Landing Page صفحه فرود (صفحه هدف)

صفحه فرود صفحه‌ای ساده و مجزا در وب‌سایت شماست که با هدف جذب کاربر و بالا بردن نرخ تبدیل (Conversion) ساخته می‌شود. و به عنوان صفحه هدف یا صفحه فرود کاربر می باشد و مخاطبان به شکل های متفاوت و از طریق های مانند شبکه های اجتماعی، تبلیغات و یا موتورهای جستجوگر به آن صفحه وارد می شوند . کاربر بدون هیچگونه جستجویی ، محتوای مورد نظر خود را در سایت شما پیدا کند ، به عبارتی دیگر توجه کاربران را به محتوای مورد نظر خود که آنها به خاطر آن وارد سایت شما شده اند را جلب کنید .
دلیل این نامگذاری این است واژه landing عمده ی کاربرد آن در علوم هوا فضا و هواپیما است.به نقطه ای که خلبان هواپیما در آن فرود می آید نقطه لندینگ می گویند.این نقطه توسط برج مراقبت به خلبان اعلام میشود.چه ارتباطی بین لندینگ هواپیما و این صفحه از سایت وجود دارد که به آن صفحه لندینگ میگویند؟در اینجا مدیر سایت و کسی که بنر تبلیغاتی را برای سایت تنظیم میکند حکم برج مراقبت را دارند و صفحه ای که بعد از کلیک کاربر روی بنر تبلیغاتی به آن هدایت میشود هم صفحه فرود.زیرا کاربر مستقیم وارد صفحه ای میشود که ما مشخص کرده ایم.
در واقع صفحه فرود، برای تجارت شما، نقش یک آهنربا را بازی می‌کند و سبب می‌شود تا علاقه‌مندان به خدمات و محصولات شما را به سوی خود جذب کند.
Landing Page، باید نمادی از برند شما باشد، بنابراین برای طراحی Landing page،  لازم است تا با نکات طراحی و همچنین محتوایی که کاربران به آن نیاز دارند، آشنا باشید تا بتوانید نتیجه مطلوب کسب کنید.هر صفحه فرود معمولاً دو ویژگی بسیار مهم دارد
1.    دارای یک فرم است.
2.    صرفاً برای جمع‌آوری اطلاعات از مخاطب طراحی شده است.
به عبارت دیگر، همۀ صفحات فرود، نوعی صفحۀ وب هستند، اما هر صفحه‌ی وب Landing Page به حساب نمی‌آید.

تکنیک ها و نکاتی برای طراحی یک Landing Page مناسب:

روی یک هدف خاص متمرکز شوید:


باید یک هدف ویژه داشته باشید کارهایی که تمایل دارید بازدیدکنندگان انجام دهند. برای ایجاد Lead Generation، یک فرم نظرخواهی در صفحه قرار دهید.
قبل از ایجاد صفحه فرود، از خود بپرسید که می‌¬خواهید بازدیدکننده صفحه فرود شما، چه‌کاری انجام دهد. این اقدام تنها کاری است که شما باید راجع به آن صحبت کنید و تنها چیزی است که بازدیدکننده صفحه شما می‌¬تواند آن را انجام دهد.

یک عنوان چشم‌گیر:


همه چیز از عنوان شروع می‌شود. ایجاد علاقه، جلب توجه و درک موضوع همگی با عنوان اصلی ارتباط مستقیم دارند. عنوان، اولین و مهم‌ترین بخش یک صفحه فرود است. عنوان باید توجه مخاطب را جلب کرده و به مخاطب توضیح دهد که محصول مورد نظر دقیقاً چیست. همچنین بهتر است که توضیحات شما کوتاه باشد. هرگز برای نوشتن عنوان، بیشتر از 20 کلمه استفاده نکنید. در بهترین حالت، باید از 10 کلمه استفاده شود.


توضیحات کامل و دقیق :


کاربری که جذب شده است تا در مورد چیزی که تبلیغ کرده‌ایم بیشتر بداند باید با محتوایی کوتاه و مناسب روبرو شود که جواب همه‌ی سوالات مهم خود را بگیرد و تصمیم خود را برای خرید نهایی کند.
حجم متنی که می‌نویسید به این بستگی دارد که اهداف کمپین شما در مورد چیست. مثلا اگر می‌خواهید کاربر یک فایل را دانلود کند یا در خبرنامه عضو شود، کافیست دو سه مزیت این کار را بنویسید و تمام. اما اگر کاربر قرار است محصولی را بخرد، باید توضیحات شما در مورد محصول در حدی کامل باشد که اساسی‌ترین سوالات خریدار به صورت واضح پاسخ داده شود. توجه کنید که کاربر حوصله خواندن تبلیغات را ندارد پس تا جای ممکن کوتاه بنویسید.
در نوشتن متن سعی کنید مخاطب را درگیر کنید و او را مورد خطاب قرار دهید. همچنین اگر می‌خواهید مزیت‌های محصول را بنویسید، از کلمات توصیفی مثل بهترین، با کیفیت‌ترین و …  کمتر استفاده کنید و به جای آن اعداد و آمار را نشان دهید.


