تراکم کلمه در واقع نسبت تعداد دفعاتی که یک عبارت یا کلمه نسبت در یک صفحه، مقاله یا مطلب تکرار شده، به تعداد کل کلمات آن مقاله می باشد.
استفاده از کلمه کلیدی در متن دارای اصول مخصوص به خودش است. این که کجا، چگونه و چند بار از کلمه کلیدی در محتوا استفاده کنید مسئله بسیار مهمی است.
اغلب سئوکارهای سنتی، معتقدند گنجاندن کلمات کلیدی در متن، باعث افزایش رتبه سئو سایت می‌شود اما متخصص‌هایی که با این روش مخالفند، تکنولوژی semantic موتور جستجوی گوگل را برای تشخیص محتوای صفحه کافی می‌دانند. این دسته از متخصصان سئو معتقدند بالا بردن تراکم کلمات کلیدی، باعث جریمه شدن سایت می‌ شود اما  تجربه به ما ثابت کرده است که گوگل در جستجوی Semantic در حال پیشرفت است، اما هنوز هم چگالی کلمات کلیدی بر روی رتبه سایت، به خصوص در جستجوهای فارسی فاکتوری موثر هستند.
تراکم کلمه کلیدی را می توان یکی از عوامل مهم سئو و از ابزار های مؤثر موتورهای جستجو برای تشخیص دادن یک محتوای ارزشمند و جریمه کردن یک عبارت پوچ و آزار دهنده دانست.

نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی :

برخی از متخصصان در زمینه سئو معتقدند که شما باید حدود 1 تا 3 درصد از کل محتوای یک صفحه را به کلمات کلیدی اختصاص دهید. شاید تصور کنید که استفاده هرچه بیشتر از این کلمات کلیدی ممکن است که باعث بهبود رتبه بندی و سئوی مثبت وبسایت شما شود اما به این کار اصطلاحاً Keyword Stuffing گفته می شود و دقیقاً نتیجه ای برعکس خواهد داشت و گوگل با شناسایی این صفحه شما به عنوان اسپم، رتبه آن را کاهش دهد.
فرمول محاسبه تراکم کلمات کلیدی به صورت زیر است:
(Nkr / Tkn * 100)
تعداد تکرارهای کلمات کلیدی در متن با Nkr نشان داده شده است و Tkn تعداد کل کلمات به کار رفته در متن است. در واقع تعداد دفعات تکرار شدن کلمه کلیدی در متن، بر تعداد کل کلمات متن تقسیم و در نهایت ضرب در 100 می‌شود. توجه داشته باشید که هنگام محاسبه این عدد باید تگ‌های HTML و دیگر تگ‌های داخل صفحه را ندیده بگیرید، زیرا تگ‌های Embed در متن نمایش داده نمی‌شوند.

فاکتور های جستجوی معنایی گوگل :

گوگل از یک سری سیگنال ها برای بکار بردن جستجوی معنایی در کل نتایج جستجو استفاده می کند:
جستجو های محبوب
محل جستجو کاربر
نوع جستجو
کلمات مترادف
کلمات هم گروه
کلمات مرتبط معنایی

ابزارهای مفید برای بررسی چگالی کلمات کلیدی  :

یکی از مهم‌ترین اقدامات تیم سئو، تحقیق کلمات کلیدی و تدوین استراتژی مناسب برای به کارگیری از کلمات کلیدی در متن است. ابزارهایی مانند KWFinder می‌توانند در انتخاب کلمات کلیدی کمک کننده باشند، اما برای سنجش تراکم و چگالی کلمات کلیدی، افزونه‌هایی مانند Yoast کاربردی‌اند.
1. افزونه Yoast صفحه سایت را بررسی می‌کند و در صورتی که استفاده از کلمات کلیدی را بیش از حد نرمال تشخیص بدهد، تعداد کل کلمات را محاسبه می‌کند و زمانی که کلیدواژه را در متن نوشته شده، مشخص کنید تراکم کلمات کلیدی را نشان می‌دهد و چراغ‌های سبز یا قرمز این افزونه، مناسب بودن یا نبودن چگالی کلمات کلیدی را هشدار می‌دهند.
2. نرم افزار ورد آفیس ( Office Word) روی تمام سیستم‌ها نصب می‌شود و علاوه بر این که تعداد کل کلمات به کار برده شده را در پایین صفحه نشان می‌دهد، با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+f کلمه کلیدی مورد نظرتان را به همراه تعداد دفعاتی که در متن به کار برده شده است، مشخص می‌کند. در این صورت فقط با یک نسبت ساده می‌توانید درصد تراکم کلمات کلیدی را محاسبه کنید.
3. ابزار آنلاین Small SEO Tools Checker  تمام کلمات و عباراتی را که به عنوان کلمه و عبارت کلیدی مشخص کرده‌اید، به شما نشان می‌دهد.
4. ابزار آنلاین Webconfs Density Checker میزان چگالی هر کلمه را نشان می‌دهد اما برای عبارات، قابل استفاده نیست.
5. بهترین ابزار SEO Review Tools Keywords Checker است که کلمات کلیدی یک صفحه را بررسی می‌کند و استفاده بی‌حد از واژه‌های مربوطه را هشدار می‌دهد.

اهمیت چگالی کلیدواژه برای گوگل :

تعداد تکرار کلمه کلیدی در متن شما باید دارای تعادل باشد. یعنی نه خیلی زیاد و نه خیلی کم. زیاده روی در استفاده از کلیدواژه از نظر گوگل کار درستی نیست و ممکن است وب سایت تان اسپمر شناخته شود و گرفتار پنالتی گوگل شوید.
افزونه سئو Yoast SEO با آنالیز محتوا به شما کمک می کند متنی سئو شده تولید کنید. یکی از مواردی که این افزونه آنالیز می کند تراکم کلمه کلیدی در طول محتوایت که در ادامه با آن آشنا می شویم.

کلمه کلیدی تک کلمه‌ای یا کلمات کلیدی طولانی :

کلمه کلیدی از یک کلمه تشکیل شده است که معمولاً همین یک کلمه در متن به عنوان کلمه اصلی شناخته می شود. این کلمه در عنوان نیز به کار رفته است. اما عبارت کلیدی یا کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) در واقع از دو یا چندین کلمه تشکیل شده است که این عبارات می توانند توسط کاربران در گوگل سرچ شده و سپس با توجه به این عبارات سایت شما در نتایج جست و جو پدیدار شود.
جالب است بدانید که اگر این کلمات کلیدی طولانی و یا عبارات به تعداد مناسب در محتوای شما موجود باشند باعث افزایش نرخ کلیک و رتبه بندی شما در گوگل می شود. شاید تصور کنید که کلمات کلیدی به علت کوتاه بودن و اختصار برای استفاده راحت تر هستند اما دقت داشته باشید که کلمات کلیدی طولانی نسبت به کلیدواژه های تک کلمه ای، رقابت بسیار کمتری داشته و نتایج مرتبط کمتری برای این عبارات ظاهر می شود که همین باعث می شود تا نیاز کاربر نزدیک به 80 درصد برطرف شود. شما می توانید با استفاده از کلمات کلیدی طولانی و استفاده صحیح آن ها در متن، محتوای خود را به کاربران بیشتری عرضه کنید که در نتیجه باعث سئوی مثبت می شوند.