کوتاه از جهان علم 1397-02-05

حذف 8.3 میلیون ویدئوی نامناسب از یوتیوب در ۳ ماه
مهر -سایت به اشتراک گذاری ویدئوی یوتیوب در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۷ موفق به پاک کردن حدود 8.3 میلیون ویدئوی نامناسب شده است.این اقدام واکنشی به انتقادات گسترده از گوگل بوده است. گوگل مالک یوتیوب متهم به این است که برای پاک کردن ویدئوهای مروج تروریسم، هرزه نگاری، خشونت، نژادپرستی و ... تلاش کافی نمی کند و به این نوع مسائل کم توجه است.بخش اعظم ویدئوهای پاک شده هرزنامه یا حاوی محتوای مستهجن و غیراخلاقی بوده اند. بیش از ۸۰ درصد ویدئوهای پاک شده از این مجموعه توسط روبات های هوشمند و نه انسان ها شناسایی شده اند. این امر نشان دهنده اتکای فزاینده گوگل به فناوری های هوشمند و خودآموزی رایانه ها برای کشف موارد سوءاستفاده از یوتیوب است.
 پیام‌رسان لاین هم درصدد توسعه بلاک‌چین اختصاصی
 ایسنا -اپلیکیشن پیام‌رسان لاین به تازگی اعلام کرده که می‌خواهد به منظور توسعه پلتفرم اقتصادی مبتنی بر ارزهای دیجیتالی، فناوری بلاک چین را برای خود ایجاد کند.این در حالی است که کشورها و دولت‌های بسیاری از جمله برخی دولت‌های اروپایی همواره مردم و سرمایه‌گذاران را از مبادله و نقل و انتقالات پول با استفاده از ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین منع کرده‌اند و به سرمایه‌گذاری در این ارز جدید که در اصل واقعیت فیزیکی ندارد و گفته می‌شود از آن به منظور پولشویی و قاچاق استفاده می‌شود، هشدار داده‌انداما ایوین پارک - مدیر ارشد بخش تکنولوژی در اپلیکیشن لاین  - در این باره می‌گوید: این شرکت مدت هاست که درصدد توسعه فعالیت‌های اقتصادی و پلتفرم اختصاصی مبتنی بر بلاک چین برای خود است. این پلتفرم، قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار گسترده‌ای را در اختیار کاربران لاین خواهد گذاشت این امر بدون شک، به محبوبیت آن اضافه خواهد کرد.وی افزود: اپلیکیشن لاین بدین منظور از برترین توسعه‌دهندگان بلاک چین فعال در ژاپن، کره جنوبی و برخی کشورهای دیگر در جنوب شرق آسیا دعوت به استخدام و همکاری کرده است تا بتواند هرچه زودتر در مسیر دستیابی به هدف خود، توسعه پلتفرم مبتنی بر فناوری بلاک چین اختصاصی، گام بردارد.طبق آخرین آمار، ارزش سهام اپلیکیشن پیام‌رسان لاین که دفتر اصلی آن در شهر توکیوی ژاپن مستقر شده است، به 10.75 میلیارد دلار می‌رسد و این پیام‌رسان حدود ۱۶۸ میلیون کاربر فعال در ماه دارد که بیشتر آن‌ها در کشورهایی نظیر ژاپن، تایوان، تایلند و اندونزی هستند.
عامل اصلی رسوایی فیس بوک مجبور به عذرخواهی شد
مهر -الکساندر کوگان محقق دانشگاه کمبریج و عامل اصلی رسوایی موسسه کمبریج آنالیتیکا سرانجام از فیس بوک به علت سوءاستفاده از داده های خصوصی کاربران عذرخواهی کرد.او گفته زمانی که اقدامات تحقیقاتی خود را با استفاده از این داده ها انجام می داده بر این تصور نبوده که در حال انجام کار اشتباهی است.فیس بوک در هفته های اخیر به علت رسوایی ناشی از استفاده بدون اجازه موسسه کمبریج آنالیتیکا از داده های خصوصی بیش از ۸۷ میلیون کاربر فیس بوک مورد انتقادهای شدید قرار گرفته و بسیاری از کاربرانش فعالیت خود در این شبکه اجتماعی را تعلیق کرده یا کاهش داده اند.وی تصریح کرده است: من فکر می کنم ایده اصلی ما – این که همه می دانند و کسی اهمیت نمی دهد – از اساس اشتباه بوده است و اگر این ایده غلط بوده پس کار ما درست و عاقلانه نبوده است و من از این بابت متاسف هستم.
 اینستاگرام، گردشگری را در جهان متحول کرده است!
ایسنا -بر اساس تازه‌ترین یافته‌های پژوهشگران فعال در حوزه فضای مجازی و رسانه، شبکه اجتماعی اینستاگرام با افزایش محبوبیتش در سال های اخیر، توانسته صنعت گردشگری و توریسم را در جهان متحول کرده و رونق خاصی ببخشد.به گونه‌ای که هم اکنون بیشتر مردم به دنبال آن مکان‌هایی برای سفر و گردش هستند که عکس‌های زیبای آن را در صفحات مجازی موجود در شبکه اجتماعی اینستاگرام مشاهده کرده‌اند.حالا پژوهشگران به تازگی در جدیدترین تحقیقاتی که انجام دادند، به این نتیجه رسیده‌اند که تصاویر به اشتراک گذاشته شده در اینستاگرام سلیقه و تمایل شهروندان به گردشگری را تغییر داده است بدین ترتیب که آن ها با مشاهده و کشف نقاط جغرافیایی جدید و مناظر طبیعی و تاریخی، به مشاهده آن از نزدیک و سفر کردن به منطقه مذکور علاقه مند می شوند بنابراین می توان گفت که اینستاگرام توانسته است نقش پررنگی در رواج توریسم و گردشگری اعم از بوم گردی، طبیعت گردی و گردشگری خارجی ایفا کند.این تحقیقات می تواند به معنای آن باشد که اینستاگرام از ظرفیت های بسیار زیادی برخوردار است تا در زمینه های مختلف نظیر توسعه و رواج صنعت گردشگری و توریسم به کار گرفته شود.بر اساس آخرین تحقیقات و آمار منتشر شده در ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی، بیشترین تعداد کاربران این شبکه اجتماعی به کشورهای ایالات متحده آمریکا با بیش از ۱۱۰ میلیون کاربر، برزیل با بیش از ۵۷ میلیون، اندونزی با ۵۳ میلیون، هند با ۵۲ میلیون، ترکیه با ۳۳ میلیون، روسیه با ۲۹ میلیون، ایران با ۲۴ میلیون، ژاپن با ۲۲ میلیون، انگلستان با ۲۱ میلیون و مکزیک با ۲۰ میلیون کاربر فعال در ماه تعلق دارد.
آمازون روبات خانگی می سازد 
مهر -به نظر می رسد آمازون مشغول ساخت یک روبات خانگی است که همراه کاربر به قسمت های مختلف خانه می رود.پروژه ساخت روبات های خانگی این شرکت بخشی از برنامه ای به نام Vestaاست. این پروژه که در Lab۱۲۶ آمازون انجام می شود، پیش از این نیز بلندگوی صوتی اکو، دستگاه های کیندل، تبلت های فایر و موبایل فایرفون را ساخت. پیش بینی می شود تا پایان ۲۰۱۸ میلادی آمازون روبات مذکور را میان کارمندان خود آزمایش کند. اما این محصول قبل از ۲۰۱۹ تجاری نخواهد شد.