برای درک آنچه در تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس مهم‌تر از همه است، باید بدانیم که برنامه‌نویسان چه کاری انجام می‌دهند؟ ایجاد نرم‌افزار/ پروژه. بنابراین مهم‌ترین عامل تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده توانایی انجام این کارهاست.

اما شما شروع به ایجاد پروژه نمی‌کنید، شما با نوشتن چند خط کد شروع می‌کنید. البته کسی که در حال یادگیری یک زبان است قادر به تولید نرم‌افزار نخواهد بود، بنابراین چگونه شما متوجه می‌شوید آیا آن‌ها برای تبدیل شدن به توسعه‌دهنده مناسب هستند؟

اگر این واقعیت را قبول کرده‌اید که بقیه عمر خود را با نوشتن کد زندگی کنید، آن‌ها را دیباگ کنید و با همه ناامیدی‌ها رو به رو شوید، پس این همان چیزی است که مهم است. اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که باید در نظر بگیرید، مثل راه شما، طرز فکرتان و احساساتتان.

ساخت نرم‌افزار زحمت زیادی دارد که باید انجام شود. شما هم این را می‌دانید. اشکالات شروع به ظهور در اینجا و آنجا می‌کنند و شما شروع به جستجو در Stack Overflow برای رسیدن به پاسخ می‌کنید. نوشتن هزاران خط کد کار آسانی نیست.

این به معنای دقیق و شفاف فکر کردن است؟

توانایی فکر کردن به صورت واضح و دقیق موهبتی است که هر کسی از آن برخوردار نیست. این امر به دلیل چیزهایی است که ذهن ما را بر هم می‌زند و مانع شفاف فکر کردن ما می‌شود. این مسائل می‌تواند شامل محیط و فرهنگ ما شود.

مثلا وقتی که سمت برنامه‌نویسی می‌آیید، ذهنیتی در رابطه با برنامه‌نویس شدن وجود دارد، این که شما باید سیستم آموزشی را دنبال کرده و یک دوره را در دانشگاه بگذرانید، اما این درست نیست، زیرا برنامه‌نویسی را می‌توان به صورت آنلاین آموخت. "وقت برای فکر کردن به آینده‌ام ندارم" شکایت دیگری است، حتی اگر مهم‌ترین کاری باشد که باید انجام دهید. این تعصبات ایدئولوژی‌هایی هستند که توسط جامعه به ذهن ما تزریق شده‌اند، در حالی که ما از آن‌ آگاه نبودیم.

اما یکی از راه‌های پیشی گرفتن از دیگران این است که این افسانه‌ها را از بین ببریم و بر تفکر روشن تمرکز کنیم. به عنوان یک توسعه‌دهنده موفق شما باید از تعصبات موجود در محیط اطراف خود آزاد باشید. شما باید هر روز وقت بگذارید تا ذهنیت، اقدامات و مسیرتان را منعکس کنید. این خوب است یا راه بهتری وجود دارد؟ شما باید تحقیق و تلاش کنید، به جای اینکه فقط به گفته دیگران اعتماد کنید.

تفکر واضح و روشن به معنای استفاده از عوامل لازم برای تصمیم‌گیری است.

یک مقایسه: شما یک شکلات گران‌قیمت خریدید، اما به محض اینکه آن را می‌خورید دندان شما شروع به درد گرفتن می‌کند. آیا خوردن را متوقف می‌کنید یا ادامه می‌دهید؟ (گران است، خوب؟) انتظار داشتید که بگویم اگر به وضوح فکر کنید، پس خوردن را متوقف می‌کنید، و این کار درست است.

چرا؟ از آنجا که شما شکلات را برای لذت می‌خورید، اما حالا اگر دندان درد دارید آیا لذت می‌ّبرید؟ مهم نیست چقدر شکلات گران است، زیرا این موضوعی است مربوط به گذشته. آینده چیزی است که قابل شمارش است.

تصور کنید که مدرکی را در حقوق کسب کرده‌اید و تنها یک سال قابل استفاده است، اما شما تصمیم می‌گیرید که برای شما مناسب نیست. مردم می‌گویند اگر این دوره را انتخاب کنید اتلاف وقت است، زیرا فقط یک سال باقی می‌ماند. اما فکر کنید: چه چیزی در اینجا عوامل اصلی را بازی می‌کنند؟

اول آینده شما و دوم هدف شماست. آینده شما مهم‌تر است. اگر در این دوره بمانید آیا از آن لذت می‌ّبرید؟ آیا در زندگی رؤیایی خود به سر می‌برید؟ شما عامل شماره یک برای فکر کردن درباره این موضوع هستید. نترسید و قوی باشید.

هدف چیست؟ داشتن شغل مورد علاقه و لذت‌ّبخش. بنابراین اگر شما تحصیل در حقوق را ادامه دهید، آیا از آن لذت خواهید برد، و در راستای اهداف شما است؟

پس در رابطه با این مسائل به وضوح فکر کنید.

به طور واضح به عنوان توسعه‌دهنده فکر کنید

نتایجی که می‌خواهید شدیدا به اعمال شما مرتبط است. و اعمال شما از طرز تفکر و برنامه‌ریزی شما می‌آید. اگر این چیزها توسط محیط اطراف شما تحت تاثیر قرار می‌گیرند، ممکن است منجر به اعمال تعصبی شوند. این جایی است که تفکر به صورت واضح وارد عمل می‌شود.

توسعه‌دهندگان وظایف فراوانی دارند: یادگیری زبان، ایجاد پروژه، شبکه‌سازی با سایر توسعه دهندگان. برای رسیدن به تمام این مراحل در اسرع وقت، برنامه‌ریزی یک ضرورت است.

