معاون شورای عالی فضای مجازی با اشاره به متوسط استفاده جهانی از فضای مجازی گفت: متوسط استفاده از فضای مجازی در دنیا چهار ساعت و در ایران حدود هفت ساعت است و باید بدانیم از این فضا به چه میزان و با چه قواعدی استفاده کنیم. هم اکنون در برخی کشورها  توافق نامه بین والدین و فرزندان برای استفاده از فضای مجازی امضا می‌شود که مشخص کرده هر کودک چند ساعت در روز از اینترنت استفاده کند و حتما باید از اینترنت خانواده استفاده کند.

تهیه سند سواد رسانه‌ای
به گزارش تسنیم ، مهرو ایسنا، امیر خوراکیان در همایش «آسیب‌های نوپدید در فضای مجازی، تهدیدها و فرصت‌ها»، گفت:  سند سواد رسانه‌ای در شورای عالی فضای مجازی در دست تهیه است.
فضای مجازی فقط پیام رسان نیست
وی  اظهار کرد: فضای مجازی در عرصه‌های مختلف نقش جدی پیدا کرده و دیگر این موضوع صحیح نیست که تصور کنیم این فضا فقط برای ارتباطات و ارسال پیام است، فضای مجازی در امور زیربنایی و مسائلی مانند انرژی، راه و آب و همچنین  در حوزه امنیت و سیاست   بسیار تعیین کننده است و در حوزه دیپلماسی فضای مجازی، آمریکایی‌ها بحث‌ها را به شرکت‌های بزرگی کشانده‌اند که این شرکت‌ها مدعی اند از دولت جدا اما در عمل تحت سیطره آمریکا هستند و شاهد هستیم که به صورت یک طرفه منافع خود را در این فضا دنبال می‌کنند.
5شرکت‌برتراقتصادی دنیا در فضای مجازی فعال اند
وی گفت:فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی مورد تاکید رهبری و مسئولان کشور است. برای همین از پنج سال پیش شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد. شاید امروز یکی از مهم ترین مسائل پیش روی ما نقش فضای مجازی در مسائل مختلف است. نقش فضای مجازی در اقتصاد بسیار پر رنگ است و پنج شرکت برتر اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۶ در حوزه فضای مجازی فعالیت می کردند. 
دلیل فیلتر تلگرام چه بود؟
خوراکیان بیان کرد: یکی از مشکلات مهمی که در بحث تلگرام با آن مواجه بودیم و باعث شد تا سیاست فیلتر آن تصویب شود، مسئله اقتصاد بود اما بسیاری از افراد تصور کردند که به دلیل مسائل سیاسی این اتفاق افتاده است اما باید گفت که با آمدن پول مجازی در تلگرام، نظام بانکی کشور و سیستم اقتصادی مختلف و فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه مردم به این فضا منتقل می‌شد.
5بازیگر بزرگ فناوری دنیا
خوراکیان در خصوص بازیگران بزرگ بستر فناوری اطلاعات مطرح کرد: اپل(آمریکا)، گوگل (آمریکا)، آمازون (آمریکا)، فیس بوک (آمریکا) و علی بابا (چین) و تن‌سنت (چین) بازیگران غالب بستر فناوری اطلاعات در جهان هستند.وی افزود: واتس اپ، فیس بوک، وی چت، کیوکیو موبایل، اسکای، وایبر، اسنپ چت، لاین و تلگرام بازیگران غالب حوزه پیا‌م رسان ها در دنیا هستند که عمده آن ها آمریکایی اند.
واتس‌اپ در 109 کشور برترین پیام‌رسان 
معاون شورای عالی فضای مجازی با اشاره به این که واتس‌اپ در 109 کشور برترین پیا‌م‌رسان است، افزود: وی چت که فقط در کشور چین و کشورهایی که مهاجر چینی زیادی دارند پیام‌رسان برتر است اما واتس‌اپ در اکثر کشورهای جهان جزو برترین پیام‌رسان های پرکاربرد است.
خوراکیان بیان کرد: ضریب نفوذ فیس بوک در آمریکا در رتبه 18 است اما در کشورهای دیگر توسعه بیشتری دارد و این نشان‌دهنده جامعه جهانی است. همچنین 73 شرکت از 100 شرکت برتر نرم‌افزاری جهان آمریکایی هستند.
وی درباره آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی افزود: اعتیاد اینترنتی به فضای مجازی بسیار جدی است و هم اکنون در چین کمپ‌های ترک اعتیاد فضای مجازی را داریم.
فقط 5درصد اقتصاد بازی های رایانه ای  ایرانی است
خوراکیان با بیان این که 5 درصد اقتصاد بازی های رایانه ای، ایرانی است، ادامه داد: در حوزه رسانه‌های اجتماعی وضعیت‌مان نسبت به دنیا وضعیت خوبی نیست و مصرف کننده هستیم و قبل از فیلتر تلگرام، 60 درصد مردم از آن استفاده می‌کردند.وی با بیان این که فضای مجازی باعث تشدید آسیب‌های اجتماعی می‌شود، گفت: برخی آسیب‌ها منحصر به خود فضای مجازی و ماهیتی است ؛ به عنوان مثال در چین کمپ‌های ترک اعتیاد فضای مجازی وجود دارد.