استفاده از المان‌های جذب Lead :


اصولا در صفحات فرود می‌بایست یک ارزش منحصر به فرد ارائه داد به گونه‌ای که مخاطبین این احساس را دریافت کنند که در برابر ارائه اطلاعات خودشان به شما، یک ارزش خاص دریافت می‌کنند.
چینش محتوا نباید به گونه‌ای باشد که سبب غرق شدن مخاطب گردد و این نکته را بدانید که شما فقط ۸ ثانیه فرصت دارید که مخاطب را برای دریافت اطلاعاتش، راضی کنید.
از جمله المان‌های مهم و تاثیرگذار در جذب مخاطب بیشتر، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
– عنوان یا سرتیتر (مهم‌ترین ارزش کلیدی را در این عنوان ذکر کنید)
– زیرعنوان (برخی از صفحات فرود ممکن است بیان ارزش‌ها را به زیر عنوان‌هایی تقسیم کنند)
– کلید‌های Call To Action  (استفاده از متن‌های جذاب با تضاد رنگی برای اینگونه کلید‌ها)
– بیان مزیّت‌ها (سعی کنید حداقل ۵ مزیّت‌ خدمات یا محصولات خودتان را در این صفحه بنویسید )
– استفاده از فرم ثبت اطلاعات (برای دریافت اطلاعات تماس مخاطب، نیاز به یک فرم دارید)

پیام¬‌های خود را با اولویت‌¬بندی در بالای صفحه ذکر کنید:

برای فهمیدن چیزی که پیشنهاد شما است و چرا به آن اهمیت می¬‌دهید، کاربر را مجبور به اسکرول کردن صفحه نکنید. مهم¬ترین پیام-‌های شما بایستی در بالای صفحه قرار بگیرند، تا افرادی که به‌طور اتفاقی وارد صفحه می‌¬شوند، آن را از دست ندهند.
در بقیه Landing page سایر اطلاعات مفید و قوی خود را ارائه کرده و اطلاعات پشتیبانی مهم را در معرض دید قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که پیام¬‌های قدرتمند و گام‌به‌گام شما، بازدیدکننده را برای خواندن آن¬‌ها مجذوب می‌¬کند.

استفاده از ویدئو و عکس :

معمولا مخاطب قبل از آنکه متن را بخواند به عکس و ویدئو توجه می‌کند. در ضمن مخاطب اطلاعاتی را که به صورت تصویری نشان می‌دهید را بهتر و سریع‌تر درک می‌کند. وجود تصاویر در صفحات فرود قطعاً تاثیرگذار خواهند بود.
تصاویری که به کار می‌برید باید بزرگ بوده و مرتبط به کسب و کار شما باشند. اگر در سایت‌تان محصولی را به فروش می‌رسانید، صفحه فرود شما حتماً باید تصویری از آن محصول داشته باشد. اگر کار شما خدماتی است که آن تصویر درست همانند عنوان اصلی، وظیفه جلب توجه مخاطب را به عهده دارد. فراموش نکنید که کیفیت این تصاویر نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. سعی کنید همان اطلاعاتی که می‌خواهید به صورت متن عنوان کنید را در قالب عکس و نمودار نشان دهید.
و اما ویدئو، ویدئو چیزی است که می‌تواند قدرت لندینگ پیج شما را چند برابر کند. تقریبا همه‌ی کسانی که می‌خواهند محصولی را بخرند، ترجیح می‌دهند قبل از خرید محصول ویدئویی در مورد آن ببینند.

