تگ کنونیکال (Canonical Tag)

تگ Canonical یا به اصطلاح rel Canonical ، روشی برای اعلام این موضوع به موتور جستجو است که آن URL خاص، نسخه اصلی و اورجینال آن صفحه از وب سایت است. استفاده از تگ کنونیکال (Canonical tag) باعث می شود تا مشکل محتوای تکراری (Duplicate Content) در چند URL مختلف برطرف شود.
تگ Canonical راهی برای کمک به گوگل جهت تشخیص برترین مطلب، میان مطالبی است که شباهت زیادی نسبت به یکدیگر دارند. به بیان ساده تر، زمانی که تگ Canonical یعنی همان کد معروف Rel=Canonical در یک صفحه قرار می‌گیرد، گوگل به آدرسی که این تگ در آن وارد شده است، اهمیت بیشتری می‌دهد و مسلماً آن صفحه را در نتایج جستجو ایندکس می‌کند.
پس از ارائه الگوریتم گوگل پاندا یکی از عواملی که باعث افت رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجوی گوگل می شد محتوای تکراری بود زیرا سبب سردرگمی گوگل هنگام ایندکس مطالب یک سایت می شد.
زیرا گوگل به درستی قادر به تشخیص آدرس اصلی محتوا نبود و در نتیجه ان را به عنوان محتوای تکراری در نظر میگیرد و نیز  نمی تواند درست تشخیص دهد که کدام صفحه رتبه بهتری نسبت به دیگری در نتایج جستجو داشته باشد.
پس زمانی که با صفحاتی که از لحاظ محتوا شباهت زیادی به یکدیگر دارند، اما دارای آدرس‌های متفاوتی هستند و در حالت عادی ممکن است که موتورهای جستجو در تشخیص صفحه مطلوب ما کمی دچار مشکل شوند و آدرس دیگری را به‌عنوان صفحه اصلی ایندکس کنند روبرو هستیم بهترین کار استفاده از تگ Canonical برای نمایش ارجحیت یکی از آدرس‌هاست، به‌طوری‌که دیگر آدرس‌ها از نتایج جستجو حذف شده و تنها صفحه‌ای با دسته‌بندی پرفروش‌ترین‌ها در لیست نتایج ایندکس شود.
اولویت در انتخاب کنونیکال یک صفحه با گوگل است و با شما نیست، با این حال پیشنهاد می‌شود که در صفحات خودتان از این متاتگ پرکاربرد استفاده کنید.
استفاده نادرست از این تگ علاوه بر اینکه شما و ربات‌های گوگل را حسابی گمراه می‌کند، مانع از گرفتن رنک (Rank) مناسب برای صفحات شما می‌شود.

نحوه استفاده از تگ کنونیکال :
 

این تگ باید در قسمت Head قرار داده شود.
<link rel=”canonical” href=”http://pasavan.com/” />
در ابتدا باید لینک صفحه را وارد کنید. پس از آن، باید کد rel="canonical" را وارد کنید و در آخر نیز، پس از وارد کردن href، آدرس صفحه جدید را وارد کنید.

اشتباه های رایج :

وبمستران گاه این تگ را به اشتباه به کار می‌برند. برای اجتناب از مشکلات موجود، ابتدا باید تصمیم بگیرید کدام URL یا نشان اینترنتی را ترجیح می‌دهید و تگ کنونیکال را به آن اضافه کنید. اگر آدرس صفحه اصلی را به عنوان کنونیکال سایر صفحات تعریف کنید، به موتورهای جستجو اعلام کرده‌اید که همه صفحات سایتتان، یک کپی از صفحه اصلی هستند و گوگل آن‌ها را ایندکس نمی کند.
اغلب سیستم‌های مدیریت محتوا تگ کنونیکال را دارند و می‌توانید آن را به URL اضافه کنید. کسانی که از CMS وردپرس برای سایت خود استفاده می‌کنند، از پلاگین woseo-canonical filter استفاده می‌کنند. تا HTTP یا HTTPs را به عنوان URL اصلی سایت مشخص کرده و زیردامنه‌ها را تعیین کند. اگر این تگ را به طور نادرست به کار ببرید، موتورهای جستجو نمی‌توانند مطالب را به درستی ایندکس کنند و رتبه‌دهی به صفحات، میان صفحات مختلف تقسیم می‌شود.
تعریف بیش از یک تگ کنونیکال برای یک صفحه.
عدم تعریف لینک کنونیکال به طور صحیح: به خاطر داشته باشید باید حتما از آدرس‌هایی که با  HTTPS و WWW ساخته شده‌اند، استفاده کنید.
در سایت‌های فروشگاهی معمولا صفحات به صورت جداگانه ایندکس می‌شوند، درباره اینکه کدام صفحه تگ کنونیکال داشته باشد، درست تصمیم بگیرید.

