بک لینک : به طور کلی هر لینکی که از یک سایت به یک سایت دیگر داده می شوند ، بک لینک نام دارد. اثر بک لینک آن قدر زیاد است که حتی کسانی که آشنایی زیادی با سئو ندارند ، در برخی موارد نادر تنها با خرید بک لینک از سایت های معتبر توانسته اند که جایگاه سایت را در نتایج گوگل ارتقا بخشند.
با توجه به این که اثر بک لینک ها بسیار زیاد است ، از بدو تولد بک لینک ها ، گوگل با آن ها به مشکل خورد. چرا که بسیاری بک لینک ها را خرید و فروش می کردند و بسیاری دیگر نیز برای دستکاری نتایج گوگل ، از آن با تکنیک های خاصی سوء استفاده می کردند. این ها همه و همه سبب شد تا گوگل الگوریتم خود را به مرور زمان تغییر دهد و تا حدی از اثر بک لینک ها بکاهد. با این حال هنوز هم بک لینک ، تاثیر فوق العاده ای در سئو و بهینه سازی سایت دارد.

بک لینک فالو :

برای درک بهتر لینک های نوفالو و فالو ابتدا نیاز داریم که درباره چگونگی کار لینک ها در حیطه سئو بپردازیم. وقتی یک سایت لینکی از یک سایت دیگر کسب می کند، آن سایت در سئو کمی ارتقا پیدا می‌کند. اگر هرکدام از این لینک ها را یک امتیاز در نظر بگیریم، می توان گفت  که کسب لینک های بیشتر به معنی کسب امتیاز بیشتر در سئو است.
گوگل به این لینک ها توجه می کند، آنها را می‌شمارد و بررسی می‌کند که از چه سایت‌هایی هستند. گوگل اینطور تصور می‌کند که اگر افراد زیادی به یک صفحه مشخص لینک دهند پس آن صفحه، یک صفحه خوب است. از آنجا که گوگل همواره میخواهد بهترین نتیجه را به شما نشان دهد، پس آن صفحه را به بالاترین نقطه در نتایج جستجو می‌رساند.
گوگل فاکتور پیج رنک را ایجاد کرده تا با استفاده از آنها ارزش لینک‌ها را اعلام کند. هر چه که ارزش و اعتبار لینک های ورودی بیشتر باشد، ارزش سایت شما نیز بیشتر خواهد بود.
حال می توانیم لینک فالو را تعریف کنیم. لینک های فالو به عنوان امتیاز شمرده می شوند. آنها اعتبار سایت مبدا را به مقصد منتقل می کنند و باعث افزایش اعتبار سایت مقصد می‌گردند. در نتیجه سایت مقصد در نتایج جستجوی گوگل، رتبه بالاتری را کسب خواهد کرد.

بک لینک نوفالو :

هنگامی که افراد به اهمیت لینک‌های اشاره کننده به وبسایت پی بردند، برخی از سایت‌ها و یا افراد به طور افراطی از آنها استفاده کردند و شروع به دریافت لینک به هر طریقی کردند؛ آنها لینک‌ها را می‌خریدند و افراد تا آنجا که می‌توانستند سعی می‌کردند از هر وبسایتی بک لینک ‌بگیرند، از کامنت‌ها سوء استفاده می‌کردند و غیره. بدین طریق آنها می‌توانستند رتبه‌بندی موتور جستجوی خود را افزایش دهند. موتورهای جستجو این تاکتیک را متوجه شدند و تگ نوفالو را برای کمک به جلوگیری از این فعالیت‌ها معرفی کردند. از این رو، کارشناسان گوگل به نام مت‌کاتز (Matt Cutts) و جیسون شلن (Jason Shellen) در سال 2005 ، تگ نوفالو را معرفی کردند.
یک لینک نوفالو ارزش HTML را دارد و به ربات‌های موتورهای جستجو دستور می‌دهد این لینک را دنبال نکنند. بنابراین با استفاده از این دستور، لینکی که از وب‌سایت دیگری به وب‌سایت ما داده می‌شود مورد تأیید ما نیست و به موتورهای جستجو اعلام می‌کنید که این لینک نباید در پیج رنک محاسبه شود، اما همچنان ایندکس این صفحات در موتورهای جستجو انجام می‌شود. این لینک اساسا برای کاهش اثر بخشی انواع خاصی از اسپم‌‌‌ها در موتور جستجو معرفی شد، بنابراین بهبود دهنده کیفیت نتایج موتور جستجوست. در نهایت شما اسپم کمتری را دریافت خواهید کرد و وبسایت شما بهبود خواهد یافت. همچنین موتورهای جستجو سایتی را که از لینک‌های فالو بیش از حد استفاده می‌کند و به نظر برسد اسپم‌گونه باشند، به شدت مجازات می‌کند. افراد می‌توانند بر روی لینک نوفالو کلیک کنند و منتقل به سایت دیگر شوند اما در چشم موتورهای جستجو این لینک‌ها اشاره به هیچ چیز نمی‌کنند و نیز کراول نمی‌شوند. با اینکه همچنان اسپم کردن در کامنت وبلاگ‌ها وجود دارد، اما ایجاد تگ نوفالو باعث کاهش زیادی در آن شده است. لینک‌های نوفالو هیچ لینک juice را عبور نمی‌دهند؛ همچنین به افزایش پیج‌رنک و رتبه سایت/صفحه کمک نمی‌کنند. لینک juice، برای معرفی قدرت یک سایت از طریق لینک‌های داخلی و خارجی به کار می‌رود. در واقع، زمانیکه یک سایت معتبر به شما لینک می‌دهد، مقداری از اعتبارش از طریق این لینک به سایت شما منتقل می‌شود. از این رو موجب می‌شود که اعتبار سایت شما نیز افزایش یابد.

نیاز به تگ نوفالو در اینترنت :

ضرورت استفاده از نوفالو، در نتیجه نگاه اسپم وار به مسئله سئو ایجاد شد، اما هیچ شکی نیست که ما بدون آن نمی توانیم ادامه دهیم.
تگ نوفالو مزایای زیادی برای دنیای وب داشته است. دیگر هیچ کس به خود زحمت نمی دهد تا به زور لینکی را در یک وبلاگ یا فروم منتشر کند که نوفالو است. سیستم مدیریت محتوای وردپرس به صورت اتوماتیک تگ نوفالو را به لینک های تمام کاربران اضافه می کند و ویکی پدیا نیز از همین راهکار برای قسمت منابع خود استفاده می کند.
با اینکه همچنان اسپم کردن در کامنت وبلاگ ها وجود دارد، اما ایجاد تگ نوفالو در کاهش آن نقش زیادی داشته است. به عنوان یک وبمستر احتمالا تا حالا متوجه شده اید که در کدام قسمت ها از لینک ها فالو استفاده کرده و در کدامیک نبایست اجازه انتشار لینک فالو داد. لینک های نوفالو اساسا در قسمت های زیر کاربرد دارند:
لینک های پولی
کامنت ها
فروم ها
هر چیزی که گوگل از آن به عنوان محتوای غیر قابل اعتماد یاد می کند
بعضی از وبمسترها ممکن است تگ نوفالو را از قسمت کامنت ها بردارند و از آن به عنوان جایزه‌ای برای کامنت گذاران بهره ببرند. اما این یک تصمیم شخصیست و ما به شخصه آن را تایید نمی‌کنیم.

نکته‌ای مهم درباره بک لینک‌های پولی :

گوگل از معیارهای مختلفی برای تعیین رتبه وب‌سایت شما استفاده می‌کند. با این همه، توصیه می‌کنیم که از بک لینک‌های پولی با قصد بهبود رتبه وب‌سایت خود استفاده نکنید. در حقیقت، گوگل از راه‌های مختلفی برای شناسایی لینک‌های خریداری‌شده استفاده می‌کند. برای مثال یکی از معیارهای تشخیص لینک پولی، گزارش کاربران است. روش دیگر تشخیص یک لینک‌های پولی، تعداد زیاد لینک‌های خروجی از یک وب سایت است. بنابراین، بهتر است برای تبلیغات وب‌سایت خود از لینک nofollow استفاده کنید و با این کار به طور غیر مستقیم گوگل را تحت تاثیر قرار دهید.

کاربردهای لینک نوفالو و فالو :

اگر پستی را می‌نویسید و لینک‌های خارجی را به وبسایت خود اضافه می‌کنید خوب است که رتبه‌بندی مقاله خود را بهبود بخشید. اضافه کردن یک لینک خارجی از یک وب‌سایت معتبر، اعتبار صفحه و اعتبار دامنه شما را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش رتبه‌بندی جستجوی شما می‌شود. به همین دلیل است که لینک‌ها به طور پیش‌فرض لینک فالو هستند و اگر این لینک‌ها از یک وبسایت معتبر باشند خوب است همان لینک فالو باقی بمانند. مشکل از آنجایی شروع می‌شود که شما لینک‌هایی را از وبسایت‌هایی باکیفیت پایین اضافه می‌کنید. اگر لینک‌ها را به وبسایت باکیفیت پایین اضافه کنید و آنها همان لینک فالو باقی بمانند در نتیجه اعتبار صفحه و اعتبار دامنه شما و رتبه‌بندی شما کاهش خواهد یافت. اگر گوگل آن وبسایت‌ها را برای محتوای بد جریمه کند در نتیجه احتمال دارد که گوگل وبسایت شما را هم جریمه کند. بنابراین باید با دقت انتخاب کنید که چه لینکی فالو و چه لینکی نوفالو باشد.