920میلیارد تومان حجم بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران در سال 96

زهرا حاجیان – وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به جدید ترین آمار وضعیت استفاده از بازی های رایانه ای در ایران اعلام کرد :بر اساس جدید ترین آمار بازی های رایانه ای ، درایران 28 میلیون نفر با متوسط 90 دقیقه بازی در روز و میانگین سنی 19 سال بازی رایانه ای انجام می دهند. سید عباس صالحی همچنین نوشت :بازاربازی در ایران درسال گذشته 920 میلیارد تومان و سهم بازی های بومی 14درصد بوده است .
به گزارش خبرنگار ما،  این آمارکه بخشی از آن توسط وزیر ارشاد منتشر شده، اطلاعاتی است که از گزارش نهایی پیمایش دوسالانه مرکز پژوهش‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با عنوان «نمای باز ۱۳۹۶» شامل داده‌های آماری بازار مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران، استخراج شده است .
برا ساس این گزارش که جزئیات آن روز گذشته در نشست خبری مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای ومدیر مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال(دایرک)اعلام شد،  نرخ رشد مرکب تعداد بازیکن‌ها نسبت به دوره پیمایشی گذشته ۱۲ درصد بوده است که این رشد طی دوسال می‌تواند بیانگر گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت و دسترسی ساده‌تر به بازی ها باشد.
حسن کریمی‌قدوسی با اشاره به این که پیمایش وضعیت مصرف بازی ها در کشور هر دوسال یک بار انجام می شود، گفت: طی سال گذشته هم پیمایش جدید با استفاده از هشت هزار پرسش نامه تبلتی و غیرکاغذی در سراسر کشور و حتی شهرهای کوچک و روستاها صورت گرفت که براساس شاخص‌های مهم آماری ارائه شده در این گزارش،  از مجموع ۲۸ میلیون گیمر ایرانی در سال ۹۶، ۷۴ درصد مبتدی، ۱۸ درصد نیمه‌حرفه‌ای و ۸ درصد حرفه‌ای محسوب می‌شوند .
خداحافظی گیمرها از رایانه‌های شخصی
کریمی‌قدوسی در ادامه این گزارش از کاهش نرخ رشد استفاده از رایانه‌های شخصی در قیاس با دو پلتفرم دیگر یعنی «گوشی‌های هوشمند» و «کنسول‌های خانگی» خبر داد و گفت : در میان سه پلتفرم بازی، در این دو سال شاهد رشد ۱۹ درصدی استفاده از کنسول‌های خانگی هستیم که سهم بیشتر در این رشد را هم آقایان داشته‌اند و این به معنای مردانه بودن بازار استفاده از کنسول‌های خانگی است.
میانگین سنی بازیکنان از21 به ۱۹ سال رسیده است
کریمی‌قدوسی همچنین به تغییر میانگین سنی بازیکنان بازی های رایانه ای در کشور اشاره کرد وافزود: تغییر مهمی که در ترکیب گیمرها شاهد بوده‌ایم، میانگین سنی بازکنان است که در سال94، 21سال بوداما در سال ۹۶ به ۱۹ سال رسیده که برخلاف روند جهانی و یک تهدید است .در آمریکا این میانگین 35 سال است. هرچه میانگین سنی کمتر باشد، سواد بازی برای انتخاب آگاهانه نیز کمتر خواهد بود .
920میلیارد تومان حجم بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران در سال 96
کریمی قدوسی حجم گردش مالی بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران را در سال گذشته ۹۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد وافزود:این رقم در سال 94، 460 میلیاردتومان بوده که بیش از دو برابر رشد داشته است وبیشترین سهم در این بازار مربوط به خرید سخت افزار و به طور خاص پلی استیشن ۴ بوده  که متاسفانه اکثر این کنسول‌ها به صورت قاچاق به بازار عرضه شده است.
سهم ۵۸ درصدی بازی‌های موبایلی در بازار بازی‌های دیجیتال
وی به سهم ۵۸ درصدی بازی‌های موبایلی در بازار بازی‌های دیجیتال هم اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ حدود ۱۴ درصد درآمد بازی‌ها مربوط به بازی‌های بومی بوده است که نسبت به آمار ۱۱ درصدی سال ۹۴ شاهد رشد ۳ درصدی بوده‌ایم .
رشد ۱۴۰ درصدی درآمد بازی‌های بومی
وی همچنین افزود: رشد ۳ درصدی مربوط به حجم بازار بازی‌های رایانه ای  از نظر درآمد ریالی، باعث رشد ۱۴۰ درصدی درآمد بازی‌های بومی شده است.
سرانه مطالعه ۱۲ دقیقه؛ سرانه بازی ۳۱ دقیقه
سیدحسینی ومدیر مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال نیز در این نشست با اشاره به رشد خیره کننده بازی های رایانه ای در قیاس با دیگر رسانه‌ها در جهان گفت :اگر بخواهیم آمار ۳۱ دقیقه‌ای سرانه استفاده از بازی‌های رایانه‌ای را با سرانه مطالعه که به تازگی از سوی وزارت ارشاد ۱۲ دقیقه اعلام شد مقایسه کنیم، شاهد تفاوت چشمگیری خواهیم بود. به گفته وی هم اکنون از هر ۱۰۰ ایرانی ۳۵ نفر استفاده کننده بازی‌های رایانه‌ای هستند که از این جمعیت گیمر،‌ ۶۶ درصد زیردیپلم هستند و تنها یک درصد تحصیلات دکترا و بالاتر دارند.
کدام استان‌ها بیشترین گیمر را دارند؟
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای همچنین چهار استان تهران، خراسان رضوی، خوزستان و فارس را استان‌های دارای بیشترین گیمر در ایران معرفی کرد.
وی همچنین افزود : از میان گیمرها ۷۸ درصد مجرد، ۱۵ درصد متاهل با فرزند و ۷ درصد متأهل بدون فرزند بوده‌اند و نکته جالب این که در میان متأهلان با فرزند، درصد مادران بازیکن بیشتر از پدران بوده است.همچنین طبق آمار ها، از مجموع ۲۸ میلیون بازیکن ایرانی در سال ۹۶، ۱۸ درصد بازی را خریده و بقیه از بازی‌های رایگان استفاده کرده اند.