سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)

هر فردی برای سئو و بهینه سازی سایت خود موارد اساسی را بکار می برد و با آنها روبرو است. مواردی مانند عناصر Alt و عنوان برای محتوای غیر متنی، تگ متای توضیحات، نقشه سایت XML برای کمک به خزش گوگل در سایت، تگ های عنوان که بصورت منحصر به فرد برای هر صفحه از سایت باید تهیه شود و از همه مهمتر تبلیغات در گوگل که تمام موارد ذکر شده در زمره موارد اساسی تلقی می شوند.
اما به مجموعه اقداماتی که بر خلاف قوانین موتورهای جستجو بوده و در عین حال ممکن است که با استفاده از روش‌های ممنوع شده توسط گوگل یا بقیه موتورهای جستجو موجب افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو گردند سئو کلاه سیاهگفته می شود.
سئوی کلاه سیاه متاسفانه توسط خیلی از سئو کارها البته به درخواست مدیر سایت های مورد نظر انجام می گیرد. توسط سئوی کلاه سیاه شاید در مدت زمان کوتاهی بشود به صفحه اول گوگل رسید ولی مطمئن باشید استفاده از این روش به هیچ وجه ماندگاری سایت مورد نظر را در جایگاه فعلیش تضمین نمی کند.
گوگل اگر سایتی که سئوی کلاه سیاه کرده است را شناسایی کند 100 درصد جریمه اش می کند و از نتایج جست و جو برای مدت زمان زیادی حذفش خواهد کرد. این تکنیک ها بوسیله الگوریتم های پاندا و پنگوئن گوگل شناسایی شده و سایت هایی که از این تکنیک ها بهره می برند را جریمه می کند.
البته سئو کارهایی که سئوی کلاه سیاه انجام می دهند به شکلی حرفه ای این کار را انجام می دهند که زمانی هم که گوگل متوجه آن شد حداقل سایت مورد نظر را جریمه نکند.
این جریمه شامل موارد جبران ناپذیر زیر است:
1.    کاهش شدید رتبه سایت
2.    حذف همیشگی سایت
3.    خروج دامنه از کنترل شما
تفاوت سئو کلاه سیاه با سئو کلاه سفید
سئو کلاه سیاه بر خلاف قوانین موتورهای جستجوست و هدف از آن، فریب آنها در جهت افزایش رتبه سایت می باشد. چنین تکنیک هایی در نهایت موجب حذف وب سایت از نتایج جستجو شده و حداقل جریمه آن افت شدید رتبه سایت است. در مقابل سئو کلاه سفید اقداماتیست که مطابق با قوانین موتورهای جستجوست و در طی آن محتوایی با کیفیت برای کسب حداکثر رضایت کاربران در وب سایت تولید می گردد.

دلیل بد بودن سئوی کلاه سیاه :


همانطور که می دانید سئوی کلاه سیاه مجموعه ای از اقداماتی است که گوگل به شدت با آن ها مخالف است. اگر چه ممکن است توسط روش هایی که در سئوی کلاه سیاه موجود است بتوانید سایت خود را در مدت زمان کوتاهی به صفحه اول گوگل برسانید ولی باید بدانید که جایگاه شما در گوگل ثابت نخواهد ماند.
بعد از اینکه سئوی کلاه سیاه انجام می دهید باید منتظر عواقب آن هم باشید. سئوی کلاه سیاه باعث می شود سایت شما جریمه و برای مدت زمان زیادی از نتایج جست و جو حذف شود. اگر چه بعد از مدتی سایت شما به روال عادی بر می گردد ولی جریمه ای که برای سایت شما در نظر گرفته شده است همیشه در خاطر گوگل می ماند. و این هم یک نکته خیلی مهم است که باید بدانید.

گزارش سئوی کلاه سیاه :

به دو دلیل ممکن است که بخواهید یک سئو کلاه سیاه را گزارش کنید، یا اینکه سایت شما توسط یک هک مخرب، ویروس یا سئو منفی با لینک های اسپم مورد حمله قرار گرفته است و یا اینکه شما نتایج اسپم گونه را با جستجوی کلمه کلیدی رقابتی سایت خود مشاهده می کنید. در مورد دوم شما می توانید با مراجعه به گوگل وبمستر تولز اقدام به ارسال گزارش سئوکلاه سیاه به گوگل کنید. البته سعی کنید از آن با احتیاط استفاده کنید چرا که ارائه یک گزارش غیرواقعی می تواند یک بلک هت سئو محسوب شود.
در صورتی که وبگاه شما مورد حمله یک هک مخرب، ویروس و یا بدافزار قرار گرفته است، پس از حذف کدهای مخرب درخواست بررسی بدافزار را ارسال نمایید.
در صورتی که که وبگاه شما مورد حمله سئو منفی لینک های اسپم گونه قرار گرفت، پس از ارتباط و درخواست حذف لینک ها از وبمسترهای که این لینک ها را روی سایت شما قرارداده اند، از قسمت گزارش لینک های اسپم در گوگل وب مستر استفاده کنید.

