سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)

استفاده کردن از روش های کلاه خاکستری باعث می شودک که در مرز کلاه سیاه حرکت کنید اما قابل تشخیص توسط گوگل نخواهد بود. استفاده از ترفند سئو کلاه خاکستری موجب می شود که رشد سریعی داشته باشید ، ولی موجب نمی شود که توسط گوگل جریمه بشوید.
براساس نظر برخی متخصصان سئو ،" سئو کلاه خاکستری " حد واسطی بین  روش های سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید  نیست. سئوکار در این حالت کارهایی را انجام می دهد که هنوز الگوریتم های گوگل آنها را شامل پنالتی نمی‌کنند. یعنی سئو کلاه خاکستری عبارتست از استفاده از تکنیک هایی که هنوز به عنوان روش های کلاه سیاه شناخته نشده اند.
جالب است  بدانید که خیلی متدهایی که برخی به آنها خاکستری می گویند برای برخی در دسته سئو سیاه و برای برخی در دسته سئو سفید قرار می گیرد. چون هنوز سئوکار ها خیلی از الگوریتم های گوگل را کامل درک نکرده اند.
گوگل یکسری الگوریتم برای تنبیه سایت های سوء استفاده کننده دارد. الگوریتم هایی که سایت های خریداری کننده لینک، کپی کننده محتوا و... را تشخیص میدهند. در سئو کلاه سفید سئو کار از تمامی این الگوریتم ها اجتناب می کند. در سئو کلاه سیاه سئو کار متعمدانه از این روش ها استفاده می کند. در سئو کلاه خاکستری سئو کار بطور کامل از این الگوریتم ها اجتناب نمی کند بلکه سعی می کند آنها را بفریبد
سئو کلاه خاکستری اصلا کاری نیست که یک سئو کار بخواهد به سمت آن برود اغلب کسانی که از سئو خاکستری استفاده می کنند. تنها تکنیک هایی از این روش را بکار میبرند. که قبلا تست شده و صحت آن تایید شده است.
سئو کلاه خاکستری به طور کلی مجموعه روش های قانونی هستند که از نظر عملکردی و اخلاقی کمی مشکوک می‌باشند و از آن‌جایی که الگوریتم های موتور های جستجو مختلف به ویژه گوگل مرتبا در حال بروزرسانی هستند، ممکن است تکنیک های سئو کلاه خاکستری روزی در دسته سئو کلاه سیاه قرار بگیرند. پس شما می‌توانید امروز از فواید آن‌ها استفاده کنید و زمانی که گوگل آن‌ها را رسما جزء تکنیک های کلاه سیاه قرار داد، به کلی از روند استفاده آن‌ها دست بکشید.

چرا سئو کلاه خاکستری :

درک درست ازروش های  سئو خاکستری بسیار مهم است  برای اینکه اگر به درستی از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری  استفاده شود، می تواند به راحتی به روند افزایش رتبه سایت شما کمک کند که باعث صرفه جویی در هزینه و زمان خواهد بود. الگوریتم های گوگل خیلی باهوش  و ، دقیق وکارآمد هستند و  هرساله تغییرات زیادی در این مجموعه  الگوریتم ها انجام می شود. بعضی از روش های  کلاه خاکستری ممکن است که الان خطرناک نباشند ولی استفاده بیش از حد از آنها  ممکن است خطرناک باشد و  به مرور زمان توسط گوگل در لیست پنالتی  قرار بگیرید، بنابراین یک  متخصص سئو باید اطلاعات خود را در این بخش همیشه آپدیت  نگه دارد.
سئو کلاه سفید بسیار زمان بر بوده و نیازمند صرف هزینه و سرمایه گذاری های بلندمدت بسیار است، اما در سئو کلاه خاکستری یا سئو سیاه، زمان و هزینه به شدت کاهش پیدا می کند.
همچنین چون سئو کلاه سیاه به شدت خطرناک است و هر لحظه امکان دارد به کل از نتایج جستجو حذف شوید، توصیه اکثر متخصصان به استفاده از روش های سئو کلاه خاکستری است.
بنابراین در این متد شما هم هزینه و زمان مربوط به فرآیندهای سئو وبسایت خود (نسبت به سئو سفید) و هم ریسک پنالتی شدن (نسبت به سئو سیاه) را کاهش داده اید.

تصورات اشتباه در مورد سئو کلاه خاکستری :

تصورات نادرست زیادی در خصوص سئو کلاه خاکستری وجود دارد؛ برای مثال خیلی از افراد متن های کپی شده را در دسته سئو کلاه خاکستری می‌دانند اما واقعیت این است، که متن کپی یکی از دلایل پایه ثابتی است که برای استفاده از آن گوگل افراد را جریمه می‌کند و صد در صد در دسته سئو کلاه سیاه قرار می‌گیرد.

استفاده از متد های سئو کلاه خاکستری :

اگر با متدهای آن آشنا نیستید، توصیه می کنیم که به هیچ وجه استفاده نکنید. زیرا گوگل خیلی حساس است و رعایت نکردن یک نکته کوچک می تواند باعث آسیب رساندن به رتبه سایت شما شود و مورد جریمه گوگل قرار بگیرید. قبل از استفاده از هرگونه تکنیکی چه سفید، سیاه یا خاکستری، حتما در خصوص چگونه استفاده از آن تکنیک تحقیق کنید تا به اشتباه آن را به کار نبرید. هر تکنیک یا متدی که از خط قرمزگوگل عبور نکند، می تواند مفید باشد.

