سهم محتوای فارسی در فضای مجازی ؛کمتر از 2 درصد

در حالی که به گفته  دبیر شورای عالی فضای مجازی   سهم  محتوای انگلیسی  در فضای مجازی بیش از 50 درصد برآورد می شود معاون وزیر ارتباطات از  سهم 1.9 درصدی  محتوای فارسی در فضای مجازی خبر می دهد .سهمی که اگر چه طی دوسال گذشته با افزایش مواجه بوده است اما درمجموع کمتر از دودرصد  محتوای فضای مجازی را به خود اختصاص می دهد. افزایش  تولید محتوای بومی به زبان فارسی در فضای مجازی  در سال های اخیر همواره از دغدغه‌های مسئولان فناوری اطلاعات وشورای عالی فضای مجازی و وزارت ارشاد  بوده است.  در این زمینه برنامه هایی نیز برای افزایش سهم زبان فارسی در وب  پیش بینی  شده اما به اعتقاد کارشناسان وجود چالش های مختلف در حوزه تولید محتوای فارسی  باعث شده است تا  همچنان  شکاف زیادی بین محتوای فارسی با محتوای کل فضای مجازی وجود داشته باشد .روح ا... مومن  نسب کارشناس فضای مجازی  درگفت و گو با خراسان  با اشاره به  سهم ناچیز محتوای فارسی درفضای مجازی و از طرفی بی‌ارزش بودن  درصد بالایی از محتوای فارسی تولید شده در این فضا می گوید : متاسفانه  تا کنون اقدام جدی و عملی برای افزایش سهم زبان فارسی در فضای مجازی انجام نشده است . وی با بیان این که با توجه به  استفاده  اغلب کاربران  ایرانی از نرم افزارهای  خارجی ، اعلام  دقیق آمار سهم محتوای فارسی در فضای مجازی  به سختی امکان پذیر است، می گوید : وقتی از  سهم 1.9 درصدی محتوای فارسی در وب صحبت می شود باید مشخص باشد که اساسا چه نوع  محتوایی مد نظر قرار گرفته آیا  محتوایی که در نرم افزار های خارجی تولید می شود  هم جزو محتوای ایرانی  قلمداد شده است یاخیر؟  ضمن این که ما برای  ارزیابی  میزان تولید محتوا در وب باید شاخص های ارزیابی داشته باشیم ومحتوای فاخر  و مفید را از محتوای غیر مفید و غیر ارزشی  تفکیک کنیم .اگر بنا باشد ما در  این زمینه صرف تولید محتوا را به صورت کلی مطرح کنیم این نقض غرض است.

سهم محتوای فارسی در فضای مجازی حداقل باید  6 درصد باشد
 وی می گوید : از سوی دیگر، ما 6 درصد جمعیت جهان را داریم  براین اساس 56 درصد  اینترنت خاورمیانه و آسیای غربی در ایران مصرف می شود بنابراین با توجه به این موضوع ما سهم کمی از تولید محتوا را داریم و حداقل سهم ما باید 6 درصد باشد .
 به گفته وی ؛کشورهایی که می خواهند برنامه ریزی محتوایی انجام دهند باید شاخص های دقیقی نیز برای آن تعریف کنند البته در سال 90 وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی آیین نامه ای را برای این منظور و به عنوان  شاخص های  تولید محتوای فاخر تدوین  کرد اما وضعیت اجرای این آیین نامه هنوز مشخص نیست .
 وی با تاکید براین که مسئولان  کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی ، شورای عالی فضای مجازی  ووزارت ارشاد و مسئولان حوزه ict  باید  حساسیت بیشتری در زمینه تولید محتوای فارسی در فضای مجازی انجام دهند، گفت :  هم اکنون دشمنان ما برای  کار کردن روی شاخص های محتوای  فارسی در حال برنامه ریزی هستند از این رو باید مسئولان ما با برنامه ریزی وتقسیم کار ملی در این حوزه  سامانی به  جریان محتوای فارسی بدهند .
وی خاطر نشان کرد : اساسا اینترنت وفضای مجازی  بر پایه محتوا استوار است  به طوری که امروز ثروتمند ترین شرکت های دنیا در حوزه فناوری اطلاعات  فعالیت می کنند و درآمد خود را از تولید محتوا دارند .  اگر تالار بورس مزدک آمریکا را نگاه کنید، سه سال پیش یک واحد سهم گوگل در بورس هزارو صدو 11 دلار بود اما  یک واحد سهم بانک مرکزی آمریکا که دلار چاپ می کند  17 دلار بود و این نشان دهنده اهمیت اقتصادی تولید محتواست  در حالی که متاسفانه ما از این فضا عقب افتاده ایم . طبیعی است که برنامه ریزی به تنهایی کافی نیست باید از تولید کنندگان محتوای فاخر حمایت کرد وبرنامه های  موثری را نیز دراین زمینه اجرا کنیم .
متوقف نکردن  طرح ۱۰ برابر کردن محتوای فارسی
به گزارش مهر، معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری ازاظهارات خود گفته است :با افزایش سهم زبان فارسی در محیط وب از ۷ دهم درصد طی  ۲سال گذشته  به 1.9 درصد ، ایران اکنون در این شاخص از چین و ترکیه پیش افتاده است . سرائیان گفت: این آمار مطابق با گزارش یک سایت معتبر بین المللی منتشر شده  است .در این رده بندی، زبان انگلیسی ۵۰ درصد از سهم کل فضای وب را در اختیار دارد. رسول سرائیان با اشاره به متوقف نکردن طرح ۱۰ برابر کردن محتوای فارسی مطابق با اهداف پروژه های اقتصاد مقاومتی و تداوم آن، اظهار کرد: پروژه های مرتبط با اقتصاد مقاومتی هر سال به روز می شود و امسال نیز مطابق با ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، موضوع افزایش سهم زبان فارسی در فضای مجازی و افزایش محتوای فارسی، در این ابلاغیه دیده می شود؛ با این تفاوت که عنوان ۱۰ برابر کردن برای آن وجود ندارد.وی با بیان این که مطابق با این قانون موضوع بزرگ کردن محتوای الکترونیکی به عنوان وظایف همه دستگاه های اجرایی پیش بینی شده است، افزود: تمامی دستگاه های اجرایی موظف به الکترونیکی کردن محتوای قابل ارائه خود شده اند و در این زمینه سازمان فناوری اطلاعات ایران، نقش فراهم کردن زیرساخت ها و بستر مورد نیاز این سازمان ها را دارد. طبق این قانون رسیدن به ۵۰ درصد ترافیک ارتباطات داخلی از جمله اهداف پیش بینی شده است که این مسیر هم اکنون رو به رشد است.معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: در زمینه افزایش صفحات وب فارسی اگرچه شاخصی پیش بینی نشده است اما تلاش برای ارتقای وضعیت فعلی در دستور کار قرار دارد.