در برخی کشورها مانند آمریکا این معدل سنی به ۳۵ سال می‌رسد.وی با اشاره به این که «ما انسان‌ها همه در حال بازی‌ هستیم و دیگر این حوزه محدود به کودکان نیست» افزود: بازی زندگی ما را فراگرفته است همان طور که دیگر فضای مجازی، مجازی نیست، بازی هم دیگر بازی نیست. با این نگاه بازی‌سازان را باید جدی گرفت چراکه برای یک اتفاق جدی در زندگی امروز ما ورود کرده‌اند. گویی تنها در حاشیه زندگی حرکت نمی‌کنند و در متن حضور دارند.ورود به بازارهای جهانی را باید بالاتر ببریم تا سهم‌مان از بازار جهانی ارتقا پیدا کند. بازی را باید با هویت خود بسازیم. وقتی از هویت و بومی سازی صحبت می‌کنیم به معنای تکرار گذشته نیست،بلکه منظور آن است که گذشته را نوخوانی کنیم، به زمان حال بیاوریم و به آینده ببریم.صالحی در پایان سخنان خود خطاب به بازی‌سازان گفت:‌ قصه‌های خود را باید بازخوانی مدرن کنیم؛ کلیله و دمنه، ‌ نظامی و شاهنامه را باید به روز بخوانیم. می‌توانیم برای همه این قصه‌ها فضاهای تازه‌ای را بسازیم و ممنونم از همه شما که برای این دنیای جدی، فضاهای تازه‌ای را خلق می‌کنید.
وی همچنین در گفت و گوباخبرگزاری صدا و سیماگفت : در صنعت بازی در حقیقت فاصله زیادی بین آن چه مصرف و آن چه تولید می‌شود وجود دارد،این از یک جهت فرصت است که نشان می‌دهد بازار داخلی خوبی در این عرصه برای کار داریم و از یک منظر می‌تواند هشدار باشد تا به سمت تولید بازی‌های بومی بیشتری برویم.براساس آخرین پژوهش‌ها،۲۳ میلیون نفردر ایران بازی می‌کنند و درهفته میانگین ۷۹ دقیقه مصرف بازی داریم.در حوزه بازی سازی، تولید بازی درایران روند رو به رشدی دارد، در ۱۸ استان بازی سازی وجود دارد، که در این عرصه در پنج استان شرایط بهتر است.در منطقه رتبه نخست بازی سازی را داریم که جایگاه درخور توجهی از لحاظ تولید بازی است.در هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران۱۳ بازی برتر سال موفق به کسب «غزال زرین»  شدند.در جشنواره امسال ۱۷۲ بازی ایرانی و ۲۰ بازی نامه حضور داشتند که در دو مرحله توسط داوران داخلی و بین المللی ارزیابی شدند.
از جمله برندگان جوایز اصلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:غزال زرین بهترین بازی در ژانر اکشن: خروس جنگی: تاج و تخت،غزال زرین بهترین بازی در ژانر ماجرایی: بال‌های تاریک 2

،غزال زرین بهترین بازی در ژانر استراتژی و مدیریتی: مزرعه بهاری،دیپلم افتخار بهترین بازی در ژانر ساده: پاپالند: فرار کله‌ها،غزال زرین بهترین بازی در ژانر ساده: امیرو ماهی بگیر،دیپلم افتخار بهترین بازی در ژانر ورزشی: جی‌تی: کلوپ سرعت ودیپلم افتخار بهترین بازی در ژانر اکشن ماجرایی: ایران 57 . البته بنابر نظر داوران هیچ یک از بازی‌ها نتوانست عنوان «بازی سال» را از آن خود کند