اگر شما فقط با برنامه‌نویسی شروع می‌کنید، باید برنامه‌ریزی کنید که چگونه یک زبان را خوب یاد بگیرید تا شروع به ایجاد پروژه کنید.

به عنوان توسعه‌دهنده چگونه می‌توانید بازاریابی کنید و برای گرفتن پروژه دیگران را پیدا کنید، در حالی که می‌نشینید و به برنامه‌نویسی تمرکز می‌کنید؟ چگونه می‌توانید تیم خود را هدایت کنید و پروژه‌های بزرگ بگیرید؟

این مسائل مربوط به فکر کردن است. پس اگر به عنوان یک برنامه‌نویس به صورت دقیق و شفاف فکر کنید، سریع‌تر رشد خواهید کرد. به این دلیل که شما می‌دانید واقعا چه چیزی را می‌خواهید و بهترین اقدامات را انجام می‌دهید، زیرا شما به تاثیرات بیرونی گوش نمی‌دهید.

آنچه که برنامه‌نویسان باید واقعا گوش دهند این است که تحقیق کنند و ببینند آیا بازار برنامه‌نویسی پررونق است یا خیر و به درصد سود نگاه کنند.

این داستان متفاوت است اگر آن‌ها از ابتدا عاشق برنامه‌نویسی باشند...

یافتن اشتیاق برای برنامه‌نویسی

توسعه‌دهندگان تنبل نیستند؛ آن‌ها به برنامه‌نویسی به عنوان مسئولیت شغلی فکر نمی‌کنند، بلکه آن را به عنوان یک منبع لذت‌بخش می‌دانند.

برای کسانی که شروع به برنامه‌نویسی می‌کنند، اشتیاق می‌تواند فرآیند یادگیری را سریع‌تر کند. ناامیدی‌ها در برنامه‌نویسی طبیعی هستند اما این بدان معنا نیست که شما اشتیاق ندارید.

شما باید عادت روزانه کدنویسی را برای ساعات مشخصی برای خود ایجاد کنید. اگر برنامه‌نویسی اشتیاق شما باشد می‌توانید در این راه ثابت قدم بمانید و به مرور زمان تبدیل به یک توسعه‌دهنده خواهید شد.

توسعه‌دهندگان علاقه‌مند بیشتر کار می‌کنند، پروژه‌های بیشتری می‌گیرند، شاید یک وبلاگ ایجاد کنند، با توسعه‌دهندگان دیگر بیشتر در ارتباط هستند وغیره.

با این کار دیگران را در حرفه خود دور می‌زنید. زیرا توسعه‌دهندگان بی‌شماری هستند که نه برای اشتیاق بلکه به خاطر حقوق و دست‌مزد برنامه‌نویس شده‌اند. آن‌ها فقط کار می‌کنند تا پول بگیرند و معمولا کارشان ناقص است و میزان انگیزه‌یشان همیشه کم است. شما همیشه از آن‌ها جلوتر هستید. چرا که هر روز بیشتر و بیشتر کار می‌کنید و به دنبال مطالب جدید هستید، از این رو مردم شروع به شناخت شما می‌کنند و دنیای توسعه‌دهندگان کم کم شروع به دانستن نام شما می‌کند.

شور و شوق منجر به موفقیت، لذت، پول و هر چیز دیگری می‌شود و یک عامل مهم در تبدیل شدن به برنامه‌نویس است.

چگونه پر شورتر شوید

موضوع دیگری که مهم است، هدف می‌باشد. این موضوع یک مساله کلیشه‌ای است و هر فرد موفقی در مورد آن صحبت می‌کند، به خصوص کارآفرینان نابغه. به عنوان یک توسعه‌دهنده اهداف همیشه باید باشند. مثلا هر روز دو ساعت کدنویسی کنید، یا به خودتان بگویید هر ماه یک پروژه را شروع می‌کنم.

تلاش‌های مداوم در این زمینه به نفع حرفه شماست. پس شروع به کار کنید زیرا زمان لازم است تا به سطح بالا برسید.

توسعه‌دهندگان حرفه‌ای در رابطه با یک چیز خوب عمل می‌کنند و آن زحمت زیاد است. پروسه ساخت یک پروژه نیاز به تلاش زیادی دارد.

اگر شما کدنویسی را شروع کرده‌اید، ابتدا یک زبان را یاد بگیرید و شروع به استفاده از آن کنید. اگر در حین یادگیری فکر می‌کنید که مناسب برنامه‌نویسی نیستید، ممکن است فقط توسط آن زبان تحت فشار قرار گرفته باشید. یاد بگیرید قوی باشید و به خود استراحت دهید.

هیچ چیز دیگری مهم نیست

سن، جنسیت و هوش عوامل تصمیم‌گیرنده نیستند. فقط شور و شوق است. وقتی شما اشتیاق دارید و به صورت واضح و دقیق فکر می‌کنید، هر چیز دیگری مشکل نیست.

هر کس دارای پتانسیل‌های مختلف است، بنابراین نمی‌توانیم بر اساس دانش اکثریت دانش یکی را قضاوت کنیم. پس اینکه چقدر طول می‌کشد تا شما در حرفه خود موفق شوید، ممکن است از دیگران متفاوت باشد.

ما نمی‌توانیم به نوجوانان‌مان بگوییم دانشگاه رفتن از رؤیای آن‌ها با اهمیت‌تر است. ما نمی‌توانیم به خودمان بگوییم : "ما برای کدنویسی دیگر پیر شده‌ایم". نه، درست نیست.

این اندیشه‌های بد را کنار بگذارید و به خودتان بگویید: مهم‌ترین مساله این است که در مورد برنامه‌نویسی و تصمیم‌گیری با ذهنیت روشن صحبت کنیم.