بردکرامب (Breadcrumb)

بردکرامب به ربات های گوگل کمک می کند درک درستی از سلسله مراتب سایت داشته باشند و به کاربران کمک می کند به خوبی  موقعیت فعلی خود در سایت را درک نمایند.
هر وب سایت خوبی مسیر راهنما(برد کرامب Breadcrumb)بخش مهمی از طراحی آن است.
مسیر راهنما یا بردکرامب Breadcrumb یک مسیر متنی کوچک است که اغلب در بالای برگه ها قرار دارد. به عنوان نمونه میتوانید به بالای این برگه نگاه کنید تا مسیر راهنما به شما نشان می دهد که کجا هستید. هر مرحله از این مسیر قابل کلیک برای برگشت به برگه اصلی است.
در واقع اجزایی هستند که به کاربر کمک می‌کنند تا در سایت مسیر خود را سریعتر و راحتتر پیدا کند و سردرگم نشود. طراحان سایت با استفاده از breadcrumb راهبری وب سایت را بهبود می بخشند که به دنبال آن تجربه کاربری هم بهبود پیدا میکند.
بردکرامب یا نشانگر صفحات یا مسیر راهنما، بخشی از  طراحی رابط کاربری  UI (User Interface) است که مسیر حرکت کاربر در صفحات سایت را، تسهیل می کند. بردکرامب‌ها در سیستم عامل‌ها، برنامه‌های نرم‌افزاری، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار می گیرند و به کاربر این امکان را می‌دهند که  با هر کلیک، به دایرکتوری موردنظر هدایت شوید.

سه نوع بردکرامب  :

1.  بردکرامب های مبتنی بر موقعیت:

این بردکرامب ها به عنوان بردکرامب های مبتنی بر سلسله مراتب نیز شناخته می شوند و رایج ترین نوع از این گزینه هستند.  این ها ساختار صفحات را نشان می دهند و به کاربر کمک می کنند درک درستی از سطوح متعدد سایت  داشته باشند و آن را به خوبی ناوبری کنند.
بردکرامب های مبتنی بر موقعیت، روش اسان و راحتی برای نشان دادن ساختار سایت به کاربرانی است که از قسمت های عمیق سایت بازدید می کنند و از منبع خارجی وارد آن شده اند. مطمئن شوید که بردکرامب منوی اصلی و گزینه های ناوبری ثانویه را Duplicate نمی کند و منحصر به فرد است.

2. شانگر صفحات ویژگی :

حتما برای شما پیش آمده است که وارد سایت‌هایی مثل دیجی استایل شوید و دنبال پیراهن بگردید. زمانی که  وارد طبقه بندی محصول می‌شوید، ممکن است نیاز داشته باشید که رنگ و سایز لباستان را نیز انتخاب کنید. در اینجا بردکرامب‌های رنگ و اندازه، مبتنی بر صفت هستند‬.

3. مسیر راهنما (بردکرامب) مبتنی بر تاریخ :

مسیر راهنما مبتنی بر تاریخ دقیقا همان آدرس هایی که کاربر دیده را نمایش می دهد؛ آنها بر اساس فعالیت هایی که کاربر در سایت انجام داده است مرتب می شوند. تصور کنید تاریخچه جستجوی اینترنتی شما یا وبگردی شماست؛ بنابراین می توانید چیزی شبیه به این داشته باشید: برگه اصلی > برگه قبلی > برگه کنونی. این نوع بردکرامب را مثل دکمه های بازگشت در مرورگر مد نظر داشته باشید. دقیقا مثل این دکمه ها به شما مسیرهای قبلی و بعدی را در لحظه ارائه می کنند.

کاربردها :

فهم موقعیت فعلی:
 اگر از طریق موتورهای جستجو (نه به صورت مستقیم از صفحه اصلی) وارد یکی از صفحات داخلی یک سایت بزرگ بشوید، ممکن است در ابتدای کار گیج شوید که دقیقا کجای سایت هستید. Breadcrumb  به شما کمک میکند، فهم نسبی از ساختار کلی سایت و موقعیت صفحه فعلی داشته باشید.

سهولت دسترسی:
اگر بعد از کمی وبگردی در یک سایت خاص به یک صفحه خاص رسیدید و تصمیم گفتید به چند مرحله قبل برگردید، با استفاده از Breadcrumb راحت تر میتوانید این navigation را انجام بدهید.

کاربرد در نزم افزارهای دسکتاپ:
تصویر زیر یک نمونه کاربرد Breadcrumb در مدیریت فایل GNOME نشان میدهد.

گوگل و بردکرامب ها :

گوگل نیز مانند کاربران، بردکرامب ها را دوست دارد. بردکرامب ها به گوگل امکان می دهد که نگاه متفاوتی به ساختار سایت داشته باشد. به علاوه گوگل از اطلاعات بردکرامب در صفحات جستجو استفاده می کند. بنابراین نمایش سایت شما در صفحات جستجو برای کاربران جذاب تر خواهد بود و در مجموع سئو سایت ارتقا خواهد یافت.