طرّاحی ساده صفحات فرود :

بهترین نوع طراحی برای صفحات فرود، طراحی با نگاه مینیمالیستی است به این معنی که شما بتوانید در ساده‌ترین حالت، صفحات فرود خود را شکل دهید.
سعی کنید از فضاهای سفید به صورت متعادل استفاده کنید. کاربر نباید با ورود به صفحه شما، گیج و سردرگم شود و نداند که از کجای صفحه شروع به مرور مطالب شما کند. برای بهبود این موضوع می‌توانید از بالا به پایین یک جریان هدایت مخاطب به پایین صفحه ایجاد کنید.کاربران عادت دارند تا صفحات را به پایین اسکرول کنند، پس بلوک‌های ساده‌ای ایجاد کنید و سعی کنید با درج متن، تصویر و حتی قرار دادن یک ویدیویِ کوتاه، منظور اصلی را برسانید و اینکه قرار است چه ارزشی را به مخاطب خود، هدیه دهید.
سعی نکنید که از تصاویر با حجم بالا استفاده کنید، زیرا بارگزاری صفحه را با مشکل رو‌به‌رو خواهد کرد و کاربر را خسته می‌کند.فونت‌ها باید به اندازه کافی بزرگ و قابل خواندن باشد و نکته بسیار مهم اینکه حتما سعی کنید نحوه نمایش صفحات فرود در موبایل را بررسی کنید.

برای مخاطبان هدف خود، مزایای ویژه خود را ارائه دهید:

مصرف‌کنندگان برای برند یا شرکت‌¬ها اهمیتی قائل نیستند. آن¬ها به دنبال این هستند که چگونه برند شرکت می‌¬تواند در بهتر کردن زندگی به آن¬‌ها کمک کنند. با توجه به این نکته Landing page شما باید به وضوح مزایای چشم ¬اندازهای شما را برجسته کند.
آیا باعث صرفه‌¬جویی در زمان و هزینه‌¬های آن‌¬ها می‌¬شود؟ استرس آن¬ها را کاهش داده و آرامش ذهنی آن‌¬ها را بهبود می‌¬دهد؟ برای آن¬‌ها مشتری آور یا پول¬ساز است؟ اطمینان حاصل کنید که مزایا را بدون آشفتگی ذهنی درک خواهند کرد.

یک توضیح تکمیلی داشته باشید :

اگر کاربر متوجه نشود موضوع از چه قرار است، به سرعت سایت را ترک خواهد کرد. توضیحات تکمیلی باید در صفحات فرود وجود داشته باشند و لحن آنها نیز باید ساده، مستقیم و قابل فهم باشد.
لازم نیست که این توضیح خود یک پاراگراف جدا باشد، بلکه زیر عنوان، تصویر یا حتی خود عنوان اصلی نیز بسته به شرایط می‌توانند این نقش را ایفا کنند. دیگر ویژگی مهم این توضیحات، نشان دادن منافع کاربر است. مثلاً به جای آنکه بگویید "ما وب‌سایت می‌سازیم"، بگویید "به کمک ما وب‌سایت خود را ساخته و به صورت آنلاین درآمد کسب کنید".
دکمه‌های Call To Action مهم‌ترین بخش لندینگ پیج هستند و در بیشتر صفحات فرود دیده می‌شوند. این دکمه‌ها معمولا به هدف اصلی مارکتینگ می‌رسند. مثلا به صفحه پرداخت. یعنی کاربر روی این دکمه کلیک می‌کند و محصول را می‌خرد یا روی دکمه کلیک می‌کند تا فایلی را که ما می‌خواهیم دانلود کند و …

نشانه‌هایی برای اعتماد و رضایت عمومی داشته باشید :

مردم دوست دارند که با المان‌هایی رو‌به‌رو شوند که اعتمادشان را بالا ببرد. برای این کار سعی کنید تصویر و نظرات مشتریان راضی را قرار دهید و از آن بهتر سعی کنید از نظر چند مخاطب حرفه‌ای خود، صدا ضبط کرده و آن را به صورت آنلاین در صفحه فرود منتشر کنید. مردم زمانی که متوجه می‌شوند افراد بسیاری از خدمات شما راضی بوده‌اند، بهتر مجاب می‌شوند تا برای قدم اول، اطلاعات خود را در اختیارتان قرار دهند.
نکته دیگر اینکه، اگر گواهی و یا نشان‌ اعتباری از سازمان یا مرکز خاصی دریافت نموده‌اید، حتما تصویر آن را در صفحه Landing خود قرار دهید. (مثلا نماد اعتماد الکترونیک یا … )

ویژگی‌¬های مطلوب را توضیح دهید:

مطلوب¬‌ترین ویژگی‌¬های جذب مشتری شما چیست؟ لیستی از این ویژگی‌¬ها را ارائه دهید، مانند فهرستی که راجع به فصل¬‌های یک کتاب یا موضوعاتی که در یک سمینار اینترنتی عنوان می¬‌شود. مزایا ممکن است به فروش برسند، اما ویژگی¬‌ها ثابت می¬‌کنند که این مزایا به دست می¬‌آیند یا خیر.