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه :

خرید لینک :
اکثریت افراد برای اینکه بتوانند لینک های ورودی بیشتری بگیرند و سریع تر در صفحات اول قرار بگیرند، اقدام به خرید لینک می کنند. این یکی از بدترین تکنیک های سئو کلاه سیاه است که متاسفانه سایت های بزرگ هم استفاده می کنند.
مالکان سایت فکر می کنند که با خرید لینک، می توانند سایت خود را سریعتر بالا بیاورند و در همان رتبه بمانند و همچنین دیگر لازم نیست بابت تولید محتوا کلی هزینه کنند اما باید بگوییم، خرید لینک یکی از موارد سئو کلاه سیاه است و گوگل امروزه به افرادی که می خواهند با دورزدن قانون، سایت خود را بهینه نمایند، شدید برخورد خواهد کرد.

کلمات کلیدی (Keyword Stuffing):

در الگوریتم قبلی گوگل، شما باید کلمات کلیدی خود را بارها و بارها در متن تکرار می‌کردید تا گوگل محتوای شما را شناسایی کرده و در دسته‌بندی مناسب قرار دهد. یعنی در گذشته، تکرار کلمات کلیدی بر ارزش محتوای شما اضافه می‌کرد. اما با رونمایی از الگوریتم جدید گوگل، تکرار کلمات کلیدی نه‌تنها فایده‌ای ندارد، بلکه باعث جریمه شدن سایت شما هم می‌شود و رتبه‌ی پایینی در موتورهای جستجو برای شما به ارمغان می‌آورد. اخیرا گوگل برای استفاده از این نوع کلمات یک حد مشخص تعیین کرده است که به آن چگالی کلمات کلیدی می‌گویند.
این میزان بین 1 تا 3 درصد در هر صفحه می‌باشد. پس نیازی نیست با تکرار مداوم یک کلمه‌ی خاص، اعصاب خواننده‌ها را خرد کنید. در الگوریتم جدید گوگل اگر شما به جای تکرار یک کلمه‌ی کلیدی می‌توانید مترادف آن را هم بکار ببرید. بخاطر داشته باشید که روش تکرار کلمات کلیدی، قدیمی شده است و حالا دیگر به هیچ دردی نمی‌خورد. در صورت ادامه دادن به این کار غلط، گوگل تصور می‌کند که شما دارید او را گول می‌زنید و به عنوان یک کلاه سیاه با شما برخورد جدی می‌کند.

کامنت های اسپم :

حتما تا به حال مشاهده کرده اید که افرادی زیر پست های شما کامنت گذاری می کنند یا لینک های سایت خود را قرار می دهند که از نظر محتوا و موضوع هیچ ارتباطی با سایت شما ندارند. همچنین ممکن است که خود شما این کار را انجام بدهید. باید گفت چنین کامنت هایی را " کامنت اسپم" می گویند. کامنت اسپم یکی دیگر از تکنیک های سئو کلاه سیاه است که افراد اغلب فکر می کنند، برروی سایت تاثیر مثبت دارد.
اول اینکه اصولا سایت ها، لینک های ورودی به دیگران به صورت nofollow در می آورند که این یعنی ، هیچ تاثیری این بک لینک بروی رتبه سایت شما ندارد و حتی ممکن است که باعث جریمه سایت شما هم گردد.
همچنین اگر شما کامنت های بلاگ سایت خود را بدون بررسی تایید کنید که نمایش داده شود، ممکن است که لینک های اسپم و مخرب قرار بگیرد که این مساله تاثیر منفی برروی سایت شما خواهد گذاشت و همچنین باعث می شود که جلوه بلاگ شما در بین بقیه کاربران تخریب گردد. پس برای چه اینقدر اصرار دارید که از تکنیک سئو کلاه سیاه استفاده کنید تا مورد جریمه گوگل و کاهش رتبه واقع شوید.

پنهان کردن متن :

اولین تکنیک سئو کلاه سیاه که بصورت وسیعی نیز در سایت ها وجود دارد و به کار می رود تکنیک کلاکینگ (Cloaking) است. این تکنیک در حقیقت با نمایش محتوایی متفاوت از آنچه گوگل و کاربر انتظارش را دارد به ارائه محتوا می پردازد. به بیان دیگر صفحه ای را به کاربر نشان می دهد که انتظارش را نداشته است.
بطور مثال تصور کنید کدهای شما در صفحات وب سبب می شود گوگل گمان کند که شما کاربران را به سایت مسابقات فوتبال راهنمایی می کنید، در حالیکه هنگامی که کاربر وارد سایت شما می شود با اطلاعاتی در مورد اکسسوری ها و اسباب بازی کودکان مواجه می شود. در حقیقت گوگل با استفاده از الگوریتم های جستجوی خود برای پیدا کردن چنین فعالیت هایی بهره می برد و زمانی که پی تخلف می برد سایت شما را جریمه خواهد کرد. این موضوع خود سبب آسیب به رتبه بندی سایت می شود و حتی حضور سایت شما را در موتورهای جستجو با اشکال مواجه می کند.

