دردسربی پایان پیامک های مزاحم؛ مشترکان همچنان ناراضی اند

مشترکان اپراتورهای تلفن همراه کشور همچنان با ارسال پیامک های تبلیغاتی دست به گریبانند، این در حالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این موضوع را فقط منوط به جلب رضایت مشترک می داند.
به گزارش ایرنا؛ نارضایتی مشترکان در زمینه دریافت بدون مجوز پیامک های تبلیغی در شرایطی ادامه دارد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دیگر مقام های مرتبط بارها بر نادرست بودن این رویه تاکید کرده اند. به طوری که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارسال پیامک های تبلیغاتی به مشترکان، اپراتورهای تلفن همراه را ملزم به اختصاص بسته های تشویقی به آنان کرده است. با این همه، به نظر می رسد روند ارسال پیامک ها تغییر چندانی نکرده و بسته تشویقی نیز برای آنان در نظر گرفته نشده است تا بلکه کمی جبران مافات کرده باشد. همچنین با وجود به کارگیری سامانه 195 برای ثبت شکایت های مردمی از سرشماره های ارسال کننده پیامک های تبلیغاتی و اصلاحات بعدی آن، به نظر می رسد مشترکان هنوز به این مسیر آگاه نیستند.
نظرات شماری از مشترکان ناراضی
محمد بهرامی نژاد می گوید همچنان از خط خود پیامک های تبلیغاتی دریافت می کند که برخی مواقع روند آن آزاردهنده می شود. از او می پرسم آیا مطابق با تاکید وزیرارتباطات درباره ارسال پیامک های تبلیغاتی رضایتنامه ای داده است.وی در حالی که چشمانش گرد شده است، پاسخ می دهد: من تاکنون چنین حرفی نشنیده ام و اپراتور مربوط به سیم کارت من نیز در این باره تماسی نگرفته است اما ارسال پیامک ها ادامه دارد.
حسن فتحعلی نیز درباره روند ارسال پیامک های تبلیغاتی می گوید: تعداد پیامک های تبلیغاتی که هر روز می گیرم هیچ تغییری نکرده است و حتی گاهی آرامشم را هم بر هم می زند. اونیز درباره اختصاص بسته تشویقی برای مشترکان در صورت دریافت پیامک نیز اظهار بی اطلاعی می کند و می گوید : می دانم شماره ای برای قطع این پیامک ها در نظر گرفته اند و من هم آن کد را وارد کرده ام اما همچنان شاهد ارسال پیامک هستم به علاوه اگر قرار باشد هر روز برای قطع ارسال پیامک تبلیغاتی مجبور باشم به تلفنم کد بدهم زمانی برای رسیدگی به باقی امور نمی ماند.
علی شریف نیز با نشان دادن صفحه گوشی تلفن همراه خود می گوید: چه کسی گفته ارسال پیامک های تبلیغاتی قطع شده است؟ شما گوشی مرا ببینید؛ پر است از انواع و اقسام پیامک های تبلیغاتی که از سوی شرکت های مختلف ارسال می شود.
مخالفت دولت با ارسال پیامک بدون مجوز مشترک
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چهاردهم آذرماه امسال با تذکر به اپراتورهای تلفن همراه از مدیران آن ها خواست هر چه زودتر از ارسال هرگونه پیامک تبلیغاتی با سرشماره‌های اپراتوری امتناع کنند.
محمدجواد آذری جهرمی افزود: بررسی ما نشان داده است بزرگ ترین مزاحم، خود اپراتورها هستند که با سرشماره خود به مشترکان پیامک تبلیغاتی ارسال می کنند.
وی ابراز امیدواری کرد اپراتورها این تذکر را جدی بگیرند وگرنه در مرحله بعد مجبور می شویم دستورالعملی صادر کنیم که کار را برای آن ها سخت خواهد کرد. با وجود این تذکر وزیر ارتباطات به اپراتورها ؛ اما روند ارسال این گونه پیامک ها ادامه یافت؛ به گونه ای که آذری جهرمی (پنجم بهمن ماه) در حاشیه دیدار با استاندار خراسان رضوی در مشهدبازهم تاکید کرد :اگر یک اپراتور علاقه داشته باشد پیامک های تبلیغاتی برای مشتریان خود بفرستد باید بسته های تشویقی به آن ها پیشنهاد کند و با اجازه مشتری پیامک ها را بفرستد.
کارکردهای سامانه 195 را جدی بگیرید
24 مهرماه امسال سامانه پیامکی 195 فعال شد تا پیامک‌های تبلیغاتی ارسال شده به مشترکان تلفن‌همراه شناسایی و سرشماره های مربوط به آن قطع شود. براین اساس رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد در صورت ثبت حداقل دوشکایت مبنی بر ارسال پیامک های مزاحم از یک شماره به این سامانه آن را مسدود خواهند کرد .
معاون وزیر ارتباطات و اطلاعات از ثبت روزانه 300 شکایت در سامانه 195 خبر داد و گفت: اگر محرز شود یک پیامک تبلیغاتی برای کاربران موجب مزاحمت شده است، آن شماره را فیلتر می کنیم.
وی به مسدود شدن سرشماره یکی از اپراتورها اشاره کرد و افزود: سرشماره‌ ای از یکی از اپراتورها با آن که پیامک‌های مناسبی را ارسال می‌کرد مسدود شد، زیرا اپراتورها در قالب پیامک‌های ارسالی فقط باید در زمینه‌ مسائل مرتبط با خود اطلاع‌ رسانی کنند.
وی همچنین از طراحی سامانه ای برای صیانت از حقوق مصرف کنندگان خبر داد و گفت: این سامانه قرار است به سامانه کنونی رسیدگی  کندو ثبت شکایت (سامانه 195) اضافه شود.
به نظر می رسد در شرایطی که دولت برای برخورد با اپراتورها در زمینه ارسال پیامک های تبلیغاتی مصمم شده اکنون نوبت مردم است که برای احقاق یکی از حقوق شهروندی خود به یاری دولت بیایند و با مشارکت در ثبت شکایت های خود از خاطیان به سامان دهی این بخش سرعت ببخشند.