تکنیک های سئو کلاه خاکستری :

1.    خرید دامنه :

تعداد دامین های زیادی وجود دارند که یا منقضی شده اند یا قیمت آن ها ناچیزی دارند ولی دارای محتوای یکسان و یا هم راستا با سایت شما هستند، این دامنه ها را شما می توانید با پرداخت پول اندک بخرید و در محتوای سایت آنها برای سایت خود لینک سازی کنید.

2. بک‌لینک های خاکستری در شبکه‌های اجتماعی :

در سئو کلاه سفید شما در سایت به کاربران امکان اشتراک محتوا در شبکه های اجتماعی را میدهید.
اما روش سئو کلاه خاکستری در شبکه های اجتماعی عبارتست از:
یافتن رقیبان در شبکه های اجتماعی (تقاضای تبادل لینک در شبکه های اجتماعی به آنها)
یافتن سایت های مرتبط در شبکه های اجتماعی(تقاضای تبادل لینک در شبکه ای اجتماعی به آنها)
یافتن افراد معروف و پیشنها اینفلوئنسر مارکتینگ به آنها (تبلیغ در ازای دریافت وجه)
یافتن صفحات پر طرفدار و خرید لینک از آنها
یافتن صفحات دور افتاده و پیشنهاد خرید صفحه به صاحبان آنها و افزودن لینک در صفحات خریداری شده

3. طراحی مجدد سایت :

همیشه بر طراحی مجدد سایت تاکید می شود. متخصصان سئو بیان می کنند که لازم است بعد از چند سال سایت خود را طراحی مجدد کنید. با طراحی مجدد، چون کدها و دستورات تغییر می کند، گوگل آن را به عنوان محتوای تازه می شناسد و برای همین ارزش جدیدی برای آن قائل می شود. البته این نکات خیلی ریزی دارد که کار هر کسی نمی باشد ولی خب به هرحال یک تکنیک سئو کلاه خاکستری است.

4. ایجاد کامنت در سایت های خود و دیگر سایت ها :

یکی دیگر از اقدامات ایجاد کامنت در دیگر سایت ها و یا حتی در سایت خود شماکه به بخش های مختلف سایت  لینک داده اید. اگر این کار به درستی استفاده شود، می تواند مفید واقع شود و یکی از  تکنیک های فوقالعاده سئو کلاه خاکستری است، ولی ممکن است بعدا گوگل لنک های موجود در کامنت را جریمه کند، بخصوص اگر توسط صاحبان سایت ها اسپم شود.

5. کلمات کلیدی :

کلمات کلیدی در سئو کلاه سفید با تحقیق کلمات کلیدی مرتبط با سایت انجام شده و بعد از یافتن کلماتی که بیشترین ترافیک را ایجاد کرده و کمترین رقابت بر سر آنها است. محتوای سایت را اولویت بندی می‌کنند.
تحقیق کلمات کلیدی بر اساس پر مخاطب ترین کلمات در زمینه کاری سایت انجام شده و محتوا را بر اساس آن ایجاد می کنند. مثلا اگر سایتی فلزیاب می فروشد. ممکن است کلمه کلیدی کشف گنج عظیم در کرمانشاه باشد. و سایت بخواهد برای آن محتوا ایجاد کند.کلمات کلیدی در این روش بر اساس بیشترین ترافیک ممکن استخراج میشود.

6. یک دایرکتوری هدفمند در موضوعی خاص :

این مورد یک گزینه موذیانه است. سعی کنید یک دایرکتوری هدفمند در موضوعی خاص ایجاد کنید (دامنه این دایرکتوری از روش اول همین مقاله تهیه شود.) . سپس تمام رقبای خود را به دایرکتوری اضافه نمایید و برخی محتویات را طی چند هفته آتی به آن اضافه کنید. پس از چند هفته وب سایت را اشتراکی کنید و بگویید که به ازای هر لینک ۱۰۰ هزار تومان باید پرداخت شود. سپس همه سایت های رقیب موجود در دایرکتوری را به علت خرید لینک از دایرکتوری گزارش کنید. (توجه کنید این مورد به نوعی می‌تواند سئو کلاه سیاه باشد! پس باید در استفاده از آن بسیار هوشمند باشید.)

7. قراردادن لینک در ایمیل سایت ها :

این تکنیک همانند بک لینک است اما با این روش که شما به صاحبان آن سایت ها هزینه ای را می دهید که لینکتان در خبرنامه آن ها به عنوان یک خبر قرار بگیرد. این روش هم یک تکنیک سئو کلاه خاکستری می باشد که در صورت بروز یک اشتباه می تواند تاثیر منفی برای شما داشته باشد.

8. کلیک برروی دکمه های شبکه های اجتماعی :

یکی از قدیمی ترین تکنیک ها است که شما می توانیدبا تغییر ip خود برروی لینک های موجود در شبکه های اجتماعی کلیک کرده تا به سمت سایت هدایت شوید.

9. تولید اخبار :

وب سایت های خبری اغلب محتوایی ناخوشایند با ساختاری ضعیف دارند. اگر شما به آن‌ها کمک کنید (نویسنده افتخاری) می‌توانید از طریق مقالات منتشر شده تان و همینطور اشتراک آن در شبکه های اجتماعی سایت مورد نظر، ترافیک قابل توجهی دریافت کنید.