جریان منطقی:

جریان منطقی یک صفحه فرود درست به اندازه محتوای آن اهمیت دارد. یک مشتری واقعاً علاقمند، Landing Page را کامل مطالعه خواهد کرد. به خاطر همین افراد هم که شده، باید این افراد را در یک مسیر فکری هدایت کنید که منطقی و قانع‌کننده باشد.
صفحه فرود شما باید با توضیحاتِ کامل از جمله منافع مشتری آغاز شده و با یک Call to Action خوب پایان یابد. صفحه فرود را به چند بخش تقسیم کرده و در هر کدام از یکی از ویژگی‌های خدمات خود سخن بگویید.
محل دکمه CTA اهمیت فراوانی دارد. شما حتی می‌توانید از چندین CTA استفاده کرده و هر کدام را در یکی از بخش‌های لندینگ پیج خود قرار دهید. در صفحه فرود خود از مولفه‌های متقاعدکننده استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که صفحات فرودِ طولانی در صورت جذاب بودنِ مطالب، بسیار اثربخش هستند. از به کار بردن فُرم‌های طولانی هراس نداشته باشید.

فرم ورود اطلاعات :

در لندینگ‌هایی که برای دریافت اطلاعات از کاربر طراحی شده است، می‌توان فرم را به دو صورت طراحی کرد:
۱- فرم به صورت ساده در صفحه نمایش داده شود.
۲- فرم پشت یک دکمه CTA باشد و با کلیک روی دکمه فرم نمایش داده شود.
در طراحی فرم سعی کنید که اندازه فیلد‌ها و متن کوچک نباشد، تنها فیلدهای ضروری را قرار دهید و سعی کنید تعداد آنها کم باشد. همچنین بهتر است با استفاده از placeholder به کاربر نشان دهید در هر فیلد چه چیزی را باید بنویسید.

توجّه ویژه به طراحی صفحه فرود برای موبایل :

با افزایش روز افزون تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند، اهمیّت این نوع دستگاه‌ها بیشتر شده و ما باید به عنوان یک وبمستر یا صاحب یک تجارت آنلاین، از این نکته غافل نشویم.
بنابراین توصیه می‌کنم که حتما پس از طراحی صفحه Landing Page، آن را در انواع دیوایس‌های همراه تست کنید و مشکلات موجود در نمایش صفحه را برطرف کنید.  ( برای این کار می‌توانید از امکان تست نمایش صفحات وب در مرورگر گوگل کروم استفاده کنید )

یک راه ارتباطی مشخص ارائه کرده و آن را تکرار کنید:

می¬‌خواهید وقتی کاربران Landing page شما را مشاهده می‌¬کنند، چه‌کاری انجام دهند؟ برای Lead Generation، به‌احتمال‌زیاد می خواهید که آن‌¬ها فرم و آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دهند. راه ارتباطی با شما باید واضح باشد، به این معنی که حداقل در بالا و پائین Landing page خود CTA مناسب قرار دهید.

مطرح کردن یک موضوع دردناک :

آدم‌ها از درد و رنج فراری هستند و برای دوری از آن هر کاری می‌کنند. هر محصول یا خدمتی که در دنیا وجود دارد به نوعی در تلاش است دردی را تسکین بدهد. اگر مخاطب‌تان را وادار کنید به مشکلی فکر کند، به صورت خودکار به راه حل آن  که محصول یا خدمات شماست فکر خواهد کرد.

فضای خالی :

در طراحی لندینگ پیج سعی کنید از فضای خالی بیشتری استفاده کنید و فاصله‌ی بین عناصر صفحه را افزایش دهید تا کاربران با دیدن صفحه حس نکنند که قرار است چند دقیقه درگیر خواندن متن و دیدن عکس و … شوند.

امکانات اشتراک‌گذرای را فرآهم کنید :

با ایجاد امکان به اشتراک گذاری صفحه فرود در شبکه‌های اجتماعی، به بیشتر دیده شدن صفحه توسط مخاطبین خود، کمک خواهید کرد. حتی امکان معرفی این ارزش ویژه از طریق آدرس ایمیل فرآهم کنید. شاید بعضی افراد علاقه داشته باشند که صفحه فرود شما را، توسط آدرس ایمیل به اشتراک گذارند.

