اولین و مهم ترین گام برنامه نویسی نرم افزار تعیین هدف است. پس از تعیین هدف برای یادگیری برنامه نویسی نرم افزار باید تمرین کنید و روش خود را انتخاب کنید.

 

نرم افزار نویسی از دسته گزینه های پولساز و جذاب است که شاید به نوعی بتواند برای شما جالب به نظر برسد. با سری دوم از مقالات " از خودتان برنامه نویس بسازید " در خدمت شما هستیم، در نظر داشته باشید که اصول برنامه نویسی نرم افزار یکی از گزینه های جالب است که البته گام های مخصوص به خود را دارد.

تعیین هدف برنامه نویسی نرم افزار

شما باید بدانید برای چه چیزی به دنیای برنامه نویسی پا نهاده اید، گام اول برنامه نویسی نرم افزار همین تعیین هدف است، در واقع بارها دیده شده است که افرادی بدون داشتن هیچ نوع هدف و ایده ای وارد دنیای برنامه نویسی می شوند و در نهایت بجز خستگی برایشان هیچ نخواهد داشت.

دومین گام افزایش اطلاعات در زمینه معماری است که بیشتر مربوط به سخت افزار است، بارها سوال می شود که آیا برای اینکه یک برنامه نویس خوب باشیم نیاز است که در این رشته تحصیل کرده باشیم؟ چنین لزومی وجود ندارد شما باید گام های یادگیری برنامه نویسی را به درستی طی کنید حتی اگر رشته شما هنر بوده باشد در طراحی ظاهر سایت به مراتب موفق تر خواهید بود. در این گام بهتر است که اطلاعات مقدماتی در زمینه مدارهای دیجیتال و معماری کامپیوتر به دست آورید، زیاد سخت نگیرید ما قرار نیست معماری جدید خلق کنیم کافیست با یک مطالعه ساده کمی تعداد علامت سوال های درون ذهنمان را کاهش دهیم.

گام سوم در برنامه نویسی نرم افزار مربوط به یادگیری زمان کودکان است، یادگیری این گزینه بسیار به شما کمک می کند. لطفاً حتی اگر کودک نیستید از یادگیری این گزینه خجالت نکشید.، این زبان ها در واقع همان پیش نیازهایی هستند که فراموش کرده اید بیاموزید.

آشنایی وسیع تر برنامه نویسی نرم افزار

گام چهارم شما را یک درجه بالاتر می آورد در این گام به سراغ زبان های توسعه یافته نرم افزاری بروید، در ابتدا می توانید از c و خانواده آن آغاز نمایید و پس از آن نیز به سراغ جاوا بروید. اگر هدف شما برنامه نویسی نرم افزار است یادگیری این زبان ها الزامی است.

در گام پنجم به صورت مقدماتی یکی از زبان های برنامه نویسی رویه ای را یاد بگیرید، اینکه کدام زبان را انتخاب می کنید خیلی مهم نیست اما رویه ای بودن آن بسیار مهم است و به نوعی این نوع ساده ترین گزینه ای است که به کمک شما می آید.

گام ششم مربوط به یادگیری برنامه نویسی نرم افزار در لاین مدل سازی است. در نظر داشته باشید که روند مدل سازی در برنامه نویسی نرم افزار بسیار مهم است و شما باید کمی زودتر دست به کار شوید. بهترین انتخاب ها می تواند UML و یا ORM باشد یادگیری این دو مورد هم آسان است و هم شیرین!

در گام هفتم وقتش رسیده برنامه نویسی نرم افزار را در ابعاد کوچک آغاز کنید، اگر یک محیط برنامه نویسی را بررسی کنید می بینید بخشی به نام کنسول وجود دارد که به شما اجازه اجرای کدها را می دهد، به این ترتیب شما می توانید الگوریتم های کوچک اما کاربردی را انتخاب کرده و اجرا بگیرید.

یادگیری مفاهیم برنامه نویسی نرم افزار

گام هشتم بسیار بسیار مهم است، باید مطمئن شوید که با مفاهیم موجود برای برنامه نویسی نرم افزار آشنا هستید، در ابتدا باید بررسی کنید که معنی ورود و خروج اطلاعات برای کاربران چیست، نحوه اجرای یک برنامه چگونه است، اعلان ها و متغیرها را بشناسید و مقایسه کنید. دستورات شرطی و حلقه ها رکن اولیه برنامه نویسی نرم افزار هستند.

گام نهم به طور مستقیم اشاره می کند که تکنیک های پیشرفته را از قلم نیندازید، در نظر داشته باشید که تسلط بر مفاهیمی مانند شی گرایی بسیار مهم است و در برنامه نویسی نرم افزار از اصول مهم محسوب می شود.

در گام دهم باید تمرین کنید، باید خودتان را پیگیر پروژه های مختلفی نمایید، سعی کنید که متدها و متغیرها را به طور دقیق بررسی کنید، در نظر داشته باشید که می توانید برنامه نویسی نرم افزار بازی های مختلف را آغاز کنید تا به خوبی درک کنید که کلاس ها و آرایه ها چطور باید استفاده شود.

مقایسه زبان های مختلف برنامه نویسی نرم افزار

در گام یازدهم وقتش رسیده، خاص باشید، شما باید زبان های برنامه نویسی نرم افزار مختلف را بررسی کنید و زبان هایی که نسبت به زبان های دیگر به روحیات شما نزدیک تر است را انتخاب نمایید.

گام دوازدهم اشاره دارد که زبان های برنامه نویسی بصری را مطالعه کنید تا بتوانید با رابط های کاربری مختلفی آشنا شوید.

در گام سیزدهم سعی کنید که پروژه های کوچک نرم افزاری را با استفاده از دانش فعلی خود انجام دهید. به دانش خود شک نکنید.

در گام آخر نیز سعی کنید که اطلاعات خود را در زمینه زبان های برنامه نویسی نرم افزار افزایش دهید، نکات طلایی را بررسی کنید و بدانید که همیشه روش هایی وجود دارد که سرعت و دقت شما را افزایش دهد.