کامنت مارکتینگ (Comment Marketing)

از طریق نظرات کاربران، می‌توان برای سایت بازدیدکننده بیشتری جذب کرد که به آن کامنت مارکتینگ می‌گویند.

هر چه محتوای بهتری بنویسید، طوری که تعداد بیشتری تشویق شوند و برای مطلب‌تان کامنت بگذارند و یا در ادامه مطلبی که نوشته‌اید بحث چالشی به‌راه بیفتد، شما قدم بزرگ‌تری را در راه کامنت مارکتینگ و بهبود سئو سایت‌تان برداشته‌اید.

کامنت گذاری که با نام بازاریابی دیدگاه و یا کامنت مارکتینگ (Comment Marketing) به معنی افزایش بازدید وب سایت، افزایش فروش و یا بهبود سئو سایت از طریق درج نظرات کاربران است.

این تکنیک خارق العاده بازاریابی، به شدت به افزایش فروش، بازدید و رتبه سئو سایت شما کمک میکند.

کامنت مارکتینگ را میتوان در قسمت های مختلفی از یک کسب و کار اینترنتی مانند وبسایت، شبکه های اجتماعی، وبلاگ و … پیاده سازی کرد.

گوگل سیگنال بروز بودن محتوای سایت را از کاربران دریافت می‌کند. کامنت مارکتینگ یکی از روش‌هایی است که می توان محتوای صفحات وب سایت را آپدیت نگه داشت.

 

ترغیب کاربران برای اینکه کامنت بگذارند:

 

نوشتن محتوای ارزشمند:

اول از همه باید محتوای کاربردی تولید کنید. محتوایی که به نیازهای مخاطب پاسخ دهد و همین‌طور برای خواننده سوال ایجاد کند. چنین محتوایی می‌تواند مخاطب را به نظر دادن در مورد مطالب تشویق کند، از طرفی ممکن است سوال‌هایی در ذهن مخاطب ایجاد کند به طوری که ترغیب شود سوالاتش را از نویسنده مطلب بپرسد.

 

پاسخ به تمام ابهامات کاربران:

در طول متن، قسمت‌هایی وجود دارد که ممکن است ایجاد سوال یا ابهام کند؛ در این مواقع می‌توانید برای مخاطب‌ها توضیح بدهید که اگر ابهامی داشتند، سوالاتشان را در بخش نظرات بپرسند و همچنین این اطمینان را به آنها بدهید که پرسش‌هایشان را به طور کامل پاسخ می‌دهید و ابهامی باقی نخواهید گذاشت.

 

رعایت ادب و احترام:

درصورتی‌که کسی کامنت انتقادی گذاشت و با نوشته شما مخالفت کرد، با رعایت ادب پاسخ بدهید و سعی کنید با هوشمندی نقاط قوت نظرات‌شان را برجسته کنید. فرض کنید کسی از پیچیده بودن نوشته‌تان انتقاد کرد، می‌توانید او را به مقاله‌های آموزشی ساده‌تر سایت‌تان ارجاع بدهید و به‌علاوه از او بخواهید سوالاتی را که برایش پیش آمده، در بخش نظرات بپرسد. در هر صورت به مخاطب احترام بگذارید و باتوجه به ابهاماتی که دارد، راهنمایی‌اش کنید.

 

من مخالف هستم:

خودتان به عنوان نویسنده مطلب می‌توانید متنی بنویسید و مخالفت‌تان را در مورد موضوعی که اکثریت در آن اتفاق نظر دارند ‌بیان کنید و با آوردن دلایلی، این مخالفت را نشان بدهید. در این صورت کاربران با خواندن این متن تحریک می‌شوند تا نظرشان را بیان کنند و همین می‌تواند شروع یک بحث در بخش نظرات سایت باشد.

 

نظرات کاربران در سایت‌های فروشگاهی:

در سایت‌های فروشگاهی از کاربران بخواهید پس از خرید و استفاده از آن، دوباره به سایت برگردند و نظر‌شان را در مورد محصول مورد نظر بگویند. این کار هم باعث دیده شدن هرچه بیشتر محصول می‌شود و هم در صورتی‌که کاربران از محصول رضایت داشته باشند و این موضوع را بیان کنند، اطمینان خریداران دیگر هم جلب می‌شود و فروش محصول افزایش خواهد یافت.

 

درخواست نظر در انتهای مقاله:

در انتهای متن از مخاطب بخواهید که اگر نظر یا پیشنهادی در مورد مطلب دارد در قسمت کامنت‌ها بیان کند چون نظرات کاربران به شما ایده می‌دهد تا متن را ادامه دهید. خوانندگان با سوالاتی که مطرح می‌کنند چراغ‌هایی را برای ادامه بحث در ذهن شما روشن می‌کنند. سعی کنید در پاسخ به سوالات کاربران، پاسخ‌های کاملی بدهید و از کلمات کلیدی متن در نوشتن پاسخ‌ها استفاده کنید. این کار کمک می‌کند بتوانید یک مقاله طولانی و کامل، با توجه به جنبه‌های مختلفی از موضوع داشته باشید.

