یکی از موضوعات منحصر به فرد راجع به طراح وب بودن این است که پیشرفت در این شغل هیچ وقت متوقف نمی شود. از HTML ثابت گرفته تا سیستم های مدیریت محتوا، شیوه ای که ما عاملیت را به وب وارد می کنیم، همیشه در حال پیشرفت و تغییر است. دنیای طراح وب دائما در حال پیشروی در گرایش ها و تکنیک های مختلف است. بنابراین همیشه گزینه هایی برای یادگیری طراح وب وجود دارد. به طور کلی می توان گفت  امکان بروز رسانی دانش یک طراح وب همیشه وجود دارد. 

دنیای طراحی وب

فراتر موارد ساده که یک طراح وب می تواند بیاموزد، زبان های زیادی وجود دارند که ما می توانیم از آنها برای کنار هم آوردن فرم و کارایی استفاده کنیم. برای مثال به تعداد زیادی از فریم ورک های JavaScript که از آن استفاده می کنیم فکر کنید، زبان CSS یا حتی  PHP همیشه در حال تغییر است. گاهی اوقات این گونه حس می شود که این تغییرات معادل شغلی شلیک به یک هدف در حال حرکت است. پس یک طراح وب همیشه در حال یادگیری چیزهای جدید است.

همگام بودن با تمام این تغییرات برای همه، از جمله طراح وب آسان نیست. برای یک طراح وب، یادگیری زمان بر است و اغلب پیدا کردن وقت آزاد سخت می باشد. به علاوه، ساده بگویم چیزهای زیادی برای یادگیری طراح وب وجود دارد. شاید برای یک طراح وب سخت باشد که تعیین کند کدام مهارت را انتخاب کند و کدام یک را برای بعدها نگه دارد.

صادقانه بگویم، شاید همه چیز کمی سخت به نظر رسد. اما نباید اینطور باشد. در اینجا چیزهایی آورده شده است که وقتی نوبت به یادگیری و تازه کردن مهارت های طراح وب و افراد دیگر می رسد، باید به ذهن بسپارید.

یادگیری چیزی است که خود شما آن را می سازید

وقتی شما برای مدتی در یک حرفه قرار دارید، کنار آمدن با چیزی که می دانید و همچنین نحوه انجام آن کار، برای شما آسان است. اگرچه این فلسفه کاملا طبیعی است و برای طراح وب نیز صدق می کند. فلسفه این است که شما به سادگی بر دانش فعلی خود تکیه کرده اید و برای انجام کارها از تجربه های قبلی خود استفاده می کنید. پس هیچ گونه نگرانی ندارید.

اما، با وجود سرعت سریع تغییرات در این صنعت، نشستن در صندلی راحت خود به معنی عقب افتادن است. اگر برای مدت طولانی بدون توجه به اطراف در صندلی خود بنشینید، قبل از اینکه متوجه شوید، همه چیز از شما عبور کرده است و شما عقب مانده اید.

برای من، وقتی نوبت به یادگیری می رسد، انگیزه داشتن کمی سخت است. من هیچ وقت از تدریس سنتی لذت نمی بردم. بیشتر مهارت هایی که کسب کرده ام، بخاطر انجام پروژه و یادگیری در زمانی که مجبور بوده ام است.

بخشی از چالش این است که اغلب به خودمان می گوییم وقت یا انرژی کافی برای تعهد بستن را نداریم. این موضوع بین کار و دیگر وظایف زندگی، کاملا قابل درک است. منظور این است که شما هر کاری را می توانید با کمک یک رویکرد درست انجام دهید.

ضروری است که شما و یک طراح وب برای افزایش مهارت های خود، وقت بگذارد. خبر خوب این است که لازم نیست کار خود را رها کنید تا در کلاس ها شرکت کنید. بخاطر تعداد راه های زیاد یادگیری (بیشتر آموزش ها به صورت آنلاین و رایگان در دسترس هستند)، شما این توانایی را دارید که هر چیزی را طبق برنامه و سرعت خود یاد بگیرید.