تغییر مسیرها (Sneaky Redirects) :


تغییر مسیر به معنی فرستادن فرد به یک نشانی اینترنتی متفاوت است. فرض کنید شما روی لینک دانلود فیلم کلیک می‌کنید و با صفحه فروش عینک مواجه می‌شوید. کلاه سیاه‌ها با استفاده از تغییر مسیرهای موذیانه به اهداف غیراخلاقی خود می‌رسند. سئوی کلاه سیاه‌ نه تنها کاربران، بلکه موتورهای جستجو را هم گول می‌زند!
یک مثال دیگر از این روش نادرست، این است که یک صفحه بسیار معتبر را با تعداد زیادی بک لینک به یک صفحه غیر مرتبط هدایت کنید. این کار برای افزایش رتبه در گوگل انجام می‌شود. کلاه سیاه‌ها با استفاده از ریدایرکت 301 نیز، شما را به صفحات مورد نظرشان هدایت می‌کنند. خلافکاران کلاه سیاه با استفاده از تغییر مسیرهای موذیانه فقط می‌توانند نتایج موتورهای جستجو را دستکاری کنند.
این مدل استفاده کردن از ریدایرکت بسیار اشتباه است. به خاطر داشته باشید که ریدایرکت فقط  باید در موقعیت مناسب استفاده شود تا مفید باشد. مانند زمانی که شما دامنه سایت خود را تغییر می‌دهید. یا می‌خواهید یک محتوای دو قسمتی را تغییر دهید. استفاده از جاوا اسکریپت نیز برای هدایت کردن کاربران در بعضی موقعیت‌های خاص ایرادی ندارد.
برای مثال زمانی که شما به شبکه اجتماعی لینکدین (Linkdin) وارد می‌شوید، صفحه کاربران به صورت کامل برای شما به نمایش درمی‌آید، اما زمانی که از این شبکه خارج می‌شوید، اطلاعات پروفایل کاربران به صورت محدود برای شما نمایش داده می‌شود.

محتوای کپی شده :

در خود تولید محتوای ناب صحبت زیاد شده است. راحت ترین و ارزانترین روش برای افزایش رتبه وب سایت، تولید محتوای ناب است. موتورهای جستجو به محتوای ناب اهمیت زیادی میدهند و استفاده از محتوای کپی شده را بدترین نوع سئو کلاه سیاه می دانند.
محتوای کپی شده علاوه براینکه می تواند باعث جریمه سایتتان گردد و رتبه آن را تحت تاثیر قرار دهد، هویت و اعبتار شما را بین کاربرانتان خراب خواهد کرد. البته اگر قرار است که از محتوا سایتتان را دوباره به کار ببرید ( برای مثال مقاله قدیمی را به درخواست کاربران باز دوباره در سایت تان قرار دهید)، بهتر است که از تگ canonical استفاده کنید.

تبادل لینک :

در سنوات قبل تبادل لینک (Link-exchanges) یکی از مواردی بود که می توانست در افزایش رتبه سایت شما موثر باشد اما بعد از تغییر الگوریتم های گوگل این فعالیت متوقف شد و حتی می تواند رتبه سایت شما را نیز کاهش دهد. در حقیقت گوگل در پی این است که سایت ها بر روی فرایند لینک بیلدینگ طبیعی تمرکز نمایند. در حقیقت این نکته وجود دارد که تبادل لینک معمولا خود سبب ایجاد لینک های نامرتبط و کم کیفیت می شود. اگرچه تبادل لینک شما را نسبت به اینکه می توانید در کمترین زمان لینک های زیادی به دست آورید مطمئن می سازد اما کمکی به بهبود رتبه شما نمی کند و حتی می تواند تلاش های سئوی شما را هم از بین ببرد.

کلمات نامرئی :

 اضافه کردن کلمات کلیدی نامرئی به مطالب نیز ممنوع است. برخی از وب سایت هایی که با سئوی کلاه سیاه فعالیت می‌نمایند، با ایجاد متنی همرنگ با رنگ پس‌زمینه صفحه، اقدام به ایجاد سئو می‌کنند. برای مثال شما با جستجوی عبارت کرم ضدآفتاب و کلیک کردن بر روی لینک خرید آن با صفحه فروش ماسک صورت مواجه شوید. در این حالت این سایت مطلب مربوط به کرم ضدآفتاب را در صفحه مورد نظر دارد، اما این متن برای شما قابل مشاهده نیست زیرا به رنگ پس زمینه است و دیده نمی‌شود. تنها گوگل می‌تواند متن را تشخیص دهد و به همین دلیل است که این مطلب در جستجوی گوگل شما بالا می‌آید. هنگامی که یک کاربر بر روی نتیجه کلیک می کند، و به سایت شما می‌آید، مطلب شما باید در ارتباط با سوال او باشد. اگر می‌خواهید مشکل دیگران را حل کنید پس نیازی به پنهان‌کاری ندارید.