نرخ کلیک (CTR)

الگوریتم های گوگل برای تعیین رتبه سایت های صفحه اول، به میزان نرخ کلیک وابسته هستند. اما شواهد به دست آمده نشان میدهد که سیستم ماشین‌لرنینگ همچنان از عوامل دیگری نیز برای تشخیص میزان ارتباط این لینک ها با کلمه کلیدی جستجو شده استفاده می کند.

بالا بودن در نتایج جستجو یکی از مهمترین عوامل افزایش رتبه CTR است، ولیکن تنها عامل رشد CTR نیست و حتی ممکن است در شرایطی برعکس باشد.

نکته دگیر این است که گوگل کلیک های تقلبی را از کلیک های واقعی تشخیص میدهد. یعنی آنکه شما نمی‌توانید خودتان روی لینک سایت خود کلیک کنید و انتظار داشته باشید که اینکار به بهبود رتبه سایت شما منجر شود.

CTR یکی از بهترین راه‌کارها برای شناسایی رفتار‌کاربران و میزان رضایت آن‌ها از سایت است که با توجه به این موارد نمی‌توان گفت که CTR یا نرخ کلیک کاملا بی‌اهمیت است.

 

نحوه محاسبه :

 

تعداد دفعاتی که کاربران بر روی یک لینک کلیک کرده‌اند تقسیم بر تعداد دفعاتی که کاربران لینک را می‌بینند. عدد به دست آمده ضربدر 100 شده و نتیجه به صورت درصدی بیان می‌گردد.

هرچه نرخ کلیک بیشتر باشد بیانگر آن است که نتایج نشان داده شده برای کاربران مطلوب تر بوده است.

 

Impression  :

 

Impression به معنی حضور شما در نتایج جستجو است. هر زمان که یک کاربر عبارتی را در گوگل جستجو کند برای تمام نتایج موجود در صفحه یک Impression ثبت میشود. حتی اگر شما در باکس های ویژه مانند نمایش نقشه یا نمایش تصاویر حضور داشته باشید یک impression برای شما لحاظ میشود.

اگر شما در انتهای صفحه دوم از نتایج جستجو گوگل باشید ولی کاربر به این صفحه مراجعه نکند برای شما Impression ثبت نمیشود ولی اگر کاربر وارد صفحه دوم شود حتی اگر تا پایین صفحه اسکرول نکند که نتیجه شما را مشاهده کند برای شما impression لحاظ می‌شود.

 

سعی گوگل برای بی اهمیت جلوه دادن CTR :

 

یکی از دیدگاه‌ها که نظر بسیاری از متخصصان سئو است، این است که از ابتدای شروع به کار موتور جستجو سایت‌های زیادی وجود داشتند که با قصد بالا آمدن در نتایج گوگل سعی در دور زدن گوگل و استفاده از روش‌های غیرقانونی می‌کردند. حال اگر این خبر رسما اعلام شود بازهم افرادی پیدا می‌شوند که به دنبال راه‌های اسپم برای دست‌یابی به رتبه‌های اول گوگل از این طریق باشند. بنابراین گوگل سعی دارد این موضوع را رسمی نکند تا یکی از فاکتورهای بسیار مهم و اساسی خود را از دست ندهد؛ البته چنین دیدگاهی ممکن است اشتباه باشد اما مورد قبول بسیاری از افراد فعال در این حوزه است و مسئله‌ای کاملا منطقی است.

 

CTR  در گوگل ادوردز :

 

تبلیغات ایجاد شده در گوگل ادوردز نیز دارای معیار CTR هستند. این معیار می‌تواند به صورت عمومی برای آگهی شما عمل کند؛ یا می‌تواند به صورت اختصاصی نرخ کلیک را بر مبنای هر کلمه کلیدی خاص در آگهی شما بسنجد. به هر حال هر چقدر CTR گوگل ادوردز شما بیشتر باشد، بازدید کننده بیشتری دریافت می‌کنید.

 

 CTR طبیعی :

 

CTR طبیعی که به آن Organic CTR میگویند نرخ کلیک های واقعی سایت است. امروزه شرکت های زیادی وجود دارند که با کمک ربات ها به شما امکان افزایش نرخ کلیک سایت را می‌دهند. CTR طبیعی نرخ کلیکی است که کاربر واقعی سایت آن را ایجاد کرده باشد. اهمیت نرخ کلیک طبیعی در این موضوع است که با کمک آن میتوان دریافت که کاربران واقعی سایت ما به چقدر جذب سایت ما شده‌اند و روی لینک ما در نتایج گوگل کلیک کرده اند. اگر از ربات‌هایی برای افزایش رتبه الکسا و مانند آن استفاده می‌کنید، نرخ CTR شما احتمالا واقعی نباشد. برخی از شرکت ها برای بالا بردن رتبه سایت های مشتریانشان عده‌ای را استخدام می‌کنند، که با دستگاه های مختلف و با کمک ابزار های پروکسی با ID های مختلف روی آدرس سایت در گوگل کلیک کنند. این روش برای بالابردن CTR موجب میشود نتوان میزان واقعی کاربر وارد شده به سایت را محاسبه کرد. افزایش نرخ کلیک بصورت تصنعی شاید باعث شود، بصورت موقت یک سایت بالا بماند، ولی بعد از آنکه این کلیک های تقلبی حذف شد سایت به جایگاه واقعی خود در گوگل خواهد آمد.

 

بالا بردن CTR تبلیغات گوگل :

 

کلمات کلیدی منفی :

 

کشف کلمه‌های کلیدی منفی به بهبود CTR سایت کمک می‌کند. در نتیجه می‌تواند موجب کاهش هزینه‌ها و بهبود نمرات کیفی آگهی شما شود.