چند دلیل عمده برای وجود محتوا با چندین آدرس url  متفاوت :
 
این مشکل می تواند به سبب اشتباه در استفاده از نکات تکنیکال سئو در داخل سایت و یا کپی مطالب سایت شما توسط سایت های دیگر باشد، و وجود چندین آدرس URL برای یک محتوا ابدا چیز عجیبی نیست.دلایل رایجی که برای وجود چندین محتوا با ادرس url  مختلف می تواند شامل موارد زیر باشد:
آدرس های URL داینامیک مانند: http://sitename.com/?post=1&var=2&var=3
نسخه موبایل سایت با آدرسی مانند: m.sitename.com  و  www.sitename.com
سایت های بین المللی با مشخص نبودن هدف جغرافیایی‌شان
نوشتن یا ننوشتن www و مسائل مربوط به زیر دامنه سایت مانند: www.sitename.com یا sitename.com
تولید آدرس های URL مختلف توسط CMS (سیستم مدیریت محتوا) سایت
کپی یا باز نشر محتوای وب‌نوشت در سایت های دیگر
اجرا کردن سایت بر روی HTTP و HTTPS به طور همزمان
طبق معمول مشکلات بیان‌شده به صورت همزمان برای یک سایت پیش می‌آید و خطر افت رتبه سایت در گوگل را به دلیل داشتن محتوای تکراری چند برابر می‌کند.ناگوارترین اتفاق زمانی می‌افتد که صفحه اصلی سایت دارای چندین آدرس به صورت url  زیر باشد :
http://sitename.com/home
http://www. sitename.com/ home
https:// sitename.com/ home
https://www. sitename.com/ home

ارسال سیگنال های متناقض :

در صورتی که سیگنال های متضاد و متناقض از تگ canonical ارسال شود، موتورهای جستجو ممکن است نتوانند این تگ را بدرستی تفسیر کنند و یا دچار مشکل شوند. بعنوان مثال، اگر در تگ کنونیکال Page A  به Page B و از Page B به Page A اشاره شود، سیگنال های متضاد را به سمت موتورجستجو ارسال کرده ایم. و همچنین این تگ را بصورت زنجیره ای تعریف نکنید. بعنوان مثال Page A à Page B, Page B à Page C, Page C à Page D . بنابراین تا جای ممکن سعی کنید سیگنال های ساده و واضحی را به سمت موتورجستجو ارسال کنید. وگرنه موتورجستجو تصمیم می گیرد چکاری انجام دهد!
تگ Canonical می‌تواند خود ارجاعی (self-referential) باشد: در واقع بد نیست که تگ Canonical در صفحه‌ای که برای شما ارجحیت دارد نیز استفاده شود؛ به عبارت دیگر اگر آدرس‌های X، Y و Z از محتوای تکراری برخوردار باشند و آدرس X نیز به‌عنوان صفحه اصلی شناخته شود، خوب است که تگ Canonical را در این صفحه نیز به کار ببرید به در آن آدرس صفحه X (آدرس خود صفحه) را وارد کنید.

مبه کار بردن همزمان  HTTP و HTTPS :

تغییر آدرس URL سایت از HTTP به HTTPS سبب بهبود امنیت و سرعت سایت می‌شود و از دید سئو برای سایت امتیاز مثبتی است.ولی مشکل زمانی به وجود خواهد امد که به طور همزمان هر دوی این url  ها را داشته باشید.

آدرس های مطلق به اشتباه به صورت نسبی نوشته می شوند :

تگ مانند بسیاری از تگ های HTML هر دو حالت آدرس های نسبی و مطلق را قبول می کند، آدرس های نسبی از یک آدرس نسبت به صفحه فعلی استفاده می کنند. به عنوان مثال “images/cupcake.png” به این معنی که آدرس تصویر فوق در پوشه images نسبت به مسیر فعلی قرار دارد. آدرس های مطلق شامل مسیر مطلق هستند و با http شروع می شوند. مشخص کردن در یک صفحه به صورت یک مسیر نسبی شناخته می شود زیرا با عبارت http:// شروع نشده است، موتورهای جستجو نیز این آدرس را به صورت نسبی در نظر گرفته و این موضوع باعث می شود که در این آدرس خطا گرفته و آدرس فوق را در نظر نگیرند. این موضوع باعث می شود که اطلاعات صفحه فوق در موتورهای جستجو ایندکس نشود.

