Page Authority و Domain Authority یک فاکتور غیر رسمی سئو است که نقش بسیار مهمی دارد.با توجه به اینکه گوگل بروز رسانی page rank ها را متوقف کرده است و اگر هم مجددا پیج رنک ها را به روز کند، با فاصله های زمانی خیلی زیادی این کار انجام می شود، این دو فاکتور نقش مهمی دارند.
اعتبار یا آتوریتی یک سایت یا دامنه، عددی از ۰ تا ۱۰۰ است که هر چقدر این عدد بزرگ تر باشد، نشان از اعتبار یا همان آتوریتی بالاتر آن سایت است. این سیستم توسط سایت moz.com ساخته شده و به تمامی سایت ها یا همان دامنه های آنها، یک اعتبار اختصاص می دهد. حالا از این اعتبار برای مقایسه بین سایت های مختلف و حتی برای بهبود سئوی یک سایت استفاده می گردد.
دو فاکتور دامین آتوریتی و پیج آتوریتی دو فاکتور غیررسمى هستند و نمى شود ١٠٠٪‏ به آنها اطمینان کرد اما در حال حاضر تنها فاکتورهای موجود براى رتبه بندی سایت ها مى باشند. عوامل موثر بر این دو فاکتور عبارتند از ؛ تعداد بک لینک ها، Moz Rank، Moz Trust و ده ها عامل دیگر که به طور دقیق مشخص نیستند!

تفاوت Page Authority و Domain Authority  :

Page Authority و Domain Authority به ترتیب به معنی اعتبار صفحه و اعتبار دامنه، توسط شرکت موز، ارائه می شوند که از طریق سایت moonsy یا opensiteexplorer.org می توانید، مقدار page و domain authority سایت خود را بررسی کنید.
معمولا domain authority از page authority کمتر است.domain authority، مربوط به اعتبار کل دامنه است.اما page authority فقط اعتبار یک صفحه (URL) را نشان می دهد.این مشخصه، همانند پیج رنک گوگل، برای صفحه نخست یک سایت، دارای مقدار بیشتری است و عددی بین صفر تا صد است که هر چه بالاتر باشد بهتر است و نشان از اعتبار و قدرت بیشتر در موتور های جستجو از جمله گوگل است.ارتقای این عدد به صورت تصاعدی سخت می شود.برای مثال، رسیدن از صفر به ۲۰ بسیار آسان تر از رسیدن از ۲۰ به ۴۰ است و همینطور تا صد ادامه دارد.domain authority توسط مجموع page authority صفحات سایت، محاسبه می شود.

محاسبه اتوریتی :

سایت های درجه یک که تعداد زیادی لینک ورودی دارند و به نوعی مرجع هستند، مثل سایت ویکی پدیا یا خودِ گوگل، همیشه بالاترین آتوریتی را دارند؛ یعنی ۱۰۰ و به همین ترتیب دیگر سایت ها که از سایت های مرجع دور می شوند، به نسبت آتوریتی کمتری دریافت می کنند. هر سایتی هم که به تازگی ساخته می شود، در این سیستم آتوریتی ۱ را به خود اختصاص می‌دهد و به همین ترتیب که رشد می کند، آتوریتی آن هم افزایش پیدا می کند.
اختصاص آتوریتی به صورت لگاریتمی است. به این معنا که هر چقدر رشد آتوریتی بیشتر شود، رقابت در بین سایت های آن حیطه هم بیشتر خواهد شد. مثلاً رسیدن به آتوریتی ۲۰ الی ۳۰ بسیار ساده تر از آتوریتی ۸۰ الی ۹۰ است. البته لزوما برای هر نوع سایتی هدف نباید بالاترین میزان آتوریتی یا اعتبار باشد. بلکه باید یک دسته تجزیه و تحلیل هایی را انجام داد و سایت های رقیب را پیدا کرد. حالا به نسبت سایت های رقیب، باید سعی کرد که آتوریتی خوبی را به دست آورد. یعنی از رقبای مان بالاتر بزنیم.

چند نکته مهم درباره دامین آتوریتی و پیج آتوریتی :


سایتی با آتوریتی بالاتر، اعتبار بیشتری نزد گوگل دارد.
معمولا در یک وبسایت، بالاترین پیج آتوریتی متعلق به صفحه اصلی وبسایت است.
همانطور که پیش تر گفتیم، پیج آتوریتی پایین یک صفحه می تواند بر روی دامین آتوریتی تاثیر بگذارد و آن را کم کند و همچنین بالعکس
این دو فاکتور براساس یک فرمول لگاریتمی بدست می آیند، به همین علت ممکن است افزایش از ۱۰ به ۲۰ آسان باشد اما افزایش از ۷۰ به ۸۰ بسیار دشوار است.
صفحات جدید در بسیاری مواقع، آتوریتی برابر ۰ و یا ۱ دارند که این نشان از ضعیف بودن محتوای آن صفحات نیست. باید اندکی صبر کرد.
آتوریتی ها درباره صفحاتی و یا دامنه هایی که ریدایرکت می شوند، معمولا دارای خطا می باشد و اعتبار دامنه قبلی، به دامنه و یا صفحه جدید منتقل نمی شود.