کلمات کلیدی منفی بخش مهمی از یک حساب کاربری سالم AdWords است. کلمات کلیدی به گوگل توضیح می‌دهد که چه‌چیزی را می‌خواهید؛ اما کلمات کلیدی منفی به گوگل می‌گوید که شما مطلقا با چه جستجوهایی نمی‌خواهید آگهی‌تان نمایش داده شود.

ثبت کلمات کلیدی منفی موجب می‌شود که آگهی شما هزینه‌های کمتری برای کلیک‌های بی‌ارتباط و مضر بپردازد؛ و از طرفی موجب بالا رفتن CTR آگهی می‌شود.

 

کسب رتبه گوگل :

 

از مهمترین عوامل بالا رفتن نرخ کلیک روی یک سایت در گوگل، رتبه های بالاتر آن سایت و رسیدن به صفحه اول گوگل است. همانطور که می دانید گوگل تبلیغات کلیکی انجام می‌دهد و شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای به گوگل رتبه یک گوگل باشید. گوگل با بررسی نتایج حاصل از سایت‌هایی که این هزینه را پرداخته و رتبه یک گوگل بوده‌اند به این نتیجه رسید که رتبه یک گوگل بودن بعد از مدتی منجر به کاهش نرخ CTR می‌شود و این امر موجب شد گوگل سیستم جایگاه شناور سایت ها را ایجاد کند. در این سیستم سایت شما ممکن است از یک IP در یک جایگاه و از IP دیگری در یک جایگاه دیگر قرار داشته باشد. تحقیقات گوگل نشان می دهد که این روش نرخ کلیک روی سایت ها را افزایش می‌دهد.

 

انتخاب عنوان جذاب :

 

حتما از عناوینی استفاده کنید که برای کاربر جذاب باشند. در نتایج جستجو تایتل صفحه اولین چیزیست که کاربر آن را می‌بینند و شک نکنید که کاربر از یک عنوان جالب به راحتی رد نمی‌شود. در عنوان سایت یک سری نکات را مدنظر داشته باشید :

هیچ چیز مثل تکرار خسته کننده نیست پس از عناوین تکراری و بی‌روح دوری کنید.

کلماتی مثل بیشترین، کمترین، بهترین، بدترین، تنها و … تاثیر روانی بسیار زیادی دارند و کاربر را تشویق به کلیک می‌کنند.

استفاده از اعداد برای کاربران قابل توجه است. مثل بهترین تکنیک‌های سئو در سال 1398 یا 13 تکنیک افزایش سرعت سایت و...

 

توضیحات متا در نتایج جستجو :

 

توضیحات متا دقیقا زیر عنوان نمایش داده میشوند و فضایی بزرگتر ولی با فونت کوچکتر در اختیار شما قرار میدهد.

هنگام نوشتن توضیحات متا تلاش داشته باشید توضیحی دقیق از محتوای صفحه در اختیار او قرار دهید و با استفاده از جملات جذاب او را به مطالعه متن کامل مقاله سوق دهید. مثلا اگر در توصیف محصول خود بنویسید “به همراه هدیه ویژه” یا “همراه با ودیوی آموزشی” شانس شما برای انتخاب توسط کاربر بیشتر است. پیشنهاد میشود برای درک بهتر مقاله سئو توضیحات متا را مطالعه کنید.

 

خارج شدن از شبکه جستجوی گوگل :

 

بسیاری از کلیک‌هایی که شما در رابط کاربری AdWords مشاهده می‌کنید از وب‌سایت google.com نیست. بلکه از شبکه وسیعی از وب‌سایت‌های شریک گوگل به نام شبکه جستجوی گوگل می‌آید.

بعضی از این وب‌سایت‌ها می‌توانند با کیفیت باشند. در حالی که برخی از آنها اسپم کامل هستند. متاسفانه، گوگل اجازه نمی‌دهد که وب‌سایت‌های شریک جستجوی خاصی را به فهرست سیاه خود اضافه کنید.

بنابراین شما بین بودن در این وب‌سایت‌ها و نبودن، یک حالت را میتوانید انتخاب کنید. در نتیجه کلید این تصمیم‌گیری در آن است که تشخیص دهید آیا شبکه شریک گوگل برای شما مناسب است یا نه.

 

وجود Data highlighter ها :

 

گوگل به اهمیت های لایت کردن سایت در نتایج جستجو برای افزایش نرخ کلیک اشاره کرده است اما سایر منابع از این روش نامی نبرده‌اند. اما گوگل یکی از مهمترین منابع برای تعیین فاکتور های افزایش نرخ کلیک کاربران در صفحه نتایج جستجوی گوگل است. بنابراین اعلام می کنیم که قرار دادن ستاره و عکس بندانگشتی از عکس و یا فیلم موجود در سایت در صفحه نتایج جستجو گوگل به افزایش نرخ کلیک کمک می‌کند.

 

استفاده از علائم نشانه گذاری schema :

 

اسکیماها یک سری علائم نشانه‌گذاری هستند که درک سایت را برای موتورهای جستجو راحت‌تر می‌کنند. مثلا در صفحه نتایج، پایین دیسکریپشن سایت شاید یک سیستم‌ امتیازدهی ستاره‌ای دیده باشید. این یک Schema است. Schema Markup به طور مستقیم تاثیری در سئو ندارد. اما استفاده از این تکنیک باعث متمایز شدن شما بین سایر لینک‌ها می‌شود و نرخ کلیک را افزایش می‌دهد.