فیلترینگ تلگرام در ایستگاه کسب و کارهای مجازی

تلگرام چند روزی است که به دلیل بسترسازی برای شبکه های معاند فیلتر شده است.در موج اول واکنش ها درباره این موضوع، بحث لزوم جایگزینی محصولات داخلی مانند گپ، بیسفون ، ویسپی و سروش مطرح شد و کاربران نیزدراین زمینه به دنبال جایگزین های مناسب داخلی و خارجی شروع به کاوش کردند ، اما واقعیت این است که در بحث پیام رسان های داخلی متاسفانه نمونه های موجود در این شرایط هنوز نتوانسته اند پاسخ گوی خیل عظیم 40 میلیونی کاربران تلگرام باشند، چرا که با وجود فرصت کافی که طی این ماه ها در اختیار داشتند، نتوانستند نه از نظر امکانات و نه از نظر زیر ساختی خود را مهیای چنین شرایطی کنند. در واقع شبکه های داخلی هنوزاز زیرساخت های لازم  برای پاسخ گویی به ترافیک بالای کاربران بر خوردار نیستند .

در مقابل نمونه های خارجی نیز با توجه به امکانات گسترده تلگرام هنوز موفق نشده اند رضایت خاطر کاربران ایرانی را فراهم کنند.ازطرفی از روز گذشته با اظهارات جدید وزیر ارتباطات درباره کسب و کارهای اینترنتی وعذر خواهی وی از صدها هزار هموطنی که به دلیل شرایط اخیر متضرر شده اند و وعده وی برای مذاکره با شورای امنیت برای رفع محدودیت ها، به نوعی موج دوم واکنش ها در پی فیلترشدن تلگرام شکل گرفته است. این موج حول محور متضررشدن کسب و کارهای اینترنتی و ورشکستگی فروشگاه های مجازی دور می زند.در این باره اظهار نظرهایی هم روز گذشته انجام شد از جمله این که نایب رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین اتاق ایران با اشاره به این که بین ١٠ تا ١٥ هزار کسب و کار در ایران به صورت کاملا مجازی اداره می‌شوند، گفت:ادامه این روند موجب ورشکستگی کامل تجارت‌های مجازی خواهد شدو درصورت دایمی‌شدن فیلترینگ به صورت کامل ورشکسته خواهند شد. دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی نیزگفت: در اختلال چند روز اخیر فروش کسب و کارهای اینترنتی افت شدید و مشهودی داشته و تمامی کسب و کارها متضرر شدند وبازار تنزل کرد؛کسب و کارهای تلگرام و اینستاگرام نیز 100درصد ضرر کردند.
اما با وجود تمامی این اظهارات که از سوی برخی مخالفان فیلتر تلگرام مطرح می شود، جدید ترین آمارها از حقایق جالبی پرده بر می دارد مبنی بر این که تنها 20 تا 30 درصد کاربران ایرانی، تلگرام را ترک کرده اند و ظاهرا بسیاری همچنان در حال استفاده از این شبکه از طریق فیلتر شکن ها هستند. بر اساس نظر سنجی "آخرین خبر"،85 درصد کاربران همچنان از تلگرام البته با فیلترشکن استفاده می کنند، در این میان تعداد کاربران واتس اپ 8 درصد،سروش 4 درصد و کاربران شبکه های ویسپی،بله، لاین،بیسفون و گپ یک درصد است.
نیکجو، مدیر بازرگانی بنگاه رسانه ای وسرمایه گذاری آخرین خبر(برسا) نیز در گفت و گو با خراسان در این باره گفت: برخلاف  آن چه تصور می شود که کاربران تلگرام در پی اختلال چند روزه اخیر به شبکه های دیگری کوچ کرده اند ؛بررسی ها نشان می دهد این گونه نیست و تعداد کاربران تلگرام همچنان ثابت مانده ،اما با فیلتر شدن این شبکه دسترسی حدود 30 درصد کاربران به این شبکه قطع شده است و در صد بالایی از طریق فیلترشکن به این شبکه دسترسی دارند واین نشان می دهد که با توجه به فعالیت کسب وکار های مختلف در تلگرام،کاربران زیادی به این شبکه وابسته اند . وی تصریح کرد : همچنین طبق بررسی ها،گردش مالی حاصل از تبلیغات در تلگرام طی یک سال  اخیر در ایران 22 میلیون دلار بوده است.
واقعیت این است که بررسی های آماری نشان می دهد که به دلیل وابستگی کاربران به تلگرام و نبود جایگزین مناسب، کاربران تلگرام همچنان به قیمت استفاده از فیلتر شکن حاضر به ترک این شبکه نیستند؛ بنابراین به نظر می رسد با آرام شدن فضای کشور، تلگرام برخواهد گشت، همچنان که وزیر ارتباطات نیز پیش از این در توئیتر در پاسخ به این که تصمیم به مسدود شدن تلگرام و اینستاگرام از سوی چه مرجعی گرفته شده است، اعلام کرده بود:این تصمیم در شورای امنیت کشور گرفته شده و موقتی‌ است و مرجعی که تصمیم گرفته، اعلام رفع نیز خواهد کرد. در این عرصه همچنین آمارها حاکی از آن است که با توجه به ادامه حضور 85 درصدی کاربران در تلگرام ، به نظر می رسد روند فعالیت کسب و کارها دراین شبکه تا حدود زیادی همچنان ادامه داردو با بازگشت آرامش، شاهد رونق دوباره و گسترده این کسب و کارها خواهیم بود.
از سوی دیگر حتی در صورت باز نگشتن تلگرام به روال عادی، در میان مدت باید برای این مسئله چاره ای اندیشید. البته با توجه به سطح امکانات تلگرام مانند کد باز بودن، وجود کانال ها و سوپر گروه ها ، پیدا کردن جایگزین سخت خواهد بود ولی مانند همه دنیا در نهایت پیام رسان های دیگر راه خود را در بین کاربران ایرانی پیدا خواهند کرد.ما نیز باید خود را برای چنین جایگزینی آماده کنیم چه قرار باشد پیام رسان های خارجی مانند ایمو، لاین یا واتس اپ جای تلگرام را بگیرند و چه پیام رسان های ایرانی مانند ویسپی، بیسفون، سروش، گپ و اپ گپ این جای خالی را پر کنند.تجربه دنیا نشان داده است که پیام رسان های موفق بسیاری هستند که هم اکنون با 900 میلیون یا بیش از یک میلیارد کاربربه راحتی در حال فعالیت هستند؛ موضوعی که در ایران نیز به طور قطع قابل اجرا خواهد بود.