به دنبال  نوسانات ارزی اخیر و افزایش  بی سابقه نرخ ارز، بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ،برای وارد کردن مواد اولیه محصولات تولیدی  خود و همچنین خرید تجهیزات پژوهشی وآزمایشگاهی با مشکلات جدی مواجه شده اندو این مسئله علاوه بر این که روند تولید محصولات دانش بنیان را تحت تاثیر قرار داده است ،در عین حال حیات این شرکت ها را نیز در معرض مخاطره جدی قرار داده است .

جلیلی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان درگفت و گو با خراسان اظهار می کند: در ماه های اخیر متاسفانه نوسانات  ارزی باعث شده است ما به یک باره با افزایش چند برابری قیمت تجهیزات ومواد اولیه مواجه باشیم .این موضوع برای شرکت های دانش بنیانی که در ابتدای راه هستند ونوپا محسوب می شوند تقریبا چندین برابرمشکل ساز تر از شرکت  های دانش بنیان بزرگ است.
 به گفته وی، نوسانات ارزی اخیر موجب شده به طور نمونه دستگاه ها وتجهیزاتی  که تا پیش از  این قیمت ثابتی داشتند اکنون  افزایش قیمت بیش از سه برابری پیدا کنند و این مسئله  بار مالی زیادی را به شرکت‌های دانش بنیان  نوپا  وارد کرده است .وی تصریح کرد :  از سوی دیگر ما برای واردات مواد اولیه  مورد نیاز و تولید محصولات دانش بنیان  نیازمند تامین ارز هستیم و در این زمینه هم برای  دریافت  ارز  دولتی با مشکل مواجه ایم  به طوری که دلار و ارزهای دیگر به قیمت دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده نمی‌شود، این موضوع مشکلات مالی زیادی را برای ما که عمدتا  مواد اولیه  وتجهیزات خود را باید با  ارز اروپا وارد کنیم ایجاد کرده است .جلیلی  خاطرنشان  کرد: در شرایطی که با نوسانات ارزی مواجه هستیم،  شاید یک راه برای کاهش زیان شرکت های دانش بنیان  ، افزایش قیمت کالاهاو خدمات دانش بنیان باشد اما ما معتقدیم که این راهکار به هیچ وجه به نفع شرکت های دانش بنیان نیست  و باعث محدود شدن مخاطبان و بازار شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود . بنابراین  به نظر می رسد اگر چاره اندیشی مناسبی برای حل مشکلات ارزی  نشود، حیات شرکت های دانش بنیان دچار مخاطره خواهد شد وبسیاری از این شرکت ها در معرض ورشکستگی قرار می گیرند .
 رضایی مدیر یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان  نیز درگفت و گو با خراسان  ، تخصیص نیافتن ارز دولتی به بسیاری از تولید کنندگان محصولات دانش بنیان را از جمله  عواملی می داند که باعث شده شرکت های دانش بنیان در نوسانات ارزی  اخیر با زیان قابل توجهی مواجه شوند. او می گوید : ما برای  تولید محصولات خود ناچار به واردات مواد اولیه  از خارج از کشور هستیم و طبیعی است که خرید های خارجی ما با ید به وسیله ارز انجام شود اما متاسفانه از آن جایی که  ارز دولتی به بسیاری از تولید کنندگان محصولات دانش بنیان تخصیص پیدا نمی کند بنابراین ناچاریم مواد وتجهیزات خود را باارز غیر دولتی وارد کنیم . حال آن که ارز غیر دولتی که تا حدود چهار ماه پیش سه هزار تومان بود  به یک باره و با افزایش چهار برابری  به 12 هزار تومان  می رسد. این مسئله علاوه براین که هزینه هنگفتی برای واردات مواد اولیه داشته است، در عین حال  سبب شده قیمت تمام شده محصول ما افزایش پیدا کند .در نتیجه ما یا باید قیمت را بالاببریم که اجازه این کار را نداریم یا باید ضرر زیادی را متحمل شویم. اومی گوید: با تخصیص نیافتن ارز مناسب، شرکت های دانش بنیان ضرر می کنند و ورشکسته خواهند شد.
ایجاد خط مستقیم ارزی برای شرکت های دانش بنیان 
دکتر سورنا ستاری  معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در گفت و گو با خراسان  درباره برنامه های پیش بینی شده  برای حل مشکلات ارزی شرکت های دانش بنیان گفت : با تصمیمات جدیدی که درباره سیاست گذاری های ارزی اتخاذ شده است  تلاش می شود طی روزهای آینده   مشکلات ارزی  برطرف شود که طبیعتا شرکت های دانش بنیان  هم از آن منتفع خواهند شد امادر کنار آن طی مذاکره ای که با بانک مرکزی داشته ایم ،  یک خط مستقیم برای حل مسائل ارزی شرکت های دانش بنیان راه اندازی شده که راه اندازی این خط مستقیم  تاکنون باعث حل مشکل بسیاری از این شرکت ها شده است. دلیری،  معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه  معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری هم  در گفت و گو با خراسان  در این باره خاطر نشان کرد : شرکت های دانش بنیان هم مانند شرکت های دیگر برای دریافت  ارز، باید  فرایند ثبت  سفارش را طی کنند اما  با توجه به نوسانات اخیر ارزی بسیاری از شرکت های دانش بنیان با مشکلاتی مواجه شدند که معاونت علمی  به عنوان متولی این حوزه پیگیری هایی برای حل مشکل این شرکت ها انجام داد . وی ادامه داد : این شرکت ها برای واردات خود نیازمند تامین ارز هستند وارز مورد نیاز آن ها هم عمدتا ارز اروپاست .در این زمینه جلساتی با معاون ارزی بانک مرکزی داشتیم و درخواست کردیم شرکت های دانش بنیان برای دریافت ارز مورد نیاز در اولویت قرار گیرند که خوشبختانه همکاری های خوبی در این زمینه انجام شد و تا این لحظه هم مشکل تعدادی از این شرکت ها حل شده است. وی افزود : با توجه به  تسهیل گری های انجام شده شرکت های دانش بنیانی که برای واردات خود با مشکل مواجه اند می توانند به ما مراجعه کنند تا پس از بررسی های لازم  مشکل آن ها را حل کنیم  . ضمن آن که  با وزارت صنعت هم رایزنی هایی شده است و طبق روال موجود شرکت ها باید با ثبت سفارش برای واردات کالای خود اقدام کنند .