ارائه دلیل اجتماعی :

یکی از بهترین راه¬‌های ایجاد اعتماد بین کاربران، بیان توصیفات در Landing Page است. این کار که نوعی اثبات اجتماعی است، باعث می¬‌شود که حس اعتماد در کاربران شکل بگیرد، و دلیل واضحی برای ارائه آدرس ایمیل خود به شما داشته باشند.
اگر سایر افراد در ارتباط با شما موفق باشند، احتمال دارد که بازدیدکنندگان، بیشتر فکر کنند که در این کار موفق خواهند بود. در نتیجه آن¬‌ها بیشتر به برقراری تماس با شما علاقه‌مند شده و فرم ارتباط با شما را ارسال خواهند کرد.

از لذت‌ها سخن بگویید :

ما آدم‌ها همان قدر که از درد فراری هستیم، به دنبال لذت هم می‌رویم. در لندینگ پیج خود، حتما به لذت استفاده از محصول یا خدمات‌تان اشاره کنید. هر محصول یا خدمتی می‌تواند به شکلی ارائه شود که هم لذت احساسی و هم لذت روانشناختی را به مخاطب نشان دهد.

سربرگ و پابرگ :

خیلی خلاصه بگویم. این دو را حذف کنید. کاربر قرار است فقط روی یک موضوع متمرکز شود و این دو بخش توجه را از کاربر می‌گیرند. این مسئله شامل منو هم می‌شود! فکر نکنید که کاربر چطور بقیه سایت را ببیند. کاربر قرار نیست سایت را ببیند قرار است فقط یک کار را انجام دهد. همان کاری که لندینگ پیج برای آن طراحی شده است.

نقل‌ قول‌های اطمینان دهنده :

برای یک کاربر ناآشنا که هنوز به وب‌سایت مورد نظر اطمینان نکرده است، چه چیز بهتر از آنکه ببیند دیگر کاربران هم آن وب‌سایت را تایید کرده‌اند؟ استفاده از نقل‌ قول‌های افراد، امروزه تبدیل به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای جلب اعتماد مخاطبان شده است.
از جملات افراد واقعی استفاده کنید. اگر این افراد مشهور باشند که چه بهتر! اما سعی کنید این نقل قول‌ها را تا حد ممکن طوری انتخاب کنید که به جامعه هدف شما نزدیک باشند. حتماً از تصاویر و حتی‌الامکان از ویدیوهای آن افراد هم استفاده کنید.

علامت‌های تجاری و شاخص‌های اعتماد :

کاربر دنبال چیزی است تا به شما و محصولتان اعتماد کند. در لندینگ پیج سعی کنید به صورت مرتبط نمادها و جوایزی که محصول شما گرفته است یا شاخصه‌هایی که دارد را نمایش دهید. نماد اعتماد، برند محصول و … از این دسته نمادها هستند. البته در مورد این مسئله هوشمندانه عمل کنید و سعی کنید چیزهای غیرمرتبط را نمایش ندهید.

گارانتی‌ها :

استفاده از نمادهایی که اطمینان می‌دهند خدمات و محصولات شما واقعی هستند می‌تواند در موفقیت Landing Page شما بسیار موثر باشد. برای ما ایرانی‌ها، چندسالی است که لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی یا ای نماد تبدیل به یکی از عوامل اطمینان‌دهنده در هنگام استفاده از وب‌سایت‌های فروش شده است.

روی بهینه‌سازی سرعت صفحه کار کنید :

با هر ترفندی که می‌توانید( مثل کاهش حجم عکس‌ها) سرعت load صفحه را افزایش دهید. لندینگ پیج جزئی از مارکتنیگ است و در مارکتینگ نباید کاربر را معطل کنیم.
لندینگ پیج‌ها را می‌توان به عنوان صفحه‌ی مکمل( لینک) تبلیغات استفاده کرد اما این تنها کاربرد لندینگ پیج‌ها نیست. هرجا که می‌دانید کاربر وارد سایت شما می‌شود( مثلا با جستجو در کلمه‌ای خاص در گوگل) و شما می‌خواهید کار خاصی انجام دهد، می‌توانید از لندینگ پیج استفاده کنید. ممکن است یک سایت ۱۰ لندینگ پیج مختلف داشته باشد و شما حتی یکی از آن‌ها را ندیده باشید چون هرکدام برای کاری و در کمپین خاصی استفاده می‌شود. بعضی سایت‌های بزرگ تا ۴۰ صفحه فرود متفاوت دارند!