مقایسه تگ Canonical با ۳۰۱ Redirects: :

این بخش را با یک مثال شرح می دهیم. فرض کنید دو صفحه بنام های A و B دارید. اگر شما A را به B ریدایرکت ۳۰۱ کنید، کاربران بطور اتوماتیک از صفحه A به B هدایت می شوند و اصلا صفحه A را مشاهده نمی کنند.
اما اگر در صفحه A تگ canonical تعریف شود که به صفحه B اشاره کند، یعنی صفحه B صفحه اورجینال و اصلی باشد، موتورهای جستجو صفحه B را بعنوان صفحه Canonical درنظر می گیرد و کاربران هر دوی صفحات را می توانند ببینند.

تگ Canonical برای صفحاتی با محتوای نسبتاً مشابه :

احتمالاً بسیاری از شما کاربرد تگ Canonical را تنها به صفحاتی با محتوایی کاملاً یکسان محدود می‌دانید، اما بهتر است از این تگ برای صفحاتی با محتوای نسبتاً مشابه نظیر صفحات دسته‌بندی محصولات فروشگاه‌های اینترنتی نیز استفاده کنید. این صفحات با وجود شباهت زیاد در نوع محصولات، توضیحات و چینش مکانی آنها کمی با یکدیگر متفاوت هستند. به یاد داشته باشید که نسخه‌های غیرکانونی ممکن است در نتایج جستجو ایندکس نشوند و در مقابل نیز، اگر تفاوت صفحات با یکدیگر زیاد باشد، موتورهای جستجو احتمالاً تگ Canonical را در نظر نخواهند گرفت.

اشتباهات استفاده از تگ CANONICAL:


مطمئن باشید که rel=canonical به صفحاتی که شامل خطای 4۰4 هستند اشاره نمی کند.
هر صفحه ای که داخل این تگ معرفی می‌کنید ؛ همان صفحه داخل موتور های جستجو نمایش داده
خواهد شد.
 صفحات تکراری یا مشابه را باید با استفاده از این تگ به صفحه مطلب اصلی معرفی کنید.
هیچ‌گاه از rel=canonical برای صفحات ، صفحه بندی شده استفاده نکنید.
آدرسی که داخل تگ canonical قرار می‌دهید بایستی کامل و با http:// باشد. از قراردادن آدرس با
استفاده از مسیر پوشه یا نسبی مانند ../images/logo.png  اکیدا خودداری کنید.
 بررسی کدهای قرار گرفته بین Head برای چندگانه نبودن تگ CANONICAL
استفاده از rel=canonical در تگ body صفحات
تگ Link برای rel=canonical تنها باید در بخش head صفحات html استفاده شود. برای اجتناب از دریافت خطاهای تجزیه html بهتر است خصوصیت rel=canonical را در نزدیکترین خط  نسبت به تگ قرار دهید. زمانی که تگ فوق در بخش body صفحه قرار می گیرد باعث می شود که دستور فوق نادیده گرفته شود.  حل کردن این مشکل بسیار ساده است، کافی است که مکان قرار گرفتن تگ فوق را چک کرده و همواره در نظر داشته باشید که دستور فوق باید در بخش سایت شما قرار گیرد.

لینک به صفحات خارجی با استفاده از تگ Canonical :

 ممکن است که شما چندین وب‌سایت را به‌طور همزمان مدیریت کنید و مطالبی را به شکل تکراری (یا با کمی تغییر در آنها) منتشر نمایید. در این مواقع، می‌توانید با استفاده از تگ Canonical تمامی وب‌سایت‌ها را کنترل کرده و قدرتِ رتبه‌بندی را تنها بر روی یکی از سایت‌ها متمرکز کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که کانونی‌سازی از رتبه‌بندی وب‌سایت‌های غیرکانونی جلوگیری می‌کند. در نتیجه، پیش از به کار بردن این تگ، ابتدا از مفید بودنِ کارایی آن برای کسب و کار خود مطمئن شوید.