نحوه بالا بردن آتوریتی :

طبق توضیحاتی که تا اینجا خدمت شما داده شد، الان باید بدانید که آتوریتی چطور محاسبه می شود و چه عواملی دخیل هستند. پس معیارهایی که برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو) در نظر گرفته می شوند، در بالا بردن آتوریتی تاثیر گذارند. مخصوصاً تعداد لینک های دریافتی یا ورودی یک سایت بسیار تاثیر گذار است. مهم ترین عاملی هم که برای گرفتن لینک طبیعی همه از آن آگاه هستند، تولید محتوای جذاب و بکر است تا دیگر سایت ها و وبلاگ ها به آن صفحه لینک دهند.
از طرف دیگر، دیگر عوامل سئو مثل بهینه کردن کدهای صفحه، کاربرپسند بودن سایت، ساختار درونی لینک های سایت و … هم در بهبود آتوریتی تاثیر گذار است. به طور کلی هر کاری که سبب افزایش اعتبار سایت ما شود، به بهبود آتوریتی کمک می کند.

محتوای سایت :

محتوا یکی از عوامل اصلی در رتبه بندی موتورهای جستجو است. بنابراین جای تعجبی نیست که کیفیت محتوای سایت، عامل تعیین کننده قدرت و اتوریتی سایت است. در حالی که آتوریتی دامنه به افزایش رتبه در گوگل کمک می کند، محتوای سایت در این راستا بسیار تاثیر گذار است. بنابراین لازم است تولید محتوای سایت قوی داشته باشید.

سیگنال شبکه های اجتماعی :

گوگل از میزان انتشار یک مطلب در شبکه های اجتماعی متوجه می شود که یک مطلب چقدر از نظر کاربران مفید است. این انتشار ها باعث می شود از نظر موتورهای جستجو مطلب مهمتر به نظر برسد. موز هم از همین سیگنال ها استفاده می کند تا آتوریتی یک صفحه را مشخص نماید.

عامل Moz Rank:

عامل Moz Rank یک متریک مورد استفاده برای امتیاز دادن به قدرت بک لینک های سایت است. در واقع این عامل نه تنها تعداد بک لینک ها بلکه کیفیت آن ها را نیز مد نظر قرار می دهد. یک بک لینک با کیفیت بهتر از دو تا بک لینک بی کیفیت است. Moz رنک در مقیاس عددی 1 تا 10 قرار دارد و هرچه بالاتر باشد بهتر است. میزان متوسط آن معمولا 3 است.

عامل Moz Trust:

عامل Moz Trust همانند Moz Rank معیاری است که برای تخمین میزان کیفیت لینک های خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.. با این حال دقت بالاتری دارد و به طور اختصاصی برای تعیین کیفیت وبسایت لینک دهنده به کار می رود. در واقع تعیین می کند که وبسایت مذکور برای دریافت بک لینک مورد اعتماد هست یا نه. وسایت های دارای دامنه های .edu و .gov بسیار قابل اعتمادند و تراست خوبی دارند. وبسایت های دارای این ویزگی گزینه مناسبی برای دریافت بک لینک هستند و اگر بتوانید از آن ها لینک بگیرید، تراست دامنه سایتتان را افزایش خواهید داد.

سئو سایت :

اینکه سایت شما چطور سئو شده باشد روی نمره‌ی آتوریتی شما تاثیر می گذارد. پس سعی کنید سایت خود را با روش سئو کلاه سفید بهینه سازی کنید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.

مقادیر اتوریتی :

عدد بالای ۷۰ بسیار بالا و ایده آل است! کمتر سایتی در ایران چنین است!
عدد ۶۰ و بالاتر بسیار بسیار عدد مناسبی است.
عدد ۵۰ و بالاتر نشان از قدرتمند بودن یک سایت یا صفحه است.
عدد ۴۰ تا ۵۰ عدد مناسبی است و بسیاری از سایت های معتبر بین ۴۰ تا ۵۰ هستند.
عدد ۳۰ عدد پایینی نیست ولی آنچنان هم، نشان از قوی بودن سایت نیست.
عدد ۲۰ برای سایت های تازه تاسیس، ممکن است عدد مناسبی باشد و کمتر از آن،عدد پایینی است.