پینگ (ping) کردن موتورهای جستجوگر در دنیای وب بدین معنی است که به موتورهای جستجوگر اطلاع دهیم که مطلب جدیدی بر روی سایت منتشر کرده‌ایم و از آنها تقاضا کنیم تا خزنده‌های خود را به سایت ما ارسال کرده و آن مطلب را ایندکس نمایند.
با انجام این کار، موتور جستجوگری که پینگ کرده‌اید اعلانی دریافت می‌نماید بر این مبنا که شما درخواست داده‌اید یکی از صفحات سایت‌تان را بررسی نماید. (معمولا لینک sitemap قرار داده می شود)

نکته حائز اهمیت آن است که انجام عمل پینگ به هیچ وجه تضمین کننده ایندکس شدن مطالب جدید سایت شما در موتورهای جستجوگر یا به روز شدن دیتابیس آنها با توجه به تغییرات و ویرایشات مطالب قدیمی نیست. با آنکه تقریباً تمام موتورهای جستجوگری که پینگ می‌کنید به سوی سایت شما خزنده ارسال خواهند کرد، اما ممکن است هیچ اتفاقی نیفتد و مطلب جدید سایت شما ایندکس نشود. تنها روشی که می‌توان در آن به ایندکس شدن مطلب جدید سایت اطمینان داشت، ابزار Fetch as Google گوگل وبمستر تولز است.

به صورت مستقیم هم میتوانید از ابزارهای خود گوگل برای پینگ sitemap استفاده کنید که توضیح استفاده در لینک زیر موجود می باشد. (توضیح fetch هم نوشته شده با دقت بخونید)

https://support.google.com/webmasters/answer/6065812