انکرتکست (Anchor text) یا عنوان لینک و متن لینک، کلمه یا عبارتی یا کاراکترهایی در یک متن است و معمولا با رنگی متفاوت از متن (شما می توانید در وب سایت خود رنگ لینک‌ها را از طرق CSS , HTML تغییر دهید) که قابلیت کلیک کردن را دارد و کاربران را به صفحه‌ای دیگر منتقل می‌کند. وظیفه اصلی انکرتکست، ایجاد ارتباط بین صفحات است.
برخلاف گذشته، اگر در متن خود از یک کلمه یا عبارت بیش از اندازه (چگالی کلمات کلیدی بالا باشد) استفاده کنید گوگل برای وبسایت شما امتیاز منفی در نظر خواهد گرفت. در نتیجه باید از متن لنگرهای مختلف در محتوای وبسایت خود استفاده کنید یا به اصطلاح متن لنگر خود را بهینه سازی کنید.
موتور جستجو متن صفحات دیگر را برای قرار دادن لینک در سایت شما ( لینک های خارجی ) به عنوان یک انعکاس یا بازتابی از چگونگی مشاهده افراد و گسترش لینک ها و همچنین با توجه به آنچه در صفحات شما اتفاق افتاده است می باشد . این در شرایطی است که صاحبان وب سایت ها معمولا نمی‌توانند سایت‌هایی که به آن‌ها لینک می شود را کنترل کنند . شما باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که انکر تکستی که شما در سایت خود قرار می دهید مفید، توصیفی و مرتبط است .
امروزه با استفاده از انکر تکست موتورهای جستجو می توانند محتوای سایت لینک داده شده را متوجه شوند و اگر ارتباطی بین دو صفحه وجود نداشته باشد یا لینک مورد نظر اسپم باشد، آن را جریمه خواهند کرد.
نکتۀ جالب اینجاست که اگر وب سایت های بسیاری با انکر تکستی واحد (یا مشابه) به یک صفحه از سایتی دیگر لینک دهند، آن صفحه به مرور به عنوان معتبرترین سایت برای آن کلمه کلیدی شناخته می شود. حتی اگر آن کلمه در محتوای آن صفحه وجود نداشته باشد!

انواع مختلف Anchortext :

عمومی (Generic) :

این نوع انکرتکست‌ها در متن با عبارت‌های آشنا و تکراری مانند «ادامه مطلب»، «بیشتر بخوانید»، «اینجا کلیک کنید»، «اینجا بروید»، «اینجا را بخوانید» شناخته می‌شوند. استفاده زیاد از این نوع متن لینک، به سئو سایت ضربه می‌زند.

انکر تکست نام تجاری (Branded Anchors) :

یک انکر تکست نام تجاری هر لینکی است که از نام تجاری در متن استفاده شود. استفاده از این نوع متن لنگر آسیبی به سئو شما نخواهد زد مگر اینکه برند شما با کلمه کلیدی هدفتان یکسان باشد.

انکر تکست عریان (Naked Link Anchors) :

این نوع انکر تکست که با عنوان URL Anchor Text نیز شناخته می شود، کلمه کلیدی خاصی در متنش ندارد و تنها از URL سایت به عنوان متن لینک استفاده می کند.

استفاده از تصویر (Image Links) :

لازم به ذکر است که مرورگرها در صورت لود نشدن تصاویر لینک دار، متن جایگزین (Alternate Text) تصویر را به شکل یک انکر تکست نمایش می‌دهند. پس همواره بهتر است که موقع استفاده از تصاویر، متن جایگزین آنها نیز با حساسیت و دقت تمام تهیه و نوشته شود.

انکرتکست مفهومی (LSI Anchor) :

در این نوع متن لینک، به جای استفاده از کلمه کلیدی، از کلمه مترادف استفاده می‌شود. این کار باید با استراتژی انجام شود و در صورت انتخاب صحیح کلمات مترادف، نتایج درخشانی خواهد داشت. استفاده از «بهینه سازی سایت» به جای «سئو»، مثال گویایی برای سایت‌هایی است که در زمینه سئو فعالیت می‌کنند.

انکر تکست Partial Match :

اگر در متنی که قصد دارید تبدیل به لینک شود، کلمه کلیدی مورد هدفتان به صورت جزئی به کار برود به عنوان Partial Match شناخته می شود. برای مثال اگر “لینک سازی” کلمه کلیدی مورد نظر شماست در قالب این نوع از متن لنگر عبارت شما به صورت “اطلاعات بیشتر در مورد لینک سازی” می تواند نوشته شود.

انکر طولانی :

این نوع مانند انکر حضور نسبی است با این تفاوت که جمله آن طولانی تر است یعنی گاهی یک جمله را به عنوان انکر تکست به کار می بریم.

انکر تکست Exact Match :

شاید بتوان گفت Exact Match مهم ترین انکر تکست موجود است. در Exact Match، شما فقط از کلمه کلیدی هدفتان در متن لینک استفاده می‌کنید. درست است که متن لینک Exact Match تاثیر زیادی بر ارتقا رتبه سایت شما دارد، اما استفاده بیش از حد از این نوع لینک می تواند باعث جریمه شدن سایت تان شود.
برای مثال اگر کلمه کلیدی یکی از صفحاتِ سایت تان لینک بیلدینگ است، متن لینک هایی که برای آن صفحه می سازید، همان کلمه کلیدی لینک بیلدینگ خواهد بود.

نتیجه گیری :

صداقت داشتن همیشه مهم است، و این موضوع در بحث سئو مهم‌تر هم می‌شود. موتورهای جستجوگر روز به روز هوشمندتر می شوند. بنابراین بیش از گذشته نسبت به عوامل جزئیِ رتبه بندی سایت اهمیت می دهند. پس در فرآیند ساخت سایت و تولید محتوا برای آن، توصیه می‌کنیم همیشه از روش‌های استاندارد استفاده کرده و برای بالا کشیدن سایت خود در صفحات جستجو، روی کیفیت محتوا و طراحی کاربردی تکیه داشته باشید.