 

تکنیک های پاسخ دادن به دیدگاه کاربران:

 

شما بعنوان مدیر سایت باید دیدگاه‌های کاربران را در اسرع وقت پاسخ دهید. البته پاسخی دقیق و کامل! نباید اینطور تصور کنید که با ارائه پاسخ کامل و جامع به کامنت های کاربران وقت خود را تلف کرده اید. زیرا کامنت گذاری در پایین مقالات سایت باعث آپدیت شدن محتوای سایت خواهد شد و هر پاسخی که به کاربری می دهید مانند اینست که متن مقاله خود را توسعه دادید.

در هنگام پاسخ دادن به کامنت کاربران، بهتر است در انتهای پاسخ کامل و دقیقی که به کاربر دادید، از او سوالی مرتبط بپرسید تا کاربر را بیش از پیش درگیر کنید و او را تشویق به مشارکت بیشتر کنید.

اگر مقالاتی در سایت تان دارید که در یک بازه زمانی طولانی هیچ کامنتی از طرف کاربران دریافت نکرده، می توانید خودتان شروع کننده کامنت باشید. بعنوان مثال، ابتدا خودتان بعنوان مدیر سایت (یا نویسنده مقاله) سوالی را مطرح کنید که باعث به چالش کشیدن کاربران شود. همچنین می توانید بعنوان کاربر میهمان نظر مخالف نویسنده مقاله ارسال کنید. بنابراین برای پاسخگویی به کامنت کاربران سایت خود به اندازه کافی وقت صرف کنید.

 

اهداف کامنت مارکتینگ :

 

کسب بک لینک از طریق کامنت گذاری :

خیلی از افراد در حوزه سئو کامنت مارکتینگ را روشی برای کسب بک لینک رایگان و فعالیت در فروم ها و سایت های دیگر نگاه می کنند اما به تازگی گوگل ارزش و اعتبار بک لینک هایی از این دست را کاهش داده و اثر گذاری این تکنیک را کم کرده است.البته این کاهش اثر به معنی فراموش کردن این تکنیک نیست بلکه می بایست تلاش کنید مسیر بهتری را جایگزینش کنیم.

 

بهبود سئو سایت با پاسخ گویی به نظرات کاربران :

علاوه بر کسب بک لینک رایگان میتواند برای بهبود وضعیت سئو سایت هم از نظرات کاربران استفاده کرد. گوگل اهمیت ویژه‌ی به فعالیت کاربران در سایت ها می دهند و وجود نظرات یکی از نشانه های رضایت کاربر از محتوای سایت ها است.

همینطور با افزایش تعداد دیدگاه ها عملا محتوای صفحه نیز بیشتر خواهد شد. با توجه به اینکه دیدگاه کاربران همراه با سوالات و اصطلاحات رایج در آن حوزه است شانس شما را برای کسب جایگاه در عبارات طولانی تر به شدت افزایش میدهد.

 

افزایش فروش با هدف گذاری در قسمت نظرات سایت :

یکی دیگر از تکنیک های معمول در کامنت مارکتینگ افزایش فروش یا اعتماد سازی برای مشتریان است.وقتیکه یک کاربر وارد صفحه محصول شما میشود، با مطالعه نظرات کاربران از پشتیبانی خوب و کیفیت محصول شما مطمئن شده و رغبت بیشتری برای خرید از سایت خواهد داشت.

 

تاثیر کامنت مارکتینگ بر سئو و بهینه سازی سایت :

 

1-افزایش میزان رضایت کاربران از محتوای صفحات :

یکی از معیارهای سئو و بهینه سازی سایت رضایت کاربران است . گوگل راه های زیادی برای بررسی و سنجش میزان رضایت کاربران از وب سایت ها دارد که همگی توسط الگوریتم رنک برین آنالیز می شوند.صفحاتی از وب سایت ها که دارای قسمت نظرات است و همینطور محتوایی ویژه و سوال برانگیز ارائه می دهند دارای زمان حضور بیشتری است.

 

2- بروزرسانی مستمر محتوای صفحات سایت :

گوگل توجه بسیار زیادی به محتوای تازه و البته محتوای ماندگار دارد. ارسال دیدگاه در یک صفحه نشان دهنده ماندگاری محتوا و ارزشمند بودن آن است. همچنین با ارسال هر دیدگاه جدید عملا محتوای صفحه شما به روز رسانی شده و بخش جدیدی به آن اضافه میشود. این دو اتفاق هم بر بهبود جایگاه و هم در حفظ رتبه شما تاثیرگذار هستند.

 

3- توسعه کلمات و عبارات کلیدی محتوا :

هر کاربری که وارد سایت شما می‌شود دانش و ادبیات منحصر بفردی دارد. سوالات کاربران عموما با همین ادبیات خاص و با استفاده از عباراتی غیر رسمی ولی رایج مطرح می‌شوند. این پراکندگی ادبیات موجب میشود که شما عبارات متنوعی در مورد همان مفهوم کلیدی در صفحه خود داشته باشید.

همچنین احتمال بسیار زیادی دارد که عبارات یا سوالات درج شده توسط کاربران در بخش نظرات سایت توسط کاربر دیگری جستجو شود و در این شرایط سایت شما نتیجه ای بسیار ارزشمند از نظر گوگل خواهد بود.

 

4- بهبود لینک سازی داخلی سایت

 

5- افزایش زمان حضور کاربران در سایت به علت مطالعه کامنت سایر کاربران