استفاده از برد کرامب :

بردکرامب برای سایت هایی که ساختار پیچیده ای دارند یا در آن ها طیف وسیعی از صفحات و طبقه بندی ها به کار رفته است، ضروری خواهد بود.  این سایت ها معمولا در برگیرنده سایت های فروشگاهی، آژانس های خبری، وبلاگ های بسیار بزرگ، سایت انتشاراتی هاست .  شما می توانید از بردکرامب تقریبا برای هر سایتی استفاده کنید به جز آن هایی که گروه بندی یا سلسله مراتب منطقی ندارند. تصمیم گیری در مورد کاربرد بردکرامب یا استفاده نکردن از آن به نحوه طراحی سلسله مراتب سایت بستگی خواهد داشت. بردکرامب همانند یک قابلیت اضافی عمل می کند اما نمی توان آن را جایگزین منوی معمولی سایت کرد.

نیاز سایت به بردکرامب :

پیش از آنکه نشانگر صفحات را به سایت خود اضافه کنید، بهتر است یک نقشه سایت تهیه کنید و ببینید آیا ساختار سلسله‌ مراتبی در سایت شما وجود دارد یا نه. سپس تجزیه و تحلیل کنید که اضافه کردن ناوبری بردکرامب، حرکت کاربر را در سایت شما آسان‌تر می‌کند و به بهبود تجربه کاربری منجر خواهد شد یا نه.
زمانی که محتوای سایت یا وبلاگ شما بسیار زیاد است و همه ذیل یک عنوان و در یک ساختار خطی و سلسله ‌مراتبی قرار می‌گیرند، بهتر است عناوین را دسته‌بندی کنید. سعی کنید منطق خاصی برای دسته‌بندی کردن عناوین داشته باشید.
اگر سایت شما تک‌سطحی (Single-level) است، نیاز به استفاده از بردکرامب ندارید؛ چون اساسا سلسله‌ مراتب و طبقه‌بندی برای سایت شما توجیه ندارد.

بردکرامب و  تجربه کاربری :

افراد از گم شدن متنفرند. آنها در مواجهه با یک مکان جدید به اطراف نگاه می کنند تا اشیا یا موارد آشنا را شناسایی کنند. این پروسه در وب‌سایت‌ها نیز وجود دارد. شما می‌بایست از ترس کاربران کاسته و آن‌ها را راضی نگه دارید. بردکرامب‌ها با نمایش خروجی‌های مناسب و آشنا، تجربه کاربری را ارتقا می‌دهند و دیگر آن‌ها کلید بک را فشار نمی‌دهند. همانطور که می‌دانید تجربه کاربری از پارامترهای مهم سئو محسوب می شود.

اشتباه در بکار بردن بردکرامب :

این لینک های ناوبری علی رغم تمام مزایایی که برای سایت دارند برخی از اوقات اضافی هستند و حتی می توانند به سایت آسیب بزنند. برخی اشتباهات بزرگ که در کاربرد بردکرامب رخ می دهد را با هم مرور می‌کنیم:

طبقه بندی های بی نظم :
بردکرامب مجموعه ای از لینک ها با ساختار خطی است. به همین خاطر این گزینه تنها زمانی مفید خواهد بود که همه صفحات در طبقه بندی های تمیزی قرار گرفته باشند. اگر صفحه ای را به توان به طبقه بندی های والد متعدد مرتبط کرد، اضافه کردن بردکرامب به سایت می‌تواند برای کاربر سردرگم کننده باشد.

تکراری شدن ناوبری اصلی سایت :
گزینه های ناوبری بر روی سایت باید واضح، شفاف و کاربردی باشند. بردکرامب تنها به عنوان ابزار ناوبری اضافی برای فراهم آوردن لینک های منحصر به فرد به طبقه بندی های قبلی بر روی صفحه به کار می‌رود.

استفاده از بردکرامب در مواقع غیر ضروری :
برخی از سایت ها اصلا نیازی به این گزینه ندارند زیرا  منوی اصلی، ناوبری ثانویه و برخی از بلوک ها می‌توانند همه گزینه های مورد نیاز کاربر را فراهم آورند.

بردکرامب و تاثیر آن بر کاهش نرخ پرش سایت (Bounce Rate) :

بانس‌ریت میزان نرخ پرش کاربران بعد از ورود به سایت است. البته منظور بیشتر از طریق جستجو است و با گوگل آنالیتیکس میتوانید میزان نرخ پرش را اندازه گیری کنید. به هرحال، به سختی و به ندرت دیگر کسی از طریق برگه اصلی وارد سایت می شود، این روزها همه چیز درباره جستجوی جزئی است. به این معنی که هر بخش از سایت شما می تواند نقطه ورود باشد. اگر برگه انتخابی برآورده کننده خواسته های کاربر یا مشتری نباشد، شما باید راهی برای هدایت این بازدیدکننده به قسمت های دیگر سایت خود داشته باشید. بردکرامب می‌تواند میزان پرش را کاهش دهد، زیرا شما یک راه جایگزین برای مرور سایت خود به بازدید کننده پیشنهاد می‌کنید. آیا فکر نمی‌کنید بهتر است یک بازدید کننده را بجای برگشت به جستجوی گوگل به برگه اصلی سایت خود هدایت کنید؟ پس بهتر است برای کاهش نرخ بانس ریت از بردکرامب استفاده کنید.