حقیقت خوشحال کننده این است که نیازی نیست زمان زیادی را صرف این کار کنید. حتی اگر می توانید گاهی اوقات در هفته در یک جلسه یادگیری 20 دقیقه ای شرکت کنید، این یعنی در مسیر پیشرفت قرار دارید. همین که بدانید می توانید این کار را در بخش های بسیار کوچک انجام دهید، به مرور زمان فشار کمتری دارید. این نوع یادگیری برای یک طراح وب همچون یک فرصت به شمار می رود.

انتخاب یک مهارت

یک معمای غیرقابل حل دیگری که با آن روبرو می شویم، تصور این است ما باید برای یادگیری چه چیزی متعهد شویم. بار دیگر شاید این انتخاب ها شما را دستپاچه کند. زبان ها و تکنیک های «بزرگ» خیلی زیادی  وجود دارد که به شدت ترویج پیدا کرده اند. این چیزها به شما این حس را می دهد که مجبور به یادگرفتن آنها هستید (حتی اگر به عنوان یک طراح وب برای شما هیجان انگیز نباشند یا اینکه به شما مربوط نباشند).

موضوع اصلی اینجا این است که شما در واقع می توانید چیزی که می خواهید را انتخاب کنید. شاید در حال حاضر با جنبه خاصی از شغل خود دست و پنجه نرم می کنید و یک فرصت برای پیشرفت می بینید. یا شاید در آن بیرون چیزی قرار دارد که بسیار مورد علاقه شما است. در حقیقت هیچ جواب درست یا غلطی وجود ندارد.

من کم کم متوجه شدم که وقتی نوبت به برخی کارهای خاص در زبان برنامه نویسی PHP می رسد، همه چیز فراتر از تصور من است و من نمی توانم از پس آنها برآیم. بنابراین تصمیم گرفتم با شرکت در یک کلاس آنلاین اطلاعاتی راجع به این زبان برنامه نویسی کسب کنم. صبح ها زود بیدار می شوم و در هفته چند ساعت برای آن وقت می گذارم. کار شاقی نیست و هیچ وقت با این چند ساعت به یک متخصص تمام تبدیل نمی شوم. اما در حقیقت حس خوبی با بهتر کردن مهارت هایی که در حال حاضر دارم، پیدا می کنم.

نکته این است که باید یک تصمیم شخصی برای چیزی که ارزش زمان و تلاش شما را دارد، بگیرید. علی رغم چیزی که دیگران می گویند ارزشمند است،  تصمیم نهایی در هر کاری به شما بستگی دارد.

خود و شغل خود را بهبود دهید

یک مزیت دیگر یادگیری این است که می تواند برای اعتماد به نفس شما خوب باشد. اولین باری که از چیزی که یاد می گیرید استفاده می کنید، حس خیلی خوبی به شما می دهد. به علاوه، با کسب مهارت جدید یا با بهبود مهارت خود، به شما این اطمینان را می دهد تا بر پروژه ای که قبلا نداشته اید پیشنهاد دهید.

وقتی اثر سریعی که مهارت جدید بر شما و حرفه دارد را می بینید حس خیلی خوبی پیدا می کنید. شما می توانید از مرحله ترس از توانایی دست یافتن به چیزی به دست یافتن کامل به آن حرکت کنید. همین که مزایای واقعی پیشرفت شخصی را ببینید، به حرکت ادامه خواهید داد. این امر می تواند شما را به مکان های بزرگ تر و بهتر هدایت کند.

نتیجه گیری

اینکه به آموزش و بهبود مهارت های خود به عنوان یک طراح وب ادامه دهید، یک تلاش ارزشمند است. ما خوش شانس هستیم که صنعت خاص ما پر از منابعی است تا به طراح وب در این مسیر کمک کند. یک طراح وب باید از مزیت فرصت یادگیری استفاده کند. شاید از کاری که این فرصت می تواند برای شما و حرفه شما انجام دهد، شگفت زده شوید.