SERP (search engine result page)

SERP مخفف عبارات یا کلمات Search Engine Result Page  است. که به صفحه نتایج موتور جستجو در زمان جستجوی یک عبارت گفته می‎شود. در اصل به صفحه نتایج حاصل از جستجو SERP گفته می‌شود. هر SERP بی‎همتا است، حتی در زمانی که جستجو برای یک کلمه کلیدی همسان به وسیله دو کاربر انجام می‎شود. چون موتورهای جستجو از شاخص‎هایی فراتر از کلمات کلیدی به منظور نشان دادن نتایج استفاده می‎کنند. به عبارتی جایگاه آن عبارت و کلمه خاصی که در گوگل جستجو میکنید و رتبه ای که گوگل سایت شما را با آن جایگاه نمایش میدهد.
نتایجی که در صفحه موتور جستجو  نمایش داده می‌شود همیشه یکسان نیست و در حال تغییر است.دلیل این مورد می‌تواند به خاطر تغییرات در الگوریتم ، به وجود آمدن صفحات و سایت های جدید ، رقابت موجود بین سایت ها و افت برخی از آن‌ها باشد.
به عنوان مثال مکان فیزیکی، تاریخچه مرورگر، علایق و حتی معنی کلمات کلیدی همگی مورد بررسی قرار می‎گیرند. به شکل کلی در صفحه نتایج موتورهای جستجو دو جایگاه متفاوت به منظور نشان دادن نتایج حاصل از جستجو دیده می‎شود. اغلب اوقات برترین رتبه‎های نتایج جستجو به وب‎سایت‎هایی اختصاص داده می‎شود که بابت این قضیه پول پرداخت کرده‎اند. دسته دیگر را فهرستی تشکیل می‎دهند که به وسیله خزندگان موتورهای جستجو ایندکس شده‎اند.
SERP  و SEO  دو چیز متفاوت هستند ولی SERP زیر مجموعه SEO میباشد.

اهمیت مفهوم SERP :

جدال سختی که برای قرار گرفتن در صفحات و رتبه‌های اول موتور های جستجو حاکم است فرارگیری در رتبه‎های بالای نتایج جستجو را مفهوم سئو شکل می‎دهد. آمارها نیز نشان می‎‎دهند که بیش از 91 درصد کاربران تنها صفحه اول جستجو را بررسی می‎کنند و صفحات بعدی حتی دوم نادیده گرفته می‎شوند. در نتیجه اهمیت صفحه اول نتایج جستجو به‌قدری است که عدم قرارگیری در این صفحه به معنای شکست در سئو است. استراتژی مناسب در بحث گزینش کلمات کلیدی و انتخاب رقابتی‎ترین واژه‎های کلیدی به منظور قرارگیری در صفحه اول بسیار موثر هستند.

مهمترین امکانات SERP:

ادوردز پایین صفحه (Adwords Bottom)و ادوردز بالای صفحه (Adwords Top):


شامل تبلیغاتی می باشد که در پایین صفحه گوگل آورده می شود که البته امروزه این تبلیغات در بالا و ستون سمت چپ آورده می شود که البته بر روی نتایج ارگانیک مخصوصا در موبایل و در CTR تاثیر منفی دارد، که با کلمه Ad در ابتدای لینک نیز آغاز می شود. تبلیغات گوگل بر اساس ارتباط با کلمه مورد جستجو، مقدار هزینه کاربر برای تبلیغات و پارامترهای دیگری نمایش داده می شوند.

Featured Snippet :

 

هنگامی که گوگل می خواهد به پرسشی پاسخ دهد که در گراف دانش آن موجود نیست، ممکن است از اطلاعات یک سایت معتبر استفاده کرده و بر اساس ایندکس خود، قسمت پاسخ به آن سوال را در بالای صفحه قرار دهد. این نوع نمایش اطلاعات، حالت خاصی دارد و اطلاعات آن برگرفته از صفحه منبع است. نسبت به نتایج طبیعی گوگل، CTR بالاتری دارد.
Featured Snippet ها دارای ویژگی های زیر هستند:
نتایج گرفته شده از مورد صفحه اول گوگل را برجسته‌تر می کند.
محتوا را از صفحه ای که به سوال کاربر پاسخ داده استخراج کرده و برجسته تر می کند.
این حالت شانس زیادی برای دیده شدن به سایت هایی می دهد که در رتبه یک تا پنج گوگل قرار گرفته اند. متاسفانه هنوز نمونه فارسی از این مورد مشاهده نشده است.

نتایج پولی (Paid Results):

 

لینک های تبلیغاتی نیز در صفحه نمایش نتایج جستجو وجود دارند و برای تمایز از نتایج ارگانیک یا طبیعی، در کنار آنها علامت Ad نمایش داده می شود. نتایج پولی یا تبلیغات گوگل که زیر مجموعه SEM (بازاریابی موتورهای جستجو) می‌باشد را می توان بعنوان مهمترین منبع درآمد گوگل نام برد.

بسته تصاویر (Image Pack):


بسته های تصاویر، نمایش افقی از تعدادی تصویر هستند که با کلیک بر روی آنها به جستجوی تصویر گوگل هدایت می شوید. آنها به صورت طبیعی و معمولا قسمت های بالای صفحه نتایج جستجو ظاهر می شوند.
بسته تصاویر در SERP برای جستجوی کلماتی که گوگل احساس کند محتوای تصویری در آن حالت برای کاربر ارزشمند خواهد بود، به نمایش در می آید.
برای نمایش تصاویر سایت خود در صفحه نتایج جستجوی تصاویر گوگل، اقدامات زیر را رعایت کنید:
نام فایل مناسب
متن جایگزین مرتبط در تگ Alt
یو آر ال های قابل درک
بهینه سازی حجم تصاویر
بهینه سازی عنوان صفحه

نتایج عمومی (Universal Results):


اشاره به همان نتایج طبیعی و ارگانیک دارد که کاربران معمولا دنبال این سایت ها می گردند و شامل تصاویر، نتایج جدید، ریچ اسنیپت می شود.

ویژگی یک محتوا برای سئو :

 

مقالات در نتایج جستجوی گوگل جایگاه بسیار مهمی دارند مخصوصا مقالاتی که عمیق و با محتوای با ارزش و یونیک دارند دارای رتبه بندی خاص در گوگل هستند و جایگاه ویژه دارند ، هیچگاه به دنبال کپی مقالات نباشید.
مقالات عمیق تقریبا به طور انحصاری توسط ناشران بزرگ و معتبر به دست می آیند. آنها همچنین معمولا این ویژگی ها را به اشتراک می گذارند:
محتوای طولانی (2000-5000 کلمه)
نشانه گذاری مقاله طرح
نشانه گذاری نویسنده
منحصر به فرد باشید، و نوشتن با کیفیت بالا را فراموش نکنید

گراف دانش (Knowledge Graph):

کادر گراف دانش نیز جزئی از صفحه جستجو است و قبلا در پست معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار، بصورت مفصل در رابطه با آن صحبت کردیم.
جالب است بدانید امکاناتی مانند گراف دانش و ریچ اسنیپت چند سالی نمی گذرد که به صفحه نمایش نتایج جستجو افزوده شده اند و در سال های ابتدایی که گوگل فعالیت خود را آغاز کرده بود، تمام نتایج جستجو مانند یکدیگر بودند و سال های سال، این سبک نمایش نتایج دستخوش تغییر نشده بود.
با این حال در سال 2001 و با معرفی گوگل ادوردز (AdWords)، تغییرات زیادی در این صفحه ایجاد و امکانات جدیدی نیز به آن افزوده شد.

تاثیر محل و تعیین location بر سئو :

SEO در طی چند سال گذشته به طور چشمگیری تغییر کرده است و ویژگی های محلی به سرعت در حال تغییر می‌باشند. به ویژه اگر شما یک کسب و کار که دارای شرکت می‌باشد دارید، مهم است که با فضای محلی Google آشنا باشید. SEO محلی ،  دارای یک نظم خاص در تعیین و رتبه بندی location ها میباشد .