اعتراف مدیر فیس بوک به نقض حریم شخصی کاربران

مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس بوک با حضور در جلسه استماع کنگره آمریکا که به دنبال رسوایی های اخیر این شبکه اجتماعی برگزار شد، مجبور به عذرخواهی شد.

به گزارش  مهر وی در این جلسه اعتراف کرد که این شرکت در زمینه حفاظت از داده های خصوصی کاربران کوتاهی کرده و این مسئله جنجال اخیر مربوط به کمبریج آنالیتیکا را هم در برمی گیرد.وی تصریح کرد: این شرکت در حال تحقیق در باره عملکرد تمامی اپلیکیشن هایی است که از طریق فیس بوک به میزان زیادی از داده های کاربران در گذشته دسترسی داشته اند. وی افزود: اگر بفهمیم کسی از این اطلاعات به شیوه ای نادرست استفاده کرده، جلوی دسترسی اش را به فیس بوک می گیریم.زاکربرگ قول داد جلوی تکرار چنین حوادثی را در آینده بگیرد.زاکربرگ گفت: «ما دریافتیم که مرتبط کردن مردم با یکدیگر کافی نیست و باید مطمئن شویم ارتباط مثبت است. کافی نیست به مردم مکانی برای رساندن صدایشان بدهیم بلکه باید مطمئن شویم که از این جایگاه برای آسیب رساندن به دیگران استفاده نشود.»
همچنین در جلسه مدیرعامل فیس بوک با سناتورها، سناتور دموکرات دیک دربین از زاکربرگ پرسید: آیا می تواند نام هتلی که شب گذشته را در آن گذرانده به همه بگوید؟ یا بگوید که هفته گذشته با چه کسی پیام رد و بدل کرده است؟‌ با امتناع مدیر عامل فیس بوک در پاسخ به این سوالات، سناتور دیک دربین گفت: مسئله همین است؛ احترام به حریم خصوصی افراد. دربین در برابر زاکربرگ که کمی با طرح این سوالات مضطرب شده بود گفت: همه باید بتوانند اطلاعات شان را خودشان کنترل کنند نه این که بدون اجازه در اختیار دیگران قرار گیرد.
همچنین یکی از نکات مهم جلسه سناتورها با زاکربرگ بهره گیری سناتورها از مشاوره متخصصان امور دیجیتال بود که اجازه داده بود سناتورها سوالات دقیقی درباره کارکرد فیس بوک بپرسند، امری که باعث شد زاکربرگ در چندین نوبت اعلام کند پاسخ این سوالات را نمی داند و تیم او پاسخ سناتورها  راخواهند داد. سوالاتی از جمله این که، آیا فیس بوک حتی وقتی آن ها به فیس بوک وصل نیستند، داده های مرورگرهای کاربران را ردیابی می کند؟ آیا اپلیکیشن های دیگر می توانند اطلاعات کاربران را در سطح وسیع جمع آوری کنند؟ آیا اطلاعات کودکان نیز جمع آوری می شود؟ چه مدتی داده های کاربرانی را نگهداری می کنید که حسابشان را پاک کرده اند؟
احضار مدیر عامل فیس بوک از سوی سناتورها نشان می دهد که هراس از جمع آوری اطلاعات کاربران و استفاده غیرقانونی از این اطلاعات در حال افزایش است. شرکت بزرگی همچون فیس بوک اطلاعات کاربرانی از تمام نقاط جهان را جمع آوری می کند با این حال کاربران اطلاعات اندکی از الگوریتم هایی دارند که در حال ردیابی روابط، احساسات و علایق آن ها برای منافع تجاری و سیاسی هستند.
از آن جا که در دنیای کنونی قدرت به معنای واقعی در اختیار دولت ها یا اشخاصی است که اطلاعات بیشتری دارند می توان گفت شبکه های مجازی که حاوی انبوهی از اطلاعات کاربران خود هستند به منابع وسوسه انگیزی برای کانون های قدرت و ثروت تبدیل شده اند تا با در اختیار گرفتن آن اطلاعات به قدرت های بزرگی در سایه تبدیل شوند.
این رویداد نشان می دهد که اطلاعات شخصی کاربران در شبکه های اجتماعی چقدر آسان قابل لو رفتن و سوء استفاده است به ویژه اگر این اطلاعات نزد اپلیکیشن های بیگانه و غیر قابل اعتماد باشد. در این شرایط آیا می توان نگران تکرار چنین